سال ۱۲۹۴- ایرانیان مقیم آلمان روزنامه‌ای به نام کاوه در برلین منتشر کردند. گرداننده روزنامه نیز سیدحسن تقی‌زاده، نماینده سابق مجلس بود. سال ۱۳۰۰- پس از انتصاب مشیرالدوله به سمت رییس الوزرایی، وی وزیران خود را به این شرح معرفی کرد: سردار سپه وزیر جنگ،‌ حکیم‌الملک وزیر امور خارجه،‌ مدیرالملک وزیر مالیه، سردار معظم خراسانی وزیر عدلیه، اعتلاءالسلطنه وزیر پست و تلگراف،‌ ادیب السلطنه وزیر فوائدعامه و نیرالملک وزیر معارف.

سال ۱۳۰۰- هنگام معرفی وزیران در مجلس شورای ملی عده‌ای از نمایندگان نسبت به صلاحیت مدیرالملک وزیر مالیه ونیرالملک وزیر معارف به دلیل عضویت در کابینه سیدضیاءالدین طباطبایی اعتراض کردند.

سال ۱۳۰۰- هیاتی به ریاست سید حسن تقی‌زاده برای انعقاد قراردادهای تجاری بین ایران و شوروی عازم مسکو شدند.

سال ۱۳۰۱- روزنامه قیام در شماره امروز خود به مقام سلطنت و احمدشاه اهانت کرد و وی را مسوول بحران‌های داخلی دانست و از وی خواست که قوام‌السلطنه رییس‌الوزرا را عزل کند.

سال ۱۳۲۵- عناوین و درجات افسران شهربانی مانند درجات افسران ژاندارمری شد و درجات به این صورت مشخص شد: رسدبان = ستوان با علامت ستاره به جای تاج، سربهر= سروان، یاور=سرگرد، پاسیار= سرهنگ و سرپاس= سرتیپ.

سال ۱۳۲۹- قانون جدید حکومت نظامی در مجلس تصویب شد. به موجب این قانون اعلام شد که حکومت نظامی در هر نقطه از ایران باید با تصویب مجلس صورت بگیرد.

سال ۱۳۳۰- اخذ آرا در تهران خاتمه یافت و مجموع آرای اخذ شده ۱۴۳۱۶۳ رای اعلام شد.

سال ۱۳۳۲- اولین جلسه مشاوره در امور نفت به ریاست عبدالله انتظام، دکتر فخرالدین شادمان وزیر اقتصاد ملی، نصرالله انتظام سفیر کبیر ایران در آمریکا و حاج محمدنمازی در کاخ وزارت امور خارجه تشکیل شد.

سال ۱۳۳۳- یک هیات حسن نیت از باکو وارد تهران شد.

سال ۱۳۴۰- میدان بهارستان شاهد اوج‌گیری تظاهرات دانش‌آموزان بود که منجر شد پلیس به سمت آنها شلیک کند که در پی آن یک نفر کشته و چند نفر زخمی شدند.

سال ۱۳۴۱- دولت علم با انتشار بیانیه‌ای با محوریت تظاهرات روز پیش اعلام کرد که جلوی بی‌نظمی را خواهد گرفت و قوای مخرب را نیز سرکوب خواهد کرد.

سال ۱۳۴۱- یک واحد نظامی و ارتشی وارد قم شد و مدرسه فیضیه را محاصره کرد. در همین هنگام نیز مابین طلاب و نیروهای نظامی زدوخورد آغاز شد و به تدریج دامنه آن وسعت یافت و نظامیان در سراسر شهر پراکنده و مستقر شدند.

سال ۱۳۴۵- محمدرضا پهلوی دومین کتاب خود را به نام انقلاب سفید منتشر کرد.

سال ۱۳۴۵- در تهران موسسه تحقیقات علوم جزایی و جرم‌شناسی تشکیل شد.

سال ۱۳۴۶- پنجمین چاه در خلیج‌فارس به نفت رسید.

سال ۱۳۵۰- در استان آذربایجان به دلیل بارش برف سنگین راه‌های ارتباطی سه‌هزار روستا قطع شد.

سال ۱۳۵۲- دادگاه تجدیدنظر نظامی به ریاست سرلشگر احمد بهروان رای خود را علیه متهمین سوءقصد صادر کرد. به موجب رای صادره طیفور بطحایی، خسرو گلسرخی، کرامت‌الله دانشیان، عباسعلی سماکار، محمدرضا علامه‌زاده محکوم به اعدام و هفت نفر بقیه از سه سال تا حبس ابد حکم گرفتند. البته حکم اعدام برخی از افراد شامل تخفیف شد.

سال ۱۳۵۷- امام خمینی در آخرین مصاحبه خود با تلویزیون فرانسه گفتند: برای تغییر رژیم، فشار افکار عمومی به معنی قانون است. ما به استناد به همین قانون قدرت را به دست می‌گیریم و حکومت را مستقر می‌کنیم. ما امیدواریم که ارتش با تمام افسران برگردد. البته در حال حاضر قشرهایی از ارتش با ملت است؛ ولی من صلاح ارتش را در این می‌دانم که همه برگردند. اکنون آرای عمومی شاه را خلع کرده است، به استناد به همان فشار افکار عمومی که قانون واقعا آن است، باید قدرت را به دست بگیریم و حکومت را مستقر کنیم. از هیچ مملکت و از هیچ جایی، روحانیون ایران پشتیبانی و کمک مالی نمی‌گیرند.

سال ۱۳۵۷- ارتشبد قره‌باغی گفت: ارتش از دولت قانونی پشتیبانی می‌کند.

سال ۱۳۵۷- امام خمینی (ره) در مصاحبه با خبرنگاران ایرانی گفتند: در حکومت اسلامی دیکتاتوری وجود ندارد، اسلام هم آزادی خواهد داد و هم به اقتصاد توجه خواهد کرد و هم به سایر احتیاجات کشور.

سال ۱۳۵۷- بازرگان اعلام کرد: بختیار باید استعفا کند؛ در غیر این صورت باید ارتش را برای بقای خود به کار گیرد.

سال ۱۳۵۷- شهر قم به دست مردم افتاد و دولت تانک‌ها و گشتی‌ها را جمع کرد.

سال ۱۳۵۷- آیت‌الله طالقانی گفت: اگر ارتش دست به کشتار مردم بزند، مردم مسلح خواهند شد.