15 اکتبر سال 40 میلادی سالروز آغاز به کارگیری روش تازه «کسب پیروزی بدون جنگ» است که مبتکر آن کالیگولا امپراتور وقت روم بوده است.

«پتولمی» پادشاه موریتانیا که در آن زمان همه نواحی شمال غربی آفریقا از جمله الجزایر، موریتانی و مراکش را شامل می‌شد معارض نیرومندی برای دولت روم شده بود و کالیگولا امپراتور وقت روم با اینکه می‌دانست دربار اشکانی ایران صحنه مناقشه اردوان سوم و تیردادسوم ــ دو پسر عمو ـ است و تا این مناقشه ادامه داشته باشد خطری از سوی ایران متوجه روم نخواهد بود، حاضر نبود پول و انرژی روم را در جنگ با پتولمی از دست بدهد. از سوی دیگر به علت داشتن مخالفان داخلی مخصوصا پس از آنکه یک سناتور مخالف خود را در جلسه سنا شمشیر زده بود، می‌ترسید از رم خارج شود.
کالیگولا در این شرایط راه دیگری را برای پیروزی بر پتولمی اختراع کرد و آن دعوت از او به رم و ترور وی در این شهر بود و این را کار کرد. پتولمی به دعوت کالیگولا برای یک دیدار دوستانه وارد رم شد و 15 اکتبر سال 40 میلادی در این شهر طبق نقشه قبلی کالیگولا ترور شد و از میان رفت.
با این جنایت، نگرانی کالیگولا از جانب موریتانیا بر طرف نشد، زیرا مردم موریتانیا که پی به واقعیت قتل برده بودند یک ژنرال موریتانیایی به نام «ادمون» را که شهرت به دشمنی با رومی‌ها داشت، به جانشینی پتولمی برگزیدند و وارد جنگی با رومیان شدند که مدت‌ها ادامه داشت.
کالیگولا که نام واقعی‌اش جرمانیکوس بود و به علت پوشیدن چکمه کوتاه به کالیگولا معروف شده بود پس از به اجرا در آوردن نقشه ترور پتولمی، یک مرد دیگر را که از او بدگویی کرده بود، زبان برید و بر مخالفان داخلی خود افزود به گونه‌ای که سه ماه بعد او را ترور کردند.

هواپیمای بوئینگ روی شهر سرنگون شد
نیمه اکتبر ۱۹۷۶ یک بوئینگ باری از نوع ۷۰۷ که روغن صنعتی ویژه روغنکاری چرخ دنده‌ها به شهر «سانتا کروز» در کشور بولیوی حمل کرده بود، پس از تخلیه بار و در جریان بلند شدن از فرودگاه به قصد بازگشت به علت آتش گرفتن یکی از چهار موتورش سرنگون شد و پس از برخورد با ساختمان یک مدرسه و یک استادیوم ورزشی نوجوانان به خیابان افتاد و چند فروشگاه را ویران ساخت. در این رویداد ۹۷ تن از جمله شماری دانش‌آموز و افراد یک تیم فوتبال نوجوانان کشته و بیش از یکصد تن نیز مجروح شدند. این حادثه بیش از پیش به اعتبار این نوع هواپیما که قدیمی‌ترین نوع جت بوئینگ بود لطمه زد.

تحصن مصدق و اعتراض او به سوءجریان انتخابات
25 مهر سال 1328 سومین روز تحصن دکتر مصدق و 200 تن از رجال سیاسی، روحانی، بازار و اهل قلم در اعتراض به سوء جریان انتخابات بود. آنها روز بعد به این تحصن پایان دادند زیرا که کمیسیون انتخابات ادامه اخذ رای را متوقف کرد.مصدق قبل از تحصن، موارد تخلف از قانون و تقلب در اخذ رای را به کمیسیون مربوط گزارش کرده بود، ولی اطمینان نداشت که سریعا مورد توجه قرار گیرد و دست به تحصن زد تا افکار عمومی را متوجه قانون شکنی سازد. درهمین روز بود که مصدق گفت برای مردم ایران، داشتن دموکراسی واقعی از نان شب لازم‌تر است و اضافه کرده بود که به سود حکومت است که ایران از دموکراسی برخوردار باشد؛ زیرا در این صورت مردم تکالیف خود را بهتر انجام خواهند داد و از حکومت مصرانه خواهند خواست که آن هم به وظایف خود دقیقا عمل کند.

هیجان تهرانی‌ها از رفتار دوستانه شارل دوگل

در تهران 25 مهرماه 1342 در دومین روز دیدار شارل دوگل رهبر فرانسویان از ایران مردم تهران از اینکه می‌دیدند مردی به این عظمت در اثنای عبور از خیابان‌ها از خودرو پیاده می‌شود صف اسکورت را می‌شکند و بدون ملاحظه تدابیر امنیتی به میان مردم می‌رود و آنان را در آغوش می‌گیرد متعجب و شگفت‌زده شده بودند و برای دیدن وی آنچنان هیجان زده شده بودند که بر سقف خودروهای پارک شده در کنار خیابان می‌ایستادند. فرو رفتن سقف بیش از هزار خودرو در روز ورود دوگل که در کاخ گلستان اقامت داشت به پلیس گزارش شده بود که بعدا دولت به پاره‌ای از صاحبان این خودروها که تهدید به دادن دادخواست به دادگستری کرده بودند غرامت پرداخت کرد.

تحریم نفتی علیه اسرائیل
در اکتبر سال ۱۹۷۳ کشورهای عربی فروش نفت به غرب و ژاپن را محدود کردند که چند روز بعد به صورت یک تحریم کامل در آمد. این تحریم که تا مارس سال بعد ادامه یافت و علت آن حمایت غرب از اسرائیل در قبال مساله فلسطین و حمله نظامی به سوریه بود اقتصاد غرب را دچار بحران ساخت. ایران (دولت شاه) عمدتا به دلیل دوستی با دولت آمریکا، در این تحریم شرکت نکرد.