بادام کاغذی‌های خوشمزه در کام لندنی‌ها

تاگور، فیلسوف هندی بیشترین خبرهای ۱۷ اردیبهشت ماه روزنامه اطلاعات ۱۳۱۱ را به خود اختصاص داده است. به همین منظور صفحه اول روزنامه جشن تولد تاگور و کنفرانس او در سالن وزارت را به عنوان اخبار مهم خود آورده و با یک خبر کوتاه از کنفرانس دینشاه ایرانی، صفحه اول خود بسته است. حضور تاگور اما در روزنامه ۱۷ اردیبهشت ماه تنها مختص به صفحه اول نیست. در صفحه دوم نیز خبرهایی مبنی بر بازدید تاگور از مجلس در این روز در کنار پیش خبر حضور او در انجمن ادبی در ۱۹ اردیبهشت ماه منتشر شده است.

نمایشگاه بین المللی مواد اولیه و ماشین آلات و ابزار نانوایی و شیرینی پزی قرار است از اول تا ۳۱ ژوئیه در بلژیک برگزار شود. برای شرکت اتاق‌های تجارت در این نمایشگاه از طرف اداره کل تجارت اطلاعیه‌ای صادر شده و در آن تجار تشویق به شرکت در این نمایشگاه شده اند. در این روز همچنین چند نفر از تاجرانی که تاکنون برای شرکت در تاسیس شرکت تجارتی تعهدی نکرده بودند، شخصا یا به وسیله نماینده خود به دفتر اتاق تجارت تهران مراجعه کردند. آنها اسم خود را ثبت و هر یک چندین سهم تعهد کردند که قرار شد یک سوم آن را تا اول خرداد ماه بپردازند. بادام کاغذی ایران در ۸۰ سال پیش موافق طبع لندنی‌ها قرار گرفته بود و خریداران زیادی داشت. به همین خاطر اداره کل تجارت مقرر کرده است که با مراجعه به ادارات مربوطه، توسعه کاشت درخت‌های بادام در نقاطی که به این محصول به عمل می‌آید، انجام شود. در معاملات ارز در این روز تغییر قابل ذکری صورت نگرفته است اما در نرخ قند و شکر تغییرات خاصی صورت گرفته به طوری که قیمت یک من قند کلوخه و قند روسی ریزه به ۳۸ ریال رسیده است.

خبر مهم خارجی به سوءقصد به رییس جمهور فرانسه برمی‌گردد. در این سوءقصد که از سوی یکی از دموکرات‌های فاشیست روس صورت گرفته، جمجمه و زیربغل رییس‌جمهور مورد اصابت قرار گرفته اما به‌رغم خونریزی زیاد، پزشکان امیدوارند که بهبود در حال او حاصل شود. متارکه جنگ میان چین و ژاپن دیگر خبر خارجی این روز است. این قرارداد در کنسولگری انگلیس از سوی دو طرف درگیر امضا شده و قرار است که قوای ژاپنی از نواحی و مناطق بین‌المللی وهانک کئو عقب‌نشینی کنند.

مواد صلح ورسای این روزها برای آلمانی‌ها مساله ساز شده است. این معاهده که پس از پایان جنگ جهانی اول میان فاتحین و مغلولین جنگ بسته شد، پرداخت غرامت‌های سنگینی را بر دوش آلمانی‌ها سوار کرد. حال در مصاحبه ای که میان مخبر اداره اطلاعات آمریکا با ولیعهد سابق آلمان صورت گرفته، این ولیعهد تمام بدبختی‌های آلمان را از اجرای این قرارداد دانسته و خواهان لغو آن شده است.