سال ۱۲۸۶- شیخ فضل‌الله نوری و سیداحمد طباطبایی علیه مشروطه به تمام علمای شهرهای ایران تلگراف زده و خواستار بر هم زدن مجلس شدند. سال ۱۲۸۷- شجاع نظام با قوای تازه‌نفس به تبریز حمله کرد.

سال ۱۲۸۸- به مناسبت جلوس احمدشاه قیمت گوشت تنزل کرد و از چارکی ۲۲ شاهی به ۱۸ شاهی تنزل یافت.

سال ۱۲۸۸- سردار محتشم بختیاری که بیشتر از طرفداران محمدعلی شاه بود به صف مجاهدین پیوست و وارد تهران شد.

سال ۱۲۸۸- مفاخرالملک، وزیر تجارت استبداد و حاکم مستبد تهران در دوران استبداد صغیر توسط اعاظم‌الدوله لاریجانی دستگیر و تحویل دادگاه انقلاب شد.

سال ۱۲۹۷- وثوق‌الدوله رسما کار خود را آغاز کرد.

سال ۱۳۰۰- کلنل محمدتقی خان پسیان جمعی از اعیان، مالکین، تجار، مدیران جرائد و نمایندگان اصناف را دعوت کرد و برای حضار نطق مهیجی از خدمات خود به ایران ایراد کرد. وی همچنین اعلام کرد: تا تعیین والی لایق کلیه امور را تحت نظر دارد و از مدعوین خواست تا نظرات خود را درباره وی به تهران مخابره کنند.

سال ۱۳۰۰- به دنبال جلسه امروز در مشهد، مرتضی قلی طباطبایی، متولی باشی متن تلگرافی که برای ارسال به تهران در خصوص ابقای کلنل تهیه شده بود را قرائت کرد که پس از امضای عموم مدعوین به تهران مخابره شد.

سال ۱۳۱۹- دادگاه دیوان کیفر رای خود را علیه علی وکیلی صادر کرد. وی محکوم به دو سال حبس تادیبی و پرداخت پنج هزار ریال غرامت شد.

سال ۱۳۲۲- لایحه آموزش مجانی و اجباری و عمومی به تصویب رسید.

سال ۱۳۲۲- بودجه کل کشور با درآمد یک میلیارد و هشت صد و نود میلیون ریال و هزینه سه میلیارد و دویست و نود و هفت میلیون ریال تقدیم مجلس شد.

سال ۱۳۳۱- مجلس شورای ملی به اتفاق آرا به کابینه دکتر مصدق رای اعتماد داد.

سال ۱۳۳۱- لایحه اختیارات دکتر مصدق به مجلس داده شد و دو فوریت آن تصویب و روز بعد به این شرح تصویب نهایی شد: «ماده واحده- به آقای دکترمصدق، نخست‌وزیر اختیار داده می‌شود که از تاریخ تصویب این قانون تا مدت شش ماه لوایحی که برای اجرای مواد ۹گانه برنامه دولت ضروری است و در جلسه هفتم مردادماه ۱۳۳۱ تصویب شده است تهیه نموده و پس از آزمایش تقدیم مجلس نماید و تا موقعی که تکلیف آنها در مجلس معین نشده لازم‌الاجرا است.

سال ۱۳۳۲- حسین نواب، وزیر مختار ایران در سوئیس شد.

سال ۱۳۴۰- دولت آمریکا تقاضای ایران مبنی بر دریافت ۷۳۲ میلیون دلار وام را رد کرد.

سال ۱۳۴۷- ایران از آلمان شش فروند کشتی بزرگ تجارتی خرید.

سال ۱۳۴۸- ۵ هزار هکتار از زمین‌های شمال، ملی اعلام شد.

سال ۱۳۴۸- اسرائیل اردن را بمباران کرد و مصر جنگ علیه اسرائیل را مجددا آغاز کرد.

سال ۱۳۵۰- قرارداد هوایی بین ایران و انگلیس براساس حقوق مساوی منعقد شد.

سال ۱۳۵۳- اولین موافقتنامه بازرگانی ایران و سوریه امضا شد.

سال ۱۳۵۴- وحید افراخته و محسن خاموشی از اعضای رده بالای سازمان مجاهدین (منافقین) به اتهام قتل دو سرهنگ آمریکایی در تهران طی یک زد و خورد مسلحانه دستگیر شدند، وحید افراخته پس از چندی به همکاری گسترده در خصوص شناسایی افراد و خانه‌های تیمی پرداخت و بسیاری از هم رزم‌هایش را لو داد، ولی سرانجام ساواک که نمی‌توانست او را که در قتل دو سرهنگ آمریکا نقش مستقیم داشت آزاد کند، به جوخه اعدام سپرد.

سال ۱۳۵۶- یک هیات بازرگانی از ایران برای امضای موافقتنامه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت کالا به انگلستان رفت.

سال ۱۳۵۶- وزارت بازرگانی اعلام کرد: خرید گندم از کشاورزان ۵۰ درصد افزایش یافت و میزان خرید گندم تا پایان تیرماه سیصد هزار تن بوده است.

سال ۱۳۵۴- دولت اعلام کرد: در سال جاری سه میلیون تن سیمان خواهد خرید. کشورهای فروشنده سیمان عبارتند از: کشورهای کره جنوبی، آفریقای جنوبی، هندوستان، شوروی، اسپانیا و لهستان.

سال ۱۳۵۴- مسوولیت تولید و توزیع کتاب‌های درسی دوره راهنمایی تحصیلی و متوسطه به‌عهده شرکت چاپ و نشر ایران واگذار شد. این شرکت متشکل از چهار اتحادیه چاپخانه‌داران، ناشران، لوازم‌التحریر فروشان و صحافان بود.