مردان اقتصادی 5 کابینه اول
عکس : کابینه اول مهندس مهدی بازرگان
ائتلافی از انقلابیون ایرانی که البته در آن روحانیون نقش برجسته و رهبری داشتند، در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ رژیم سلطنتی را سرنگون کردند. در حالی که در این روز شاهپور بختیار، هنوز نخست‌وزیر قانونی به حساب می‌آمد، امام خمینی (ره) در ساعت ۱۴، کابینه اول انقلاب اسلامی را موظف کردند که کار خود را شروع کند. در کابینه اول انقلاب که کابینه ۱۱۱ پس از انقلاب مشروطه به شمار می‌آید، با ۲۵ عضو که ۴ عضو بیشتر از کابینه بختیار (کابینه ۱۱۰ پس از مشروطیت) داشت، گروهی از مردان مورد وثوق و شناخت مهدی بازرگان را به عنوان اعضای اقتصادی در دل خود جای داده بود. علی اردلان در این کابینه وزیر امور اقتصادی و دارایی بود.

مهندس (محمد یوسف) طاهر قزوینی، وزیر راه و ترابری،‌ رضا صدر وزیر بازرگانی، داریوش فروهر وزیر کار و امور اجتماعی، عباس تاج وزیر نیرو، محمود احمدزاده هروی وزیر صنایع و معادن و مصطفی کتیرایی وزیر مسکن و شهرسازی کابینه اول بودند. در 6/7/1358، بازرگان با امام خمینی (ره) دیدار و در 14/8/1358
استعفا کرد و در ۱۵/۸/۵۸، کابینه دوم تشکیل شد. در کابینه دوم که نوعی تفویض قدرت به شورای انقلاب اسلامی بود تعداد اعضا به ۳۳ نفر افزایش یافت. در ۱۵/۱۱/۱۳۵۸‌، بنا به حکم کتبی امام خمینی(ره) ابوالحسن بنی‌صدر به سمت رییس‌جمهور تنفیذ شد و در ۲۰/۱۱/۱۳۵۸ رییس شورای انقلاب شد.
در کابینه دوم ابتدا علی اردلان، وزیر اقتصاد و دارایی بود که در 20/8/58 بنی‌صدر به عنوان سرپرست وزارت و سپس در 25/8/58 به عنوان وزیر معرفی شد. در 21/11/1358 رضا سلیمی، سرپرست وزارت اقتصاد شد. رضا صدر در این کابینه باز هم وزیر بازرگانی بود، طاهر قزوینی نیز در سمت خود در وزارت راه و ترابری ابقا شد و سپس در 11/10/58 موسی کلانتری وزیر راه‌وترابری شد. در کابینه دوم، علی محمد ایزدی به عنوان وزیر کشاورزی و عمران روستایی فعالیت می‌کرد که در 25/8/58 عباس شیبانی به جای او سرپرست این وزارتخانه شد. عباس تاج و سپس در 25/8/58 حسن عباسپور وزیر نیرو کابینه یادشده بودند.
در کابینه علی اسپهبدی (۸/۷/۵۸) وزیر کار شد تا این که در ۲۵/۸/۵۸ محمدرضا نعمت‌زاده به جای وی وزیر شد. محمود احمدزاده هروی همچنان وزیر صنایع و معادن بود. مصطفی کتیرایی تا ۲۵/۸/۵۸ وزیر مسکن و شهرسازی بود تا این که در ۲۵/۸/۵۸، محسن یحیوی به جای وی سرپرست وزارت مسکن و شهرسازی شد. در این کابینه برای نخستین‌بار وزارت نفت تشکیل و علی‌اکبر معین‌فر به عنوان وزیر معرفی شد. وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه در کابینه عزت‌ا...سحابی بود. در این کابینه حسین بنی‌اسدی که وزیر مشاور در امور اجرایی جهاد سازندگی بود در ۲۵/۰۸/۵۸ جایش را به آیت‌ا... بهشتی داد.
کابینه شهید رجایی
محمدعلی رجایی نخستین نخست‌وزیر نظام جمهوری اسلامی ایران روز ۲۰شهریور ۱۳۵۹ از مجلس رای اعتماد گرفت. کابینه سوم که توسط او تشکیل شده بود ۲۴عضو داشت. محسن نوربخش وزیر اقتصاد، سید اسماعیل داودی
(تا اول مهر 59) و موسی خیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه دولت رجایی بودند.
محمدشهاب گنابادی وزیر مسکن و شهرسازی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنایع و معادن، محمد سلامتی وزیر کشاورزی، احمد توکلی (تا ۱۰/۰۸/۵۹) و سپس محمد میرمحمدصادقی دو وزیر کار و امور اجتماعی، کاظم پوراردبیلی وزیر بازرگانی و اصغر ابراهیمی تا اول مهر ۵۹ و جواد تندگویان دو وزیر نفت این کابینه بودند.
کابینه شهید باهنر
پس از آنکه محمدعلی رجایی رییس‌جمهور شد، محمدجواد باهنر نخست‌وزیر کابینه چهارم شد و در ۲۲/۰۴/۱۳۶۰ کابینه خود را معرفی کرد. در کابینه شهید باهنر، حسین نمازی وزیر اقتصاد، محمد غرضی وزیر نفت، محمد شهاب گنابادی وزیر راه و حسین نمازی در این کابینه همچنان وزیر اقتصاد بود. حبیب‌ا... عسگراولادی وزیر بازرگانی، هادی‌ نژادحسینیان وزیر راه و ترابری، مصطفی هاشمی‌طبا وزیر صنایع و معادن، محمد میرمحمدصادقی وزیر کار و امور اجتماعی، محمد سلامتی وزیر کشاورزی، محمد شهاب گنابادی وزیر مسکن و شهرسازی، محمدتقی بانکی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه، سیدحسین موسویان سرپرست شرکت ملی فولاد، سید محمد غرضی وزیر نفت و حسن غفوری‌فرد وزیر نیرو در کابینه آقای مهدوی‌کنی بودند.
عکس : کابینه شهید محمدعلی رجایی