این متن، آن متن نیست

در شماره گذشته آغاز رای‌گیری برای اصل ۴۴ را توضیح دادیم و اینک بقیه مذاکرات را می‌خوانیم. یزدی - جمله آخر نظر شما را در هر دو مورد تامین می‌کند.) نمی‌کند، من تصور می‌کنم ما سرمایه سرمایه‌داران را نامشروع می‌دانیم یک مقدار قیود و حدودش را مشخص‌تر بکنیم که فردا جلو سرمایه‌گذاری تعاونی را بگیرد و نظر نویسندگان محترم را در مورد مالکیت خصوصی مورد توجه قرار دهیم و خصوصیاتی را که آنها در نظر داشتند در ایجا مشخص کنیم و الا این، عکس‌العمل‌های سویی دارد و سوء‌استفاده‌هایی از آن می‌شود.

نایب رییس - برادرمان آقای هاشمی‌نژاد درباره شرکت‌ تعاونی مثل اینکه ذهنشان رفته است سراغ شرکت‌های سهامی خاص، حتی شرکت سهامی عام هم نه، شرکت سهامی تضامنی و شرکت سهامی با مسوولیت محدود، این انواع شرکت‌ها در حالی که در اینجا اصطلاح تعاونی، اصطلاح اقتصادی خاص است، چون دو نوع تعاونی هست یکی تعاونی خیریه‌ای یکی تعاونی‌های اقتصادی. بعضی از دوستان هم دیده می‌شود که تعاونی خیریه‌ای را که در حقیقت اعانه‌ای است با تعاونی‌های اقتصادی که انواع و اقسام دارد مثل تعاونی تولید، تعاونی مصرف، تعاونی تولید و مصرف، باز آنها هم اینها را اشتباه می‌کردند. به هر حال اصطلاح تعاونی در اینجا ناظر است به اولا تعاونی اقتصادی نه تعاونی اعانه‌ای و خیریه‌ای که غیرانتفاعی است و ثانیا هیچ‌گونه پیوندی ندارد با اینکه چند تا سرمایه‌دار بیایند و یک شرکت درست بکنند.

هاشمی‌نژاد - نظر نویسندگان می‌دانم مشخص است ولی ملاحظه بفرمایید اصلی که قبلا تصویب کردید با این مطلب درست در می‌آید؟

اشراقی - عده‌ای رفته‌اند گمان نمی‌کنم این اصل با این عظمت تصویب شود.

نایب رییس - حالا با اجازه دوستان وارد دستور جلسه می‌شویم. اصل ۴/۱۲۷مطرح است که قرائت می‌شود.

اصل ۴/۱۲۷- نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برپایه سه بخش: دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و صحیح استوار است.

۱ - بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ و مادر و معادن بزرگ و فعالیت‌های بزرگ کشاورزی و دامداری و تجارت خارجی، بانکداری، بیمه، تامین نیرو و آبرسانی و وسائل خطوط ارتباطی و مانند آن می‌شود که به صورت مالکیت عمومی در دست دولت متمرکز است.

۲ - بخش تعاونی شامل شرکت‌های تعاونی تولید و توزیع می‌باشد.

دولت موظف است نسبت به‌ انفال و ثروت‌های عمومی مذکور در اصل ... حتی‌المقدور به صورت تعاونی عمل کند.

۳ - بخش خصوصی شامل مالکیت آن دسته از صنایع کشاورزی، دامداری، بازرگانی و خدمات می‌گردد که خارج از محدوده فعالیت بخش دولتی و تعاونی است. این بخش تا جایی که از محدوده قوانین اسلام خارج نشود و موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور گردد و سبب ضرر و زیان اقتصادی جامعه نشود، مورد حمایت قانون جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد.

تفصیل ضوابط و قلمرو هر سه بخش را قانون معین خواهد کرد.

نایب رییس - من امروز صبح در جلسه نبودم که ببینم آیا این اصل با چه مقدار صحبت تنظیم شده است ولی نزدیک ظهر که آمدم دیدم هنوز دارند درباره این اصل بحث می‌کنند و رویش زیاد صحبت شده است و حالا هم می‌بینم آقایان از جمله آقای منتظری، آقای عضدی، آقای موسوی تبریزی، آقای یزدی، آقای رشیدیان، آقای دانش‌راد، آقای ربانی املشی، آقای موسوی زنجانی، آقای موسوی جزایری، آقای اشراقی، آقای حسینی هاشمی، آقای خامنه‌ای، آقای مکارم، آقای حجتی، آقای کیاوش، آقای اکرمی که البته تمام آقایان تصمیم صحبت کردن دارند. آقای یزدی بفرمایید.

یزدی - صحبت‌هایی که درباره این اصل باید بشود سه، چهار مرتبه تکرار شده است.

موسوی تبریزی - فقط اگر تذکر داده شود اشکالی ندارد ولی صحبت زیاد شده است.

نایب رییس - بله، اگر فقط یکی دو تذکر باشد که مانعی ندارد. (سبحانی - غلط‌هایی دارد که باید اصلاح بشود.) بسیار خب آقای منتظری بفرمایید.

منتظری - بسم‌ا...‌الرحمن الرحیم. من یکی دو تذکر دارم که اگر اصلاح بشود بهتر است. یکی اینکه فعالیت‌های بزرگ کشاورزی و دامداری در اختیار دولت باشد. این منجر به این نمی‌شود که چون دولت سرمایه‌ زیادی دارد ممکن است به تدریج امور کشاورزی و دامداری را در دست بگیرد. خلاصه بخش‌های خصوصی منحل بشود و از میان برود، یا اینکه در این طرح سرمایه‌های بزرگ کشاورزی و دامداری را جزو بخش دولتی قرار نداده بودیم.

(نایب رییس - در این باره بحث شده است) اجازه بفرمایید ما یک متنی قبلا تهیه کرده بودیم بعد این متن را آوردیم و نشستند و این طوری تعبیر کردند. متنی که ما تهیه کرده بودیم در آن فعالیت‌های بزرگ کشاورزی و دامداری نبود و همچنین تجارت خارجی هم همان‌طور که آقای صافی فرمودند نبود.

این فعالیت‌های بزرگ کشاورزی و دامداری ... (همهمه نمایندگان) مرحوم آیت‌ا... بروجردی رحمه‌ا... علیه فرمودند و به بنده هم امروز اشکال کردند که دیروز این‌طور گفتید. مرحوم بروجردی هم فرموده بود «انا کل یوم رجل» و من هم حالا می‌گویم «انا فی کل ساعه رجل». (نایب رییس - و فی کل دقیقه) بله «وفی کل دقیقه رجل» متنی را که من تهیه کرده بودم در آن فعالیت‌های بزرگ کشاورزی و دامداری در بخش دولتی نبود. بخش دولتی مثل بیمه، بانکداری، نیرو و کشتیرانی و این قبیل چیزها البته بایستی مربوط به دولت باشد که خطوط هوایی و کشتیرانی ذکر نشده است ولی در آن متنی که من تهیه کرده بودم ذکر شده بود اما فعالیت بزرگ کشاورزی و دامداری، دولت در اثر قدرت تمام امور کشاورزی و دامداری را ممکن است قبضه بکند و در نتیجه آن بخش‌های خصوصی و تعاونی از بین می‌رود خلاصه تبدیل به یک سوسیالیست می‌شود.