جاسوسی با بریده جراید

عده قابل خرید هم کم نیستند و می‌گویند که در آمریکا جاسوسان به دنبال مهندسین و تکنسین‌هایی هستند که در محله‌های اعیان‌نشین ساکن می‌شوند و مخارجشان همیشه از درآمدشان بیشتر است. این آدم‌ها حتما قربانی خواهند شد؛ چون با اولین پولی که به آنها پرداخته می‌شود در اختیار جاسوسان قرار می‌گیرند و دائم از آنها بهره‌برداری می‌شود. به نظر من و طبق تجربه بهترین منابع برای تحصیل اطلاعات صنعتی قربانیان یا متخصصین خودفروش نمی‌باشند، بلکه شل‌زبانان هستند.

اگر بگویم عده زیادی از شرکت‌کنندگان در کنگره‌های علمی و فنی از گردش شبانه در محل‌های بد نام شهرها لذت می‌برند سر آنها را فاش نکرده و گزاف نگفته‌ام.

من به هیچ وجه در نظر ندارم نقش مبلغ محجوبیت را ایفا کنم و به طرف کارشناسانی که تمام روز را زحمت کشیده و خسته شده‌اند، سنگ پرتاب کنم؛ ولی اطمینان دارم که آنها در آن گزارش‌های شبانه زیاد حرف می‌زنند و راهنمایی که محل‌های شب‌زنده‌داری را در پاریس یا استکهلم یا نیویورک به آنها نشان می‌دهد می‌توانند از پرحرفی آنها استفاده کرد و اطلاعات ارزشمندی کسب کند.

آنچه در مطبوعات درباره جاسوسی صنعتی نوشته می‌شود بیشتر به اشخاص پرحرف اشاره می‌شود و به خصوص درباره مردم آمریکا که شهوت کلام دارند و سعی می‌کنند مستمعین را تحت نفوذ کلام خود قرار دهند و آنها حکایت‌هایی را از خود ساخته و پرداخته و تحویل مردم می‌دهند که مثلا با وزارت دفاع آمریکا قراردادی را منعقد نموده‌اند و حتی برای خودنمایی بیشتر جزئیات قرارداد را هم تشریح می‌کنند.

در آخرین بخش این کتاب درباره اقداماتی که باید برای جلوگیری از پرحرفی این شل‌زبانان کرد، خواهم نوشت. جالب این است که تاکنون فقط عده‌ معدودی از شبکه‌ها و تشکیلات جاسوسی‌های صنعتی به وسیله مقامات رسمی کشف و منحل گشته‌اند.

علت آن تصور می‌رود این باشد که قربانیان آن شبکه‌ها شیفته و مفتون آشنایی با آنها شده‌اند و بی‌خیال اینکه وقتی بتوانند از آن آشنایی به نفع خود استفاده نمایند، راز آنها را فاش نکرده و نمی‌کنند. علت دیگر هم خود دولت‌ها هستند که باید اعتراف کنم خودشان بعضی اوقات جاسوسی صنعتی را تشویق می‌کنند، دولت انگلستان از آن جمله کشورها است که برای خدمات درمانی کشور خود مقداری دارو با بهای نازل از کشور ایتالیا خریداری کرد و داروها طبق نسخه‌ها و اسناد سرقت شده از شرکت‌های دارویی آمریکا در ایتالیا ساخته شده بود.

وقت آن رسیده که سوالی مطرح گردد: آیا جاسوسانی وجود دارند که فقط بنابر احساسات جوانمردی یا عقاید خاص و صمیمیت جاسوسی کند؟ باید بگویم بلی مواردی دیده شده که متخصصین به ابتکار خود و مجانا اسرار صنعتی را در اختیار کشورهای در حال رشد قرار داده‌اند؛ البته منظور از این عمل خیر خواهانه جاسوسی نبوده و فقط برای کمک به از بین بردن فقر و آثار استعمار در آن کشورها بوده است.

مذاکراتی هم یک وقتی شده بود که یک سیستم نشر اخبار فنی مجانی در کشورهای در حال رشد انجام گردد؛ ولی در هر حال این قبیل اقدامات خیرخواهانه بسیار نادرند و اما به طور کلی جاسوسان فقط برای ارضای طمع و آزمندی به جاسوسی می‌پردازند؛ چون این کار توام با مشکلات و خطرات، درآمد کلانی عاید جاسوسی می‌کند.

در بخش آخر کتاب خواهیم دید که ضدجاسوسی نیز به خصوص در آمریکا شغل پردرآمدی است. بهترین راه جلوگیری از جاسوسی مجازات مرتکبین طبق قانون است؛ چون ما در زمانی زندگی می‌کنیم که دیگر پلیس شخصی کروپ نمی‌تواند جاسوسان را شکنجه داده و اجساد آنها را در محوطه کارخانه دفن کند و به همین سبب حدود مجازات جاسوسی صنعتی را قانون باید تعیین نماید.

در جاسوسی صنعتی امکان آن هست که با خواندن روزنامه و مجلات بتوانند به سادگی ۹۵درصد اطلاعات صنعتی را به دست آوردند.

در سویس دارسی جاسوسی در جریان بود. متهم برای دفاع از خود اظهار داشت تمام فعالیت وی منحصر به استفاده از بریده‌های روزنامه‌ها و تعمیم آنها بوده است، از او سوال شد چرا قبل از ارسال بریده‌های روزنامه‌ها برای مشتریانش آنها را در داخل لوله‌های فلزی کرده و لوله‌ها را در شیشه بزرگی نگهداری می‌کرده. جوابی نداشت بدهد و محکوم گردید.

امکان آن هست که اطلاعات صنعتی و فنی بدون نقص قانون مورد استفاده جاسوسان قرار گیرند؛ لیکن البته زحمت دارد؛ چون برای این کار باید زیاد مطالعه کرد و هوشیارانه اطلاعات مطلوب را از مطبوعات استخراج کرد.

در آمریکا مجله‌های محرمانه‌ای هم چاپ می‌شوند و اگر به آنها دسترسی یابند، به راحتی می‌شود اطلاعات جامع و جالبی از آنها جمع‌آوری کرد.

آن مجله‌ها یکی از اسرار عصر ما هستند که با نهایت دقت از آنها حفاظت می‌‌‌شود. برای خود من ممکن نشد حتی یک نسخه از آن مجله را ببینیم، ولی طبق اطلاع رسمی آن مجله‌ها وجود دارند. در یک آگهی استخدام برای همکاری علمی که در رشته‌های مخصوص صنعتی کار می‌کنند وعده داده شده بود که آنها می‌توانند اختراعات و کشفیات خود را در مجله‌های محرمانه آگهی نمایند و برای خود حق تقدم و اولویت را محفوظ و تضمین نمایند چیزی که برای دانشمندان واجد اهمیت بسیار است. جاسوسان علمی و صنعتی نیز وجود دارند که با عنوان روزنامه‌نگار فعالیت می‌کنند و از این جهت است روزنامه‌نگارانی که در صنایع اتومبیل‌سازی فعالیت دارند، مورد سرزنش قرار گرفته‌اند و گفته شده که عمل آنها مانند اعمال جاسوسان است و به صنایع اتومبیل‌سازی خسارت زیادی وارد می‌نمایند.