یکی از اصول مهم در علم اقتصاد این است که مردم به انگیزه‌ها واکنش نشان می‌دهند. این اصل حتی در مورد مادرانی صادق است که چشم به راه فرزند جدیدی هستند. تحقیقی که مدتی قبل در استرالیا انجام شد، نشان داد پس از تصویب قانون جدید تشویق به داشتن فرزند بیشتر در استرالیا، هنگامی‌که مشخص شد قرار است این قانون برای متولدان اول جولای ۲۰۰۴ به بعد اجرا شود باعث گردید تا بیش از ۱۰۰۰ مورد زایمان به روش‌‌های مختلف پزشکی از اواخر ماه ژوئن به اوایل ماه جولای انتقال یابد. به نظر می‌آید همین تجربه با اثرات مشابه در آلمان اتفاق می‌افتد چون مطبوعات آلمان گزارش می‌دهند مادران باردار آلمانی زایمان خود را به تاخیر می‌اندازند تا از مزایای قانون جدیدی بهره‌مند شوند که از ابتدای ژانویه ۲۰۰۷ اجرا می‌شود و به معنای تفاوت ده‌ها‌هزار دلاری در مزایای دریافتی است.

والدین نوزادان به دنیا آمده پس از اول ژانویه از یارانه‌‌های جدید و هنگفت برخوردار خواهند شد. به این دلیل همه نوع راهنمایی و مشاوره درباره نگه‌داشتن بچه به مدت زمان بیشتر در داخل رحم مادر در اینترنت، نشریات و کلاس‌‌های تنظیم خانواده رد و بدل می‌شود. یک مادر باردار گفت «از روز کریسمس به این طرف، من دایم روی سرم ایستاده‌ام چون شنیده‌ام این یک روش جلوگیری از فعالیت بیش از حد بچه است بدون اینکه آسیبی به او برساند.»

بر اساس قانون جدید «پول والدین»، والدینی که در منزل بمانند و از نوزادان مراقبت کنند ۶۷درصد آخرین درآمد خالص خود را تا حداکثر ۱۸۰۰ پوند دریافت خواهند کرد که به طور میانگین ۱۳۰۰ پوند در ماه برای ۱۲ ماه اول و در برخی موارد ۱۴ماه پس از وضع حمل می‌شود.

در قانون فعلی نیز خانواده‌هایی که درآمد خالص سالانه هر یک از والدین کمتر از مقدار معین ۳۰۰۰۰ پوند باشد می‌توانند از بین کمک مالی ۲۴‌ماهه ۳۰۰ پوندی یا ۱۲‌ماهه ۴۵۰ پوندی یکی را انتخاب کنند. انگیزه پشت این قوانین، کمک به افزایش نرخ زاد و ولد در آلمان است. نرخ تولد در آلمان به میانگین ۳/۱ فرزند برای هر مادر کاهش یافته است که بسیار کمتر از نرخ جایگزینی ۱/۲ فرزند برای هر مادر است که در کشور‌های غربی نیاز است. اداره آمار فدرال با حالت تهدیدآمیزی پیش‌بینی کرد جمعیت آلمان در سال ۲۰۵۰ کاهش می‌یابد که راهی برای جلوگیری از آن دیده نمی‌شود.

این نوع تحول جمعیتی برای نظام مستمری‌بگیران پرسروصدای این کشور یک فاجعه است. جمعیت در حال آب شدن آلمان همچنین می‌تواند منجر به کمبود کارگران ماهر و کاهش نوآوری در اقتصاد شود.

سیاستمداران آلمانی امیدوارند این قوانین تشویقی بتواند روند را معکوس کند. اگر چه قانون جدید در بلندمدت موثر خواهد بود این روزها مادران بارداری که در آخرین روز‌های حاملگی خود هستند احساس اضطراب بیشتری دارند. در هفته‌‌های گذشته، انبوه والدینی که در شرف بچه‌دار شدن هستند بر سر پزشک‌ها و ماماها ریخته‌اند تا از آنها بپرسند چگونه می‌توانند دوره حاملگی را طولانی‌تر کنند.