گزارش الحاق ایران به «فائو»
گروه تاریخ اقتصاد- در تاریخ 5 مرداد ماه سال 1332 گزارش کفیل وزارت کشاورزی خطاب به نخست وزیر درباره طرح لایحه مربوط به الحاق ایران به سازمان خواربار و کشاورزی جهانی (فائو) منتشر شد.
در این گزارش به مطرح شدن مجدد لایحه در مجلس و دعوت از وزیر کشاورزی برای رسیدگی به لایحه در کمیسیون مجلس اشاره شده است. فائو اولین آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است که طرح تاسیس آن بعد از جنگ جهانی دوم در اکتبر 1945 در جلسه‌ای با حضور نمایندگان 44 کشور در ایالت کبک کانادا تصویب شد. هدف این سازمان از بین بردن سوء تغذیه و گرسنگی است و به عنوان یک سازمان هماهنگ‌کننده برنامه‌های توسعه در بعد کلی کشاورزی و مواد غذایی و همچنین جنگل‌داری و شیلات فعالیت دارد و در این راه به کشورهای در حال توسعه برای گسترش تسهیلات آموزشی و ایجاد موسسه‌های مناسب کمک می‌کند. سازمان فائو 176عضو دارد. مجمع عمومی فائو هر دو سال، یک نشست دارد و در آن سیاست سازمان را تنظیم و برنامه و بودجه دو ساله آن را تبیین و اعضای جدید را انتخاب می‌کند. هدف فائو ارتقای سطوح تغذیه و استانداردهای زندگی با بهبود تولید و توزیع غذا و دیگر کالاهای به دست آمده از مزارع، شیلات و جنگل‌ها است. مقر فائو در شهر رم است.


تهران و ۴۹۰ خودرو شخصی!
چهارم مرداد سال ۱۳۰۷ (۸۵ سال پیش در این روز و دو ماه و یازده روز پس از اجباری شدن شماره‌گذاری وسایط نقلیه) اعلام شد که تهران دارای ۱۵۸۹ خودرو است که تنها ۴۹۰ دستگاه آن شخصی است. بقیه وسایط نقلیه تهران عبارت بودند از گاری و درشکه. ایران از ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۰۷ دارای آیین‌نامه رانندگی شده است.

اجباری شدن ثبت ازدواج و طلاق در ایران
لایحه اجباری شدن ثبت نکاح و طلاق سوم مرداد سال ۱۳۱۰ (۲۶ جولای ۱۹۳۱) به مجلس تسلیم و بحث درباره آن که با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده بود از روز بعد (چهارم مرداد) آغاز شده بود. مخالفان و از جمله روحانیون می‌گفتند که امر ازدواج و طلاق به «لفظ» و حضور دو شاهد استوار می‌شود و ثبت آن اختیاری باید باشد، ولی «داور» وزیر دادگستری وقت پاسخ می‌داد که بسیار دیده شده که یک طرف ازدواج پس از فوت شهود دبه درآورده و حتی پس از تولد طفل، منکر ازدواج شده است. مخالفان لایحه، افزایش تشریفات نکاح را باعث فرار افراد مجرد از ازدواج و در نتیجه گسترش فساد و فحشا اعلام می‌کردند. از آنجا‌که اصرار شاه وقت (رضاشاه پهلوی) پشت این لایحه بود بالاخره پس از جلسات متعدد بحث و کشمکش با اکثریت ضعیفی تصویب شد.
به موجب این قانون، هرگونه نکاح ــ دائم یا منقطع ــ و نیز طلاق باید به ثبت می‌رسید و اگر ازدواج در جایی انجام می‌گرفت که امکان ثبت آن نبود، زوجین باید در اولین فرصت پس از دستیابی به دفاتر مربوط، آن را به ثبت می‌رساندند.


قیمت گاز صادره به شوروی ۳۵درصد افزایش یافت
سخنگوی شرکت ملی نفت ایران اطلاع می‌دهد متعاقب مذاکرات و اقدامات قبلی در تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۳۵۲ موافقت‌نامه‌ای بین مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و رییس موسسه «سیوز گاز اکسپرس» شوروی در مسکو به امضا رسید که در نتیجه آن قیمت گاز صادراتی ایران به شوروی نسبت به قیمت اولیه معادل ۳۵ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت از تاریخ ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۱ به اجرا گذارده خواهد شد.
گزارش خبرنگار ما حاکی است برای تعیین قیمت جدید مدت یک سال است که بین شرکت ملی گاز ایران و شوروی مذاکره در جریان است. این قیمت به موجب یکی از مواد قراردادی است که از طرف شرکت ملی گاز خواسته شده. این ماده حاکی است که هر وقت قیمت نفت کوره در خلیج‌فارس ۳۰ درصد تغییر کرد، قیمت گاز صادره به شوروی هم باید مورد تجدید قرار گیرد.
روزنامه اطلاعات، اول مرداد ۱۳۵۲

گزارش الحاق ایران به «فائو»