سال ۱۲۹۰- به دنبال رد التیماتوم روس توسط مجلس شورای ملی، قوای روس که در تبریز و رشت مستقر شده بودند، وارد قزوین شدند. سال ۱۲۹۷- به دولت ایران از سوی دولت عثمانی به طور رسمی اطلاع داده شد که قشون عثمانی روز ۸ آذر جلفای ایران را به کلی تخلیه و از طریق ساوجبلاغ و مراغه به سوی کشور خود رهسپار شده‌اند.

سال ۱۳۰۱- به دستور سردار سپه وزیر جنگ، سرتیپ امان‌الله جهانبانی،‌ سرتیپ فضل‌الله زاهدی، سرهنگ حسن‌آقاخان، نایب‌سرهنگ محمود خان پولادین و نایب‌ اول غلامعلی بایندر به عنوان اعضای کمیسیون نشان ذوالفقار تعیین شدند.

سال ۱۳۰۸- زندان قصر در حضور رضاشاه و برخی دیگر از بزرگان کشور افتتاح شد. این زندان جدید دارای ۱۹۲ اتاق با گنجایش ۸۰۰ نفر زندانی بود.

سال ۱۳۱۱- امروز در جلسه علنی مجلس شورای ملی سیدحسن تقی‌زاده وزیر مالیه لغو امتیاز دارسی را خواستار شد. مجلس نیز با اکثریت آرا آن را تصویب کرد.

سال ۱۳۱۲- جاده چالوس به بهره‌برداری رسید. کار ساخت این راه در بهار ۱۳۱۰ آغاز شده بود.

سال ۱۳۱۵- آتش‌سوزی مهیب و بزرگی در انبار پشم کارخانه وطن اصفهان رخ داد و باعث خسارات فراوان شد. این آتش به وسیله سربازان لشگر اصفهان مهار و خاموش شد.

سال ۱۳۱۶- آیت‌الله سید حسن مدرس که بیش از ۹ سال در خواف به حالت تبعید زندگی می‌کرد، پس از احضار شهربانی به کاشمر در آن شهر به طرز مشکوکی به شهادت رسید.

سال ۱۳۱۹- کار ساخت سد روانسر پایان یافت و به بهره‌برداری رسید.

سال ۱۳۲۰- فرمان نخست‌وزیری برای محمدعلی فروغی صادر شد. محمدعلی فروغی نیز با حضور در مجلس به نمایندگان درباره وزیران کابینه به شور و گفت‌‌وگو پرداخت و سرانجام به توافق رسیدند.

سال ۱۳۲۲- سران سه کشور انگلیس، آمریکا و شوروی ایران را به مقصد کشورهایشان ترک کردند.

سال ۱۳۲۳- دکتر محمد مصدق در مجلس شورای ملی بعد از نطقی مفصل، طرحی را که راجع به نفت و اعطای امتیاز به خارجی‌ها بود، ارائه کرد که فی‌المجلس تصویب شد. به موجب این طرح هیچ یک از مقام‌های کشور حق ندارند راجع به امتیاز نفت با خارجی‌ها مذاکره یا قرارداد منعقد کنند؛ ولی برای فروش نفت با اجازه مجلس حق دارند. متخلفین از این قانون به حبس مجرد از ۳ تا ۸ سال و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم خواهند شد.

سال ۱۳۲۶- احمد قوام نخست‌وزیر اعلامیه مفصلی از طریق رادیو منتشر کرد که موجب نارضایتی نمایندگان مجلس شد. همچنین فراکسیون حزب دموکرات نیز دست از حمایت از قوام برداشت.

سال ۱۳۳۱- قانون جدید مطبوعات با سه شرط ۱- سی سال سن ۲- سواد خواندن و نوشتن ۳- نداشتن سوء سابقه برای صاحب امتیازی به امضای نخست‌وزیر رسید.

سال ۱۳۳۴- رییس اصل چهار، ۵ میلیون دلار کمک بلاعوض آمریکا را به وزیر دارایی ایران تحویل داد.

سال ۱۳۴۲- کنفرانس توسعه روابط بازرگانی با کشورهای عربی و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس در تهران افتتاح شد.

سال ۱۳۴۴- هیات مدیره شرکت تلفن پس از یازده سال تغییر کرد و مهندس فرخ نجم‌آبادی مدیرکل نفت وزارت دارایی به مدیرعاملی شرکت تلفن منصوب شد.

سال ۱۳۴۷- وزیر دادگستری سلب مصونیت محمدباقر بیات، نماینده مجلس و عضو هیات مدیره سابق شرکت واحد را تقدیم مجلس کرد.

سال ۱۳۴۸- لایحه تقویت نیروی دفاعی کشور در مجلس تصویب شد.

سال ۱۳۵۳- هویدا بودجه کشور را به مبلغ ۲۴۴۵ میلیارد ریال تقدیم مجلس کرد.

سال ۱۳۵۴- بین ایران و حکومت موقت ویتنام روابط سیاسی برقرار شد.

سال ۱۳۵۷- فرمانداری نظامی طی اعلامیه‌ای متذکر شد: زنجیرزنی در معابر عمومی و عزاداری در منازل جز با اجازه قبلی ممنوع است.