در روزنامه اطلاعات شهریور سال 1311 آگهی یک مدرسه خیریه جلب نظر می‌کند که در آن از ثبت‌نام رایگان دانش آموزان بی‌بضاعت خبر داده شده است.

این مدرسه در خیابان شیخ هادی آن زمان واقع شده بود. در این سال همچنین نخستین موسسه تربیت معلم کشور برای مدارس ابتدایی تحت عنوان «دارالمعلمین مرکزی» به دلیل گسترش رشته‌ها به ساختمان نگارستان منتقل و در سال ۱۳۱۲ به «دانش‌سرای عالی» تغییر نام یافت. مدرسه اناثیه آمریکایی نیز در این سال ثبت نام شاگردان خود را آغاز کرده بود. در آگهی که به این منظور در روزنامه اطلاعات درج شده شرط ثبت نام در این مدرسه داشتن تصدیق نامه ابتدایی بوده است.

آزمایش اولین تانک‌های جنگی


لئوناردو داوینچی نخستین کسی بود که همواره قصد داشت ارابه‌ای غول پیکر و سنگین برای حضور در میدان‌های جنگ را طراحی کند. در میان نوشته‌های اچ.جی. ولز در سال ۱۹۰۴ میلادی هم می‌توان به خوبی نشانی از وسیله‌ای آهنین یافت که با در هم کوبیدن صحنه‌های نبرد با توان عظیمی به پیش می‌رود. اما آنچه هم اکنون ما به عنوان تانک می‌شناسیم ۹۰ سال پیش در سپتامبر ۱۹۱۶ از سوی نیروهای انگلیسی در جبهه سم (Somme) فرانسه علیه نیروهای آلمانی به کارگرفته شد در آن روز نیروهای کشور آلمان با وسیله غول پیکر و آهنینی مواجه شدند که هیچ نشانی از لوله تفنگ بر آن وجود نداشت و با قدرت بسیاری می‌توانست خاکریز ها و سنگرهای آنان را در هم بکوبد و پیش برود. قابلیت شلیک توپ از دو طرف آن نیز نیروهای ارتش آلمان را به شدت در این منطقه غافلگیر کرد. ارتش انگلیس در سپتامبر ۱۹۱۵ برای نخستین بار تانک را آزمایش کرده بود.

آغاز گلوله باران لنینگراد
ارتش هیتلر در ششم سپتامبر 1941 دستورداد که شهر لنینگراد با توپ گلوله باران شود. این شهر که بیش از دو قرن پایتخت روسیه بود از چهارم سپتامبر به محاصره ارتش آلمان در آمده بود؛ ولی فرمانده آلمانی از گلوله باران شهر خودداری کرده بود؛ زیرا اطلاع یافته بود هنوز نزدیک به دو میلیون روس و عمدتا زنان، کودکان و سالخوردگان در شهر هستند. گلوله باران لنینگراد به طور لاینقطع تا سال 1944 ادامه داشت که به مرگ یک میلیون تن از ساکنان این شهر منجر شد. محاصره طولانی لنینگراد همزمان با حمله نیروهای شوروی به ایران آغاز شده بود.
این شهر که قبلا سن پترزبورگ و پتروگراد نام داشت و در سال ۱۹۲۴ و پس از درگذشت لنین و به رغم وصیت او به لنینگراد تغییر نام داده شده بود در سال ۱۹۹۱ و در سالروز آغاز گلوله باران دوباره به سن پترزبورگ تغییر نام یافت.

پیامدهای کمک نظامی بلاعوض
به افغانستان!
دولت افغانستان ششم سپتامبر ۱۹۵۶ (۵۲ سال پیش) اعلام کرد که از این پس از شوروی کمک نظامی بلاعوض دریافت خواهد کرد و این کمک با اصل بی‌طرفی آن دولت مغایرت ندارد و بابت این کمک، امتیازی به مسکو نخواهد داد. دولت افغانستان پس از خروج از سلطه انگلستان در سال ۱۹۱۹، با مسکو قرارداد عدم تجاوز امضا کرده بود. کمک نظامی بلاعوض شوروی به افغانستان که غرب مطلقا مایل به آن نبود تحولات و حوادث خونینی را در پی داشت که هنوز ادامه دارد. غرب مایل نبوده است که افغانستان از توان نظامی برخوردار شود تا مدعی آن قسمت از اراضی خود شود که انگلیسی‌ها از آن جدا کردند و به هندوستان وقت دادند که اینک بخش بزرگی از پاکستان را با ۲۸ میلیون جمعیت تشکیل می‌دهد که خودرا پاتان (پشتون) می‌دانند ازجمله منطقه پرحادثه وزیرستان. افغانستان با قرارگرفتن میان چین، شبه‌قاره هندوستان، ایران و آسیای میانه یک منطقه بسیار حساس جهان را تشکیل می‌دهد. افغان ها پس از افزوده شدن نظامیان سایر کشورهای عضو «ناتو» بر نیروهای آمریکایی که از سال ۲۰۰۱ در آنجا بوده‌اند به سبک عراقی‌ها (جنگ و گریز، شبیخون زدن و انفجارهای انتحاری) دست به مبارزه با آنان زده‌اند و این مبارزه از سال ۲۰۰۶ رو به شدت گذاشته است. افغان ها در دهه ۱۹۸۰ به همین ترتیب شوروی را مجبور به ترک افغانستان کرده بودند.

ترور رییس جمهور آمریکا


ششم سپتامبر سال ۱۹۰۱ هنگامی که ویلیام مک کینلی W. Mckinley بیست‌وپنجمین رییس جمهوری آمریکا از نمایشگاه کشورهای قاره آمریکا که در شهر «بوفالو» واقع در ایالت نیویورک دیدن می‌کرد هدف گلوله یک آنارشیست ۲۸ ساله به نام «لئون ژلوگوژ» قرارگرفت و هشت روز بعد درگذشت و معاون او تئودور روزولت که شهرت دارد امپریالیسم آمریکا با حکومت او پا به عرصه وجود گذاشته است بر جای وی نشست. لئون که همان دم دستگیر شد ۵۳ روز بعد اعدام شد.