دهم سپتامبر سال 56 پیش از میلاد مهستان (سنای‌ایران) در پی وصول شکایت‌های متعدد از مهرداد سوم، با اکثریت آرا وی را از شاهی ایران برکنار کرد و برادرش«ارد» را برای احراز آن مقام برگزید.
مهرداد سوم با اینکه در دوره کوتاه سلطنت خود در جنگ با رومیان و طوایف غیرایرانی آن سوی سیردریا (رود سیحون) به پیروزی نائل شده بود مردی خودسر و ستمگر بود و دست به تصفیه بدون دلیل مقامات کشوری و لشکری زده بود و بدون دادرسی، به چند مورد مصادره اموال اقدام کرده بود و باعث گسترش نارضایتی در کشور شده بود. مهستان در همان جلسه‌ای که مهرداد سوم را برکنار کرد رای داد که از آن پس عنوان شاه کشور به شاه ملت (ایرانیان) تبدیل شود تا فراموش نکند که انتخابی است.
هشت سال بعد چنین پیشنهادی به سنای روم شد که عنوان امپراتور انتخابی روم نیز «امپراتور رومیان» شود که این پیشنهاد به دلیل اینکه همه اتباع قلمرو روم، رومی نبودند رد شد.
در سپتامبر سال ۱۷۹۱ مجلس نمایندگان فرانسه ضمن اشاره به همین شواهد تاریخی تصویب کرد، چون کشور دارای قانون اساسی شده است و شاه باید برای رعایت و اجرای آن در مجلس سوگند یاد کند؛ از آن پس به‌جای پادشاه فرانسه «پادشاه فرانسویان» عنوان خواهد داشت که لویی ۱۶ در چهاردهم سپتامبر ۱۷۹۱ با اکراه تمام این سوگند را به جای آورد، ولی انقلاب به او مجال زیادی نداد که شاه فرانسویان باشد.
منبع: روزنامک