سال ۱۲۹۳- سپاه هندی انگلستان، آبادان را برای حفاظت منطقه شرکت نفت ایران و انگلیس اشغال کرد.

سال ۱۳۰۲- قوام‌السلطنه رییس‌الوزرای سابق که روز ۱۶ مهر به دستور سردار‌سپه زندانی شده بود با شفاعت احمدشاه قاجار و تصویب‌نامه هیات وزیران از زندان آزاد شد. سال ۱۳۰۴- تظاهراتی علیه قاجاریه که از ۲۸ مهرماه در ایران به راه افتاده بود اوج گرفت و مردم همراه با بسیاری از مقام‌های کشوری و لشگری خواهان خلع قاجاریه شدند.

سال ۱۳۰۵- تلفن «تحت‌الارضی» در عمارت جدید تلفنخانه با حضور هیات دولت و جمعی از رجال افتتاح و آغاز به کار کرد.

سال ۱۳۱۸- باقر کاظمی به سفارت ایران در ترکیه و علی سهیلی به سفارت ایران در افغانستان منصوب شدند.

سال ۱۳۲۱- لایحه دولت مبنی‌بر واگذاری اجازه انتشار اسکناس به هیات نظارت اندوخته اسکناس به تصویب مجلس رسید. براساس این مصوبه بانک ملی مجاز شد که با تصویب هیات نظارت هر مقدار که لازم باشد اسکناس چاپ کند.

سال ۱۳۳۰- مصدق وارد واشنگتن شد. وزیر خارجه آمریکا از او استقبال گرمی به عمل آورد. دکتر مصدق در این سفر به اتفاق انتظام سفیرکبیر ایران در آمریکا و رییس سازمان ملل باهری ترومن رییس‌جمهور آمریکا ملاقات و مذاکره کرد.

سال ۱۳۳۳- مجلس شورای ملی قرارداد منعقده بین دولت ایران و کنسرسیوم را با ۱۱۳ رای موافق و ۵ رای مخالف و یک رای ممتنع تمدید کرد.

سال ۱۳۳۶- بین ایران و آلمان ارتباط تلفنی مستقیم برقرار شد.

سال ۱۳۳۷- منوچهراقبال نخست‌وزیر لایحه «ازکجا آورده‌ای» را برای تصویب به مجلس تقدیم کرد. براساس این لایحه کلیه ماموران دولتی و وابسته به دولت باید با سند و مدرک ثابت کنند که دارایی خود را از کجا آورده‌اند.