حمایت از صدام و جنگ با ایران

صدام حسین

حمایت نظامی انگلیسی‌ها از عراق در طول جنگ تحمیلی مساله‌ای است که امروزه انگلیسی‌ها خود نیز به آن اعتراف و بعضا آن را اشتباه قلمداد می‌کنند. گزارش ۲۰۰۰ صفحه‌ای قاضی اسکات به پارلمان انگلیس در سال ۱۳۷۵ مبین این ادعا است. در این گزارش آمده است که برخلاف تعهدات بین‌المللی مبنی بر عدم تامین تسلیحات طرفین درگیر، انگلیس مقادیر زیادی اسلحه غیرمتعارف به ارزش میلیاردها دلار به عراق فروخته است.

براساس برآورد انجمن فناوری ابزارهای ماشین انگلیس (MTAA) فروش ابزارهای ماشینی این کشور به عراق از ۹/۲ میلیون دلار در ۱۹۸۷ میلادی به ۵/۳۱ میلیون دلار در سال ۱۹۸۸ میلادی افزایش یافت. از سوی دیگر برخی ازکارخانه‌های انگلیسی در پی فروش سلاح به عراق سود سرشاری به دست آورند و حتی در سال ۱۹۸۸ میلادی فروش این اقلام به نیم میلیارد دلار رسید. همزمان انگلیسی‌ها دفتر خرید ایران در خیابان ویکتوریای لندن را از طریق سازمان اطلاعاتی MI۵ کنترل کرده و اطلاعات آن را در اختیار عراق قرار می‌دادند.

احداث شبکه پناهگاهای پرهزینه زیرزمینی، بخش دیگری از تلاش‌های عراق بود که در ژوئن ۱۹۸۲ با تصمیم صدام و مشارکت مهندسان انگلیسی‌ آغاز شد. کالین‌گرافت، رییس فدارسیون مشاوران مقاطعه‌کاران پناهگاه‌های هسته‌ای انگلیس می‌گوید: شرکت‌های انگلیسی‌ طرح‌هایی ارائه کردند که به موجب آن برای ۴۸ هزار سرباز، پناهگاه امن ساخته شد. هر پناهگاه، تونل پولادین داشت و می‌توانست تا ۱۲۰۰ نفر را در خود جای دهد. در هر پناهگاه پست‌های فرماندهی، محل بیماران، اتاق‌های ضد آلودگی، آشپزخانه، انبار غذاهای خشک و آب یعنی تمام ملزومات یک اقامت بلندمدت پیش‌بینی شده بود.

در سال ۱۳۸۱ مخالفان جنگ علیه عراق در لندن اسنادی را منتشر کردند که در آن برخورد آمریکا و انگلیس را در ارتباط با تسلیحات کشتار جمعی عراق فریبکارانه نامیدند. بخشی از این اسناد که شامل گاه شمار یک سلسله رویدادهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بین سال‌های ۱۹۸۰ -۱۹۸۸ است، نشان می‌دهد که در آن سال‌ها آمریکا و انگلیس نه تنها عراق را در جنگ علیه ایران یاری می‌دادند، بلکه در برابر استفاده صدام از تسلیحات شیمیایی علیه سربازارن ایران نیز سکوت می‌کردند.

تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلیس برای اولین بار در جریان یک نشست خبری نسبت به حمایت غرب از صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران ابراز تاسف کرد. وی گفت: به طور قطع حمایت غرب از صدام حسین یک اشتباه بود. بدین ترتیب، آنها با دخالت‌های غیرمستقیم نظامی، اهداف گذشته خویش را در ایران پی گرفتند.

حمایت از سلمان رشدی مرتد

انگلیس پس از پایان جنگ عراق علیه ایران با توجه به اطلاع از این مساله که ایران تنها قدرت دارای برد معنوی در جهان اسلام است، برای محک زدن، میزان پاسخگویی ایران در برابر تنش‌های پیشامده، ‌موضوع کتاب آیات شیطانی را پیش کشید که در فوریه ۱۹۸۹ حضرت امام خمینی(ره) با صدور فتوایی ارتداد سلمان رشدی را اعلام کرد و خواستار اجرای این حکم از سوی مسلمانان شد. انگلیس با این پیشامد روابط خود را با ایران قطع کرده و به جنجال‌سازی علیه تهران روی آورده و با عنوان عدم پایبندی ایران به حقوق بشر تلاش کردند ایران را در جامعه جهانی محکوم کنند.

دخالت در انتخابات

نوع اظهارنظر در نتایج انتخابات ایران نیز از مصادیق دخالت‌های انگلیس در ایران محسوب می‌شود، سیاستمداران انگلیسی همواره از نتایج انتخابات در ایران ناراضی‌ بودند، برای مثال، بعد از انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، وزیر خارجه انگلیس، «جک استراو»، مدعی شد انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی ایران یک انتخابات ناقص بود. همه می‌توانند به راحتی قضاوت کنند که این انتخابات از ابتدا مشکل داشت؛ زیرا از همان ابتدا حداقل نیمی از نامزدهای اصلاح‌طلب به صحنه رقابتی انتخابات دعوت نشدند. وی در ادامه ادعا کرد که میزان رای‌دهندگان ۲۵ درصد کمتر از سطح رای دهندگان در انتخابات آزاد سال ۱۳۷۶ بود. از سوی دیگر فعالیت‌های خصمانه‌ای که پس از تعیین سفیر جدید انگلیس در تهران علیه جمهوری اسلامی آغاز شده است نشان می‌دهد که دولتمردان انگلیس همچنان خواب تجدید مداخلات استعمارگرانه و قدیمی خود رادر ایران می‌بینند و برای فرمانروایی مجدد بر کشوری که از زمان قاجار تا آخرین روزهای حکومت رژیم فاسد پهلوی بر آن فرمانروایی می‌کردند، وسوسه می‌شوند. دولت انگلیس در سال‌های گذشته تلاش کرده است همان راه قدیمی خود را در پیش گیرد و به شکل‌های مختلف به خیانت‌های خود علیه ملت ایران ادامه دهد و با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دشمنی و کینه‌توزی کند.