گروه تاریخ اقتصاد- در روزنامه اطلاعات، نیمه مرداد سال 1311 آمده است: «چهل سال قبل راکفلر شخص مشهوری بود، زیرا متمول ترین شخص دنیا به شمار می‌رفت.

امروز او از این جهت مایه شگفتی است که در دنیا سالم‌ترین شخص در این مرحله از سن به شمار می‌رود. چند روز پیش او نود و سومین جشن تولد خود را به وسیله بازی گلف (که بازی عادی و همه روزه اوست) و با خوردن خوراکی از هشت عدد خرچنگ سرخ شده برپا کرد.» نگارنده این مطلب در ادامه یادداشت خود به شرح بیماری راکفلر در پنجاه سالگی پرداخته و نوشته است که پس از این بیماری راکفلر توانست طی چند سال کارهای خود را به اطرافیانش منتقل کرده و به این ترتیب بیشترین زمان زندگی خود را به ورزش و استراحت بگذارند. در پیش گرفتن چنین رویه ای بود که ثروتمندترین فرد جهان در ۸۰ سال پیش را به سالم ترین فرد دنیا تبدیل کرد. راکفلر سرانجام درسال ۱۹۳۷ و در۹۸ سالگی از دنیا رفت.

انحصار دخانیات
در روزنامه اطلاعات نیمه مرداد ماه سال 1311 آمده است: «چون وزارت مالیه در نظر دارد موسسه انحصار دخانیات را توسعه داده و موسسات مربوط به آن را در تمام نقاطی که زراعت توتون می‌شود، وسعت دهد و کشت و زرع توتون را تشویق کند، لذا بر اثر اعتباری که با تصویب مجلس شورای ملی به مبلغ پنج میلیون تعیین شده، در صدد انجام مقدمات این کار برآمده‌اند. باید تا اول سال آتیه مقررات مزبور تکمیل شده باشد و موسسات انحصار دخانیات در گیلان و کردستان و همدان و سایر نقاط را توسعه داده و ماشین آلات لازم را خریداری و معاملات جاریه دخانیات را توسعه دهند.»

گرانی قند و شکر در بازار


80 سال پیش در چنین روزی نرخ قند و شکر در بازار ایران چنان افزایش یافت که صدای روزنامه نگاران را درآورد. علت ترقی قیمت اجناس مزبور به گفته خبرنگار روزنامه اطلاعات، کم شدن جنس موجود در گمرکات بوده است. بنا به نوشته «اطلاعات» نرخ قند ریزه از هر یک من 4/36 ریال به 5/37 ریال و شکر از یک من 25/34 ریال به 25/35 ریال رسیده بود. چای هم در آن روزها نسبت به روزهای قبل تر به لحاظ قیمت تفاوت کرده و یک ریال گران تر شده بود.

پیشتازی حزب نازی در انتخابات آلمان
در اوایل اوت سال ۱۹۳۲ انتخابات رایشتاگ در آلمان برگزار شد. در این انتخابات که گزارش آن در روزنامه اطلاعات، مرداد ۱۳۱۱ منتشر شده ۲۳۰ نفر از نمایندگان ملیون سوسیالیست یعنی طرفداران هیتلر، ۱۳۲ نفر سوسیال دموکرات، ۸۹ نفر کمونیست انتخاب شدند. ۱۵۵ نماینده دیگر این مجلس از سایر گروه‌ها بودند. به این ترتیب، طرفداران هیتلر و تفکر او پیشتاز قطعی این انتخابات بوده و به تدریج آلمان و جهان را به سمت یک جنگ جهانی دیگر سوق دادند.

کاشف پنی سیلین به دنیا آمد


در اوت ۱۸۸۱ الکساندر فلمینگ، کاشف پنی سیلین به دنیا آمد. او در سال ۱۹۲۸ در پی عوامل ضد باکتری بود و قابلیت پنی سیلین را در این زمینه مورد بررسی قرار داد. فلمینگ پس از این آزمایش ها به ارزش پنی‌سیلین برای مطالعه روی باکتری های پی برد . با ترغیب دولت‌های آمریکا و انگلیس شرکت های داروسازی وارد فعالیت در زمینه کشف پنی سیلین شده و سریعاً روش‌هایی را برای تولید مقادیر زیاد پنی‌سیلین ابداع کردند. در آغاز پنی‌سیلین انحصارا برای استفاده مصدومان جنگی نگهداری می‌شد، ولی تا سال ۱۹۴۴ برای معالجه غیرنظامی‌ها در انگلیس و آمریکا در دسترس همگان قرار گرفت. با پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ استفاده از پنی‌سیلین در سراسر جهان معمول شد.

برنج ایران در بازار شوروی
در روزنامه اطلاعات، مرداد 1311 قیمت برنج صادراتی به شوروی به شرح زیر درج شده است:
برنج صدری هر پوطی ۲۰ درصد شلتوک ۴۰/۱۳ ریال
برنج صدری هر پوطی با 15 درصد شلتوک 90/13 ریال
برنج صدری هر پوطی با ۱۰ درصد شلتوک
40/14 ریال
برنج صدری هر پوطی با پنج درصد شلتوک ۹۰/۱۴ ریال
برنج چمپا هر پوطی با 20 درصد شلتوک 65/9 ریال
برنج چمپا هر پوطی با ۱۵ درصد شلتوک ۱۵/۱۰ ریال
برنج چمپا هر پوطی با 10 درصد شلتوک 65/10 ریال
برنج چمپا هر پوطی با پنج درصد شلتوک ۱۵/۱۱ ریال