محمدعلی میرزا (ششمین شاه قاجار) زمانی که دست از سلطنت کشیده، از سلطنت‌آباد به سفارت روس در زرگنده فرار می‌کرد، اثاثیه گرانبهای سلطنتی را نیز به همراه برده است. حکومت جدید هم اشیای مذکور را مصرانه مطالبه کرده است. پریروز هیات مامورین متشکل از سه نفر به همراه ۵۰ نفر قزاق و ۱۰۰ نفر بختیاری به زرگنده رفته، اثاثیه مذکور را بر اساس سیاهه‌ای که در دست داشتند، از شاه سابق تحویل گرفتند. از جمله اشیای تحویل گرفته شده عبارتند از: دریای نور، تاج پادشاه، جقه شاهی، تن پوش آراسته با جواهرات قیمتی شاه.

محمدعلی میرزا از تحویل دادن بعضی از اشیای نام برده شده در سیاهه، به این عنوان که آنها مال شخصی پدرش بوده و به عنوان ارثیه به او رسیده است، خودداری می‌کند. این مساله هنوز حل نشده، تنازع باقی مانده است.

در جریان رد و تحویل اشیا می‌خواهند جعبه کوچکی را باز کنند. شاه سابق اظهار می‌دارد که این به خود من تعلق دارد و چیزی که مورد توجه شما باشد، در آن وجود ندارد. وقتی اصرار می‌کنند که بهتر است باز شود، شاه سابق می‌گوید که من به شما قول شاهانه می‌دهم که توی آن چیز مهمی وجود ندارد. در آن حال هیات جعبه را گرفته، مهر می‌کند و خواهش می‌کند که تا از حکومت امر مخصوصی گرفته نشده، آن را باز نکنند.

منبع: گزارش‌هایی از انقلاب مشروطه ایران، محمد‌امین رسول زاده، ترجمه رحیم رییس دانا