نگاهی به انقلاب صنعتی «شرکت رنو»

گروه تاریخ اقتصاد - لوسین رنو در فوریه سال ۱۸۷۷ در یک خانواده متمول در پاریس چشم به جهان گشود. او کوچک ترین فرزند خانواده بود و دو خواهر و دو برادر داشت، پدر او آلفرد یک تاجر وظیفه شناس و با وجدان بود، مادرش لوسیه دختر یکی از مغازه‌داران بود که از هنر و سرگرمی لذت می‌برد. لوسین رنو یک بچه ناز پرورده بود. او در جوانی به هر چیزی که مربوط به مکانیک، ماشین بخار و برق بود علاقه داشت و با شور و شوق بسیار آن را توسعه می‌داد.خانواده رنو خانه دومی در بیلانکورت و در نزدیکی پاریس داشتند، در آنجا یک باغ و یک آلونک وجود داشت که لوسین جوان اولین کارهایش را آنجا انجام می‌داد.مطالعات و تحصیلات مورد علاقه لوسین نبود ولی لوسین دوران نوجوانی‌اش را با دو چیز حیاتی و با ارزش پشت سر گذاشت؛ درک مستقیم حسی و کاربرد عملی.

لوسین در سن ۲۰ سالگی یک قطعه از سه چرخ را به یک چهار چرخه اضافه و گیربکس را اختراع کرد. بعد از این اختراع توسط او، انتقال نیرو توسط زنجیر به چرخ حذف شد و گیربکس جای آن را گرفت.

لوسین رنو در مورد اختراعش مطمئن بود و شرط بست که ماشین او می‌تواند شیب ۱۳‌ درصدی را بالا رود. اگرچه دوستانش اول باور نمی‌کردند که لوسین شرط را ببرد ولی نه تنها رنو شرط را برد، بلکه همچنین ۱۲ سفارش اولش را با پول نقد گرفت به این ترتیب دوره‌ای در زندگی لوسین رنو شروع شد. چند ماه بعد او احساس کرد که نیاز یک حق انحصار و امتیاز برای کار خود دارد تا فعالیت و سودآوری صنعتی او در آینده را تضمین کند، او خیلی زود در میان صنایع زمان خودش مطرح شد.

دو برادرش مارسل و فرناند که به صورت مستقل تجارت می‌کردند در سال ۱۸۹۹ به وی ملحق شدند و با یک سرمایه کوچک و بدون دخالت دادن دیگران «کمپانی برادران رنو» را تاسیس کردند. پس از چندی مارسل و رنو مسابقه‌ای در نظر گرفتند که محصول خود را در ملأ عام به نمایش بگذارند. این مسابقه در شهرهای پاریس، تروویل، پاریس، برداکس، پاریس، استد، پاریس، پاریس، برلین و بیشتر شهرهای مهم صنعتی مثل پاریس، وین برگزار شد. در هر مسابقه تعداد زیادی از مردم هر منطقه حضور داشتند که این امر باعث محبوبیت بیشتر کمپانی رنو بین مردم شد و سفارشات متعددی برای آنها به ارمغان آورد.

با گسترش سریع کمپانی، فروش سالانه آنها بالا رفت و با توسعه نیروی کار آنها در سال ۱۹۰۲ توانستند وسعت کارخانه را به ۷۵۰۰ متر مربع گسترش دهند. آنها با به وجود آوردن اولین نمایشگاه و فروشگاه اتومبیل در آن زمان، کاتالوگ رنو را نیز با چندین مدل ارائه دادند. در همان سال لوسین اقدام به ساخت اولین موتور رنو با چهار سیلندر و ۲۴ اسب بخار کرد که خیلی زود امتیاز موتور توربو را برای او در بر داشت.

در سال ۱۹۰۳ در مسابقه‌ای که بین پاریس و مادرید انجام شد مارسل ۳۱ ساله در اثر تصادف کشته شد. در این تصادف ۶ نفر کشته و ۱۵ نفر آسیب دیدند. این حادثه در فرانسه عزای ملی خوانده شد.این یک فاجعه برای رنو بود که نه تنها برادرش را بلکه یک حامی بزرگ را از دست داده بود.در همان زمان فرناند شروع به دایر کردن فروش محصولات برادران رنو و شبکه فروش و تاسیس کمپانی در خارج از فرانسه، در کشورهای انگلستان، بلژیک، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا کرده بود.در سال ۱۹۱۹ لوئیس رنو در صنایع اتومبیل اروپا به طور جداگانه در مقابل رقیبان آمریکایی رخنه و با آنها رقابت کرد. در آن زمان آمریکا درگیر جنگ بود و در فرانسه قدرت خرید بین مردم کم شده بود، به شکلی که از اتومبیل به عنوان یک وسیله تفننی استفاده می‌شد.

بعد از اولین بحران اقتصادی در سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۲۱ که دنیای اقتصاد را به بن‌بست کشاند، رنو توانست قیمت خود را بطور شناور نگهداشته و جلوی رقبا سربلند بیرون آید. در زمان صلح بعد از جنگ جهانی اول لوئیس رنو هر چیزی را که یک موتور داشت ساخت مثل اتومبیل، ماشین‌های تجاری، ون، اتوبوس، تراکتور و ماشین‌های کشاورزی- ماشین‌های کشاورزی بعد از جنگ جانشین تانک شده بود و با نام کاتر پیلار به بازار عرضه شد- کشتی و انواع موتور، ماشین‌های ریلی و انواع موتورهای هواپیما.

لوئیس رنو در سال ۱۹۴۴ کشته شد، او تا پایان عمر بیش از ۵۰۰ اختراع مهم کرد که از مهم‌ترین آنها اختراع دیفرانسیل و گاردن بود. در سال ۱۹۱۹ کمپانی رنو بزرگترین شرکت در اروپا شناخته شد، تنها در سال ۱۹۱۴ ششصد تاکسی رنو، ۶۵۰۰ سرباز را به جبهه مارن انتقال داد. در سال ۱۹۷۸ کارخانه‌های Berlit و Saviem در کمپانی رنو ادغام شدند. هم اینک صنایع اتومبیل‌سازی RVI به ساخت اتوبوس‌های برقی، انواع موتور واکسل، سیستم‌‌های انتقال نیرو مشغول است. کارخانه‌های اتوبوس‌سازی رنو در آفریقا، اسپانیا، انگلستان، بولیوی، استرالیا، اندونزی، چکسلواکی و ایران مشغول به کار هستند. دفتر مرکزی رنو در لیون و مهم‌ترین کارخانه‌های آن در آنونال و نیس واقع‌اند.