گروه تاریخ اقتصاد- تصمیم عزل مصدق و انتخاب زاهدی توسط محمدرضاشاه در 18 مرداد سال 1332 امضا شد و شاه تا دریافت نتیجه به همراه ثریا به سواحل دریای خزر سفر کرد.
کودتای نافرجام ۲۵ مرداد
گروه تاریخ اقتصاد- تصمیم عزل مصدق و انتخاب زاهدی توسط محمدرضاشاه در ۱۸ مرداد سال ۱۳۳۲ امضا شد و شاه تا دریافت نتیجه به همراه ثریا به سواحل دریای خزر سفر کرد.همزمان با سفرشاه و انحلال مجلس، نصیری مامور رساندن فرمان عزل مصدق شد. سرهنگ نصیری در نیمه شب ۲۴ مرداد مامور ابلاغ فرمان عزل نخست‌وزیر شد. مصدق، با مشاهده موارد مشکوک موجود در نامه و ارسال بی موقع آن، دستور بازداشت نصیری را صادر کرد. در نتیجه برملا شدن حقایق و پنهان شدن زاهدی، کودتا با شکست روبه‌رو شد. پس از انعکاس واقعه توطئه و کودتا از رادیو تهران، در ساعت هفت صبح، مردم در اغلب شهرستان‌ها از جمله تبریز، اصفهان و اهواز، با تعطیلی بازارها، در تلگرافخانه ها متحصن شده و از دولت مصدق حمایت کردند.


ابلاغ اسامی جدید شهرها
گروه تاریخ اقتصاد- وزیر داخله در تاریخ ۲۵ مرداد ماه سال ۱۳۱۴ اسامی جدیدی را که هیات وزیران برای ۳۵ شهر تصویب کرده بود به وزارت مالیه ابلاغ کرد. در این ابلاغیه نام ۳۵ شهر کشور تغییر یافته، از جمله: محمره/ خرمشهر، قمشه/ شهرضا، بنی طرف/ دشت میشان، خفاجیه/ سوسنگرد، دهنو/ نوشهر، انزلی/ بندر پهلوی، تون/ فردوس، ارومیه/ رضائیه و... ریشه نام برخی شهرها، استان‌ها یا کشورها به زبان‌های اوستایی، مادی و پارسی باستان بازمی‌‌گردد. نام‌هایی که جدید‌تر هستند تصحیح عامیانه یا تصحیح روشنفکرانه شده است. به طور کلی نام هر شهری دارای معنی است و کمتر خود به خود و بی‌دلیل به وجود آمده است. حال آن نام یا از شرایط طبیعی مکان خود یا به واسطه موقعیت مذهبی که داشته به وجود آمده یا از نام شخص، قوم، طایفه، درخت یا گیاهی خاص شکل گرفته است. در برخی موارد اسامی جدیدی برای برخی شهرها و استان‌ها توسط هیات وزیران متناسب با موقعیت جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی به تصویب رسیده است.

تدوین اساسنامه باشگاه هواپیمایی
گروه تاریخ اقتصاد- در تاریخ ۱۸ مرداد ماه سال ۱۳۱۸ اساسنامه باشگاه هواپیمایی کشوری ایران و آیین‌نامه کارمندی آن از سوی وزارت دارایی تدوین شد. در این اساسنامه ضمن اشاره به تشکیل باشگاه هواپیمایی کشوری ایران به منظور آشنا کردن مردم به هواپیمایی و تشویق تربیت آنان در این فن، بیان شده که هیات مدیره باشگاه به علت استقبال عموم، تسهیلاتی را برای عضویت این باشگاه فراهم آورده است. اساسنامه باشگاه هواپیمایی کشوری ایران در ۱۹ ماده و ۳ تبصره حاوی اهداف، تشکیلات سازمانی، محل استقرار، وظایف ارکان سازنده، مزایا و تکالیف کارمندان باشگاه و مساعدت و تشریک مساعی سایر وزارتخانه‌ها با بنگاه و همچنین آیین‌نامه کارمندی بنگاه مشتمل بر یازده ماده برای اطلاع کارمندان ارسال شده است.فکر تشکیل چنین سازمانی برای اداره امور هواپیمایی کشوری قبل از جنگ جهانی دوم شروع شد و در سال ۱۳۱۸ کمیسیونی در وزارت کشور شروع به کار کرد و از طرف دولت سازمانی به نام باشگاه هواپیمایی تشکیل و عایداتی نیز جمع‌آوری کرد. این باشگاه، مامور مطالعه هواپیمایی کشور و مخصوصا تربیت هوانوردان و آشنا ساختن مردم به ویژه جوانان به فنون هواپیمایی و تشویق و تربیت آنان به یادگیری این فن بود.


چرا ایران از موسسان جامعه ملل بود؟
گروه تاریخ اقتصاد- در پی تصویب «پیمان ورسای که ۲۶ اصل اول آن مربوط به ایجاد جامعه ملل بود» در پارلمان بلژیک در هشتم آگوست ۱۹۱۹، مورخان معروف که نظر آنان در روزنامه‌های اروپا منعکس شده بود، گفته بودند که هدف فاتحان جنگ جهانی اول از ایجاد جامعه ملل تثبیت و قانونی کردن نقشه‌های جغرافیایی است که خود بر حسب سیاست‌هایشان از مدت‌ها پیش (عصر استعمار یا اصطلاحا اکتشافات جغرافیایی!) ترسیم کرده‌اند. پرشیا (ایران) را هم به این سبب از اعضای موسس جامعه ملل قرارداده‌اند که به مرزهایی که خودشان آنها را محدود کرده‌اند، رسمیت بدهند پیش از آنکه ناپلئون پارسی دیگری (نادر شاه تازه‌ای) پیدا شود و آنها را پس بگیرد. افغانستان و بلوچستان را انگلستان از پرشیا جدا کرده و با صلاحدید (ساخت و پاخت) انگلستان بود که آسیای میانه و قفقاز از ایران جدا و به روسیه داده شده و مرزهای پرشیا با عراق تازه‌تاسیس را نیز انگلیسی‌ها ترسیم و تحمیل کرده‌اند.