طلب بانک استقراضی چه‌بود

بانک استقراضی روسی پس از اینکه به ایران تحویل داده شد، تازه مشکلاتش آشکار و معلوم شد. در این بخش از نوشته، مطالبات این بانک از افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی توضیح داده شده است. باقی سرمایه که در بانک مرکزی پطروگراد به بانک طهران داده شده دینار ۸۰۰-۲۱۸/۵۱۵/۱۲۱ قران وکاپک ۰۱-۴۲۷/۴۵۲/۱۴ منات

میزان: دینار ۶۰۰-۰۸۳/۷۹۰/۱۳۱ قران و کاپک ۸۳-۹۲۳/۰۵۰/۱۷ منات.

(دوم)

الف- اسنادی که تامین مطالبات بانک است از روی صورت ممضی که ضمیمه این ورقه است از قرار ذیل است:

۱. اسناد تنزیل شده ۱۷۱ عدد سند به مبلغ ۰۱۱/۰۸۵/۲ قران و ۷۲۵ منات

۲. از بابت حساب جاری مخصوص ۳۶ عدد سند به مبلغ دینار ۱۰۰-۹۴۰/۴۰۴/۲۷ قران

۳. وجوه پرداختی در مقابل وثیقه تعداد ۱۵ سند به مبلغ ۳۹۰۰ قران و ۵۳۵/۵۳ منات

۴. طلب از دولت علیه ایران تعداد ۲ سند به مبلغ دینار ۹۰۰-۷۷۵/۶۴۸/۷۴ قران و کاپک ۶۹-۱۸۵/۴۶۵/۲ منات

۵. از بابت قروض تقسیط شده تعداد سند ۶ عدد به مبلغ دینار ۸۰۰-۹۵۳/۹۸۰/۱۳ قران

۶. از بابت املاک غیرمنقول که در مقابل طلب به بانک انتقال یافته که اسناد آن در جوف پاکت‌هایی است که ریز آن در ضمیمه درج شده تعداد ۱۴ پاکت به مبلغ دینار ۶۰۰-۰۵۴/۲۴۴/۵ قران

۷. حساب مقروضین متفرقه تعداد ۴۴۴ سند و به مبلغ دینار ۴۰۰-۴۸۵/۵۵۳/۳۰ قران و کاپک ۴۲-۰۳۹/۶۱۴/۱ منات

۸. از بابت قروضی که در سنوات ماضیه به ضرر بانک محسوب شده تعداد ۵۶۱ سند و به مبلغ دینار ۹۰۰-۵۹۲/۳۳۱/۷ قران و ۰۰۰/۹۰ منات.

ب- اسنادی که مربوط به میزان محاسبات بانک نیست:

۱. اسناد حق‌العملی تعداد ۶۸ سند و به مبلغ دینار ۴۵۰-۳۰۴/۹۵۵/۱ قران و کاپک ۷۶-۵۶۳/۸۰ منات

۲. اسناد امانتی به تعداد ۲۵ سند و به مبلغ ۰۰۰/۰۵۶/۱ قران و ۵۷۰/۲۶۷ منات

۳. اسناد موقتی تعداد ۹۰ سند و به مبلغ دینار ۹۰۰-۳۱۴/۵۵۷/۸ قران و ۱۲۹/۷۱ منات

جمع: ۱۷۵۶ سند و به مبلغ کل دینار ۶۵۰-۸۴۷/۲۶۷/۱۴۲ قران و کاپک ۸۷-۹۴۷/۶۴۲/۴ منات

توضیح:

اسناد فوق‌الذکر و همچنین صورت‌های قروضی که در دفاتر و میزان محاسبات بانک وجه آنها ثبت شده تحویل نمایندگان دولت علیه ایران شد، قطع نظر از اینکه از اشیای مزبوره چیزی وصول شود یا خیر و به عبارت اخری، تخمین مطالبات بانک از طرف کمیسیون تحویل اجرا نشده و به این جهت تعداد مطالبات قابل وصول را از حالا نمی‌توان معلوم کرد تا تنزیل الی اول ژانویه ۱۹۲۱ که میزان آن در سند معین شده.

(سیم) اشیای مرهونه

اشیای مرهونه شعبه رهنی بانک، مطابق دفاتر و میزان مذکور، به موجب تحویلنامه و صورت‌های مخصوص (ضمیمه نمره ۳)، تحویل نمایندگان دولت علیه ایران شد و مبلغی که بانک وثیقه اشیای مرهونه داده ۸۴۰/۱۵۳ قران است، به ضمیمه موجودی صندوق شعبه رهنی که دینار ۶۵-۴۳ قران بوده است - کلیه وجوه شعبی که تحویل نمایندگان دولت علیه شده مبلغ دینار ۶۵- ۹۰۳/۱۵۳ قران است و تعداد اشیاء مرهونه ۳۱۷۱ نمره است.

(چهارم) اموال منقوله:

اموال منقوله بانک به موجب صورت‌های علی‌حده (ضمیمه نمره ۴) تحویل شد و کلیه قیمت اموال مزبوره به مبلغ ۴۸۷/۲۵۸ قران تخمین شد.

تبصره یک قسمت از اثاثیه که جزو اموال مذکور است، نزد مستخدمین سابق بانک موجود است و به موجب مقررات کمیسیون مختلط مستخدمین مذکور متعهد شده‌اند که اثاثیه مزبوره را عینا به بانک رد نمایند یا آنکه قیمت آن را با تخفیف صدی ۲۵ به بانک بپردازند و تخفیف مذکور از قیمت اموال منقول بانک موضوع شد.

علاوه بر اثاثیه فوق‌الذکر، اثاثیه[ای] هم از طرف مسیو الکساندر خان طومانیانس، رییس سابق بانک به نمایندگی مختار دولت جمهوری روس داده شده و قیمت آنها به مبلغ ۰۱۰/۱۳ قران تخمین شده. نظر به اینکه نماینده مذکور حاضر نشد که قیمت اشیای مذکوره را به بانک بپردازد قیمت از جمع قیمت اموال منقوله بانک موضوع نشده است.

(پنجم) موجودی انبار مال‌التجاره:

در انبار بانک تعداد ۳۱۲ پوط و نیم برنج و ۲۱ پوط و ۸ فوند خشکه فولاد تحویل شد و قیمت آنها برنج از قرار خروار [ی] یکصد تومان و خشکه از قرار خرواری شصت تومان تعیین شد که قیمت کلیه آنها دینار ۵۰-۳۱۲/۱۰ قران است.