چشم‌انداز سودآوری بیمه‌ها در سال 94

گروه بنگاه‌ها: شرکت‌های بیمه فعال در بورس و فرابورس نیز همگام با سایر صنایع بازار سرمایه با ارائه پیش‌بینی عملکرد از سال مالی آینده به استقبال سال جدید می‌روند. این شرکت‌ها که مانند سایر صنایع روزهای یکنواختی را در سال جاری شاهد بودند با ترسیم چشم‌انداز سودآوری برای سهامداران روزهای بهتری را در سال آینده نوید می‌دهند. در این گزارش براساس اطلاعات پیش‌بینی سودآوری منتشر شده در سایت کدال نگاهی به پیش‌بینی سال ۹۴ شرکت‌های بیمه آسیا، بیمه ملت، بیمه البرز، بیمه پارسیان، بیمه پاسارگاد، بیمه دی و بیمه دانا انداخته‌ایم که گویای رشد دسته‌جمعی سود پیش‌بینی شده این شرکت‌ها برای سال ۹۴ است.

بیمه ملت سود تلفیقی هر سهم سال مالی ۹۴ را با ۴ درصد افزایش مبلغ ۴۸۳ ریال پیش‌بینی کرده است. این شرکت برای سال آینده بیش از ۹۶۶ میلیارد ریال سود خالص در نظر گرفته است. در همین حال بیمه ملت در پیش‌بینی سود هر سهم شرکت اصلی ۳ درصد افزایش سود در نظر گرفته و سود ۳۲۵ ریالی را پیش‌بینی کرده است.

بنابراین گزارش، بیمه البرز با سرمایه ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی سود هر سهم را برای سال مالی ۹۴ مبلغ ۱۴۵ ریال پیش‌بینی کرده است که معادل ۳ درصد رشد نشان می‌دهد. با این حال بیمه البرز برای سال ۹۴ معادل ۱۱ درصد افزایش صدور بیمه‌نامه پیش‌بینی کرده است اما البرز درخصوص درآمد سرمایه‌گذاری‌ها ۲۳ درصد کاهش را با توجه به کاهش سود حاصل از معاملات سهام پیش‌بینی کرده است.

از سوی دیگر بیمه آسیا در حالی برای سال ۹۴ افزایش ۴۹ درصدی سود هر سهم را پیش‌بینی کرده که برای حق بیمه صادره رشد ۲۷ درصدی را در نظر گرفته است.

براین اساس بیمه آسیا پیش‌بینی کرد در سال ۹۴ معادل ۲۵ هزار میلیارد ریال حق بیمه داشته باشد. این در حالی است که پیش‌بینی سود هر سهم بیمه آسیا برای سال آینده مبلغ ۱۲۴ ریال اعلام شده است.

از سوی دیگر بیمه دانا در حالی سود خالص سال مالی ۹۴ را مبلغ ۶۰ میلیارد و ۵۳۲ میلیون ریال پیش‌بینی کرده است که برای هر سهم خود در سال آینده مبلغ ۵۸ ریال سود پیش‌بینی کرد. بیمه دانا میزان حق بیمه صادره در سال ۹۴ را حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته است. بیمه پاسارگاد نیز برای سال مالی ۹۴ با سرمایه ۱۱۳۴ میلیارد ریال سودی معادل ۵۵۷ ریال را به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است. این مبلغ از رشدی به میزان ۲۰ درصد برخوردار است. در همین حال بیمه پاسارگاد برای درآمد سرمایه‌گذاری از محل سایر منابع و ذخایر فنی به ترتیب رشدی معادل ۱۳ و ۴۸ درصد را در نظر گرفته و برای حق بیمه صادره نیز ۴۲ درصد رشد را پیش‌بینی کرده است.

این در حالی است که شرکت بیمه دی پیش‌بینی سود هر سهم سال آینده خود را بنا بر دلایلی از جمله تلاش برای جذب پرتفوی بنیاد شهید، آثار افزایش سرمایه، برون‌سپاری برخی فعالیت‌ها در قالب دو سناریو با سرمایه ۲۵۰۰ میلیارد ریال (افزایش سرمایه در جریان) به مبالغ ۳۵۵ و ۲۴۸ ریال ارائه کرده است.

طبق هر دو سناریوی اعلامی، مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال حق بیمه صادره برای سال مالی ۹۴ شرکت در نظر گرفته شده که رشد ۱۰۰ درصد را نسبت به سال مالی ۹۳ نشان می‌دهد. براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت درخصوص توان دستیابی به مبالغ حق بیمه صادره پیش‌بینی شده با توجه به وضعیت مالی در صنعت و وجود رقابت تنگاتنگ و فزاینده در بازار بیمه کشور، دلایل قانع‌کننده‌ای ارائه نکرده است. از سوی دیگر اطلاعات اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۴ با سرمایه ۲ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۵۲۲ ریال توسط شرکت بیمه پارسیان تهیه شده است.

مطابق مصوبه هیات مدیره ۲۲ آبان‌ماه سرمایه شرکت از مبلغ ۱۵۶۲ میلیارد ریال به مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش یافت. بیمه پارسیان متعهد شده است این افزایش سرمایه را قبل از برگزاری مجمع عادی سالانه سال مالی ۹۳ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت برساند.

این در حالی است که بیمه پارسیان در اطلاعات اخیر سود هر سهم امسال را مبلغ ۴۰۹ ریال پیش‌بینی کرده است و بر این اساس در سال ۹۴ شاهد افزایش ۲۷ درصدی سود هر سهم بیمه پارسیان هستیم.