مخارج مجله «ایرانشهر» در سال 1925

گروه تاریخ‌اقتصاد - مجله ایرانشهر که اوایل قرن جاری در آلمان به زبان فارسی از سوی چند تن از روشنفکران صاحب نام ایرانی منتشر می شد یکی از نشریات مهم و اثرگذار دوره خود بود . در یکی از شماره‌های این مجله چگونگی «مخارج» آن تبیین شده که ماحصل آن از نطرتان می‌گذرد: «چون اغلب خوانندگان ایرانشهر از اوضاع آلمان اطلاعی‌ ندارند و زحمات و مشکلات ما را در نشر این مجله نمی‌توانند تقدیر کنند بنابراین مناسب دیدیم که صورت مخارج عمومی یکساله اداره ایرانشهر را ذیلا بنویسیم و نظر حمیت معارف پروران و به‌خصوص آنان را که هنوز قرض خود را نپرداخته‌اند جلب نماییم:

۱- مخارج پستی‌\۳۳۶۵\شلینگ

۲- مالیات دولتی و بلدی‌\۱۱۴۴\شلینگ

۳- مواجب اجرای اداره‌\۸۴۹۶\شلینگ

۴- الکتریک و گاز و تلفن‌\۳۶۰\شلینگ

۵- کاغذ (مقداری هم از سال گذشته داشتیم) ۱۲۷۶\شلینگ

۶- مخارج چاپ در خارج ‌\۳۰۹۵\شلینگ

۷- مخارج صحافی مجله و انتشارات ‌\۴۲۹\شلینگ

۸-کلیشه برای تصویرهای مجله‌\۶۱۳\شلینگ

۹- کرایه محل مطبعه‌\۲۰۲۲\شلینگ

درخواست عمومی از خوانندگان:

از حسابات سال ۳ مجله بیش‌ از هزار تومان در نزد مشترکین و بعضی‌ از وکلا مطالبات داریم و خواهشمندیم‌ به نام حمیت ملی و حس معارف پروری‌ قروض خود را هرچه زودتر بپردازند.

چون بر حسب اعلان ۱ نوامبر ۱۹۲۵ که هرکس تا سه ماه وجه آبونه را بپردازد به جای ۲۰ شلینگ ۱۷ شلینگ‌ خواهد پرداخت تاکنون جوابی از مشترکان نرسیده بنابراین از این تاریخ بدون استثنا وجه سالیانه ۲۰ و ۶ ماهه ۱۲ شلینگ است.

برای معلمان و شاگردان‌ مدارس و قرائت‌خانه‌های ایران به شرط فرستادن وجه نقد و پیشکی تا ۳ ماه از این تاریخ باز ۱۵ شلینگ محسوب‌ خواهد شد.