گوشت کیلویی 800 دینار

اداره کل تجارت نسبت به قانون مالیات راه که در سال ۱۳۰۴ تصویب شده بود، انتقاداتی داشت. از این رو مذاکراتی را با وزارت مالیه انجام داد که نتیجه این مذاکرات در تیتری با عنوان «لایحه جدید مالیات راه» در روزنامه اطلاعات ۱۹ خرداد ۱۳۱۱ منتشر شد. در این خبر آمده است «برخی از اقلام صادرات که مالیات راه آنها سنگین بود تخفیف و تناسب صحیحی برای عوارض آنها پیش‌بینی شد. به علاوه بعضی اجناس صادراتی دیگر از قبیل محصولات نباتی و صابون و سایر اقلام صنعتی که در داخل تهیه می‌شود و اخیرا صادراتی به ممالک خارجه همجوار پیدا کرده است از عوارض مالیات راه معاف شده‌اند.»

ترقی نرخ ارز دیگر خبر اقتصادی این روز است. در این روز لیره به ۱۱۱ ریال و نیم رسیده و همچنین هر دلار به قیمت ۱۰ ریال در بازار معامله می‌شود. اداره جواز واردات نیز در ۱۹ خرداد ۱۳۱۱ صورت درخواست‌های واصله را برای صدور جواز تنظیم و تکمیل ساخته و از اول تیر شروع به صدور جوازهای سه ماهه خواهد کرد. درخواست‌های واصله به این اداره پنج‌هزار تقاضانامه است.

از شهرهای دیگر خبر می‌رسد که در خرمدره چند روزی است که باد خنک می‌وزد و این برای محصول گندم این شهر بسیار سودمند است. در یزد نیز قیمت گوشت تنزل پیدا کرده از ۹۰۰ دینار به ۸۰۰ دینار (هر ۱۰۰دینار برابر با یک ریال) رسیده است.

در حوزه آموزش و فرهنگ همچنان خبرهای مرتبط با امتحانات حجم بالایی از خبرها را تشکیل می‌دهند. بر اساس این خبرها، امتحان‌های کتبی و شفاهی مدارس عالیه طب، حقوق و علوم سیاسی قرار است تا هفته آینده خاتمه پیدا کند. امتحان‌های شفاهی دوره ششم ابتدایی پسران نیز از ۲۱ خرداد شروع می‌شود. مدرسه متوسطه کالج آمریکایی نیز امتحان‌های کتبی خود را به پایان رسانده است.

اما در حوزه هنر قرار است که تئاتر «عزیز و عزیزه» ۲۸ و ۲۹ خرداد در سالن تئاتر استودیو درام کرمانشاهی اجرا شود.« شبان تیره» و «بلقیس و سلیمان» دیگر تئاترهایی هستند که قرار است توسط مجمع تئاتر تهران از ۲۲ خرداد اجرا شوند.

در خبرگزاری‌های خارجی همچنان خبرهای مربوط به آلمان بیش از سایر کشورها خودنمایی می‌کند. از جمله این خبرها می‌توان به کاهش نرخ بیکاری در آلمان، ملاقات صدراعظم سابق با رییس‌جمهور وقت این کشور، انتخاب هیاتی از آلمان برای شرکت در کنفرانس لوزان و تاکید صدراعظم بر تشکیل کابینه اشاره کرد.

در ترکیه آتاتورک درصدد است تمام مایحتاج این کشور در داخل تامین شود. از این رو در ترکیه نقشه سه ساله‌ای طراحی شده که آنها را به این مقصود برساند. لوله کشی نفت بین فلسطین و بین النهرین به طول سه هزار کیلومتر دیگر خبر حوزه بین الملل است. همچنین چین وشوروی در آن روزها در حال تحکیم روابط میان خود هستند؛ هرچند که فرانسه همچنان روابط پرتنشی را با کشور شوراها تجربه می‌کند.