گروه تاریخ اقتصاد- برخی اسناد طبقه‌بندی محرمانه «سیا» که طی ماه‌های گذشته منتشر شدند نشان می‌دهند ایالات متحده از استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی در طول جنگ با ایران اطلاع داشته و با این وجود کمک‌های نظامی و اطلاعاتی در اختیار صدام حسین می‌گذاشت. در اینجا بخشی از گزارش مذکور را می خوانید:
۱- سال ۱۹۸۱ عراق برنامه متهورانه‌ای برای تولید جنگ‌افزارهای شیمیایی شروع کرد. ماده شیمیایی اولیه، تدارکات لازم، تجهیزات و تخصص مورد نیاز را با دورنمای رسیدن به ماده خردل و ماده متحرک اعصاب از اروپای غربی و مصر خریدند.
۲ ـ برنامه [تولید ماده] خردل موفق بود و نتیجه‌اش رسیدن به توانایی تولید دست‌کم در حجم محدود و همچنین یک موجودی احتمالا ۷۰ تنی ماده [خردل] در اواسط سال ۱۹۸۳شد. برنامه [تولید] ماده محرک اعصاب، پس از برنامه [تولید ماده] خردل تاخیر داشت و کند پیش رفت، اگرچه حجم اندکی ماده کشنده محرک اعصاب تولید و آزمایش شده است.
۳ ـ نخستین مورد استفاده گسترده عراق از یک ماده [شیمیایی] در ژوئیه ۱۹۸۲ بود که از خمپاره‌هایی پر شده از سی‌اس (گاز اشک‌آور) به ‌نحوی موثر برای مقابله با حمله پیاده‌نظام ایران استفاده شد.
۴ ـ نخستین موارد استفاده از ماده خردل در ژوئیه ۱۹۸۳ بود که بنا به گزارش‌ها رییس‌جمهور صدام حسین اجازه استفاده از آن را داد و [حذف شده] از حدود ۵۰ بمب ۲۵۰ کیلوگرمی پر شده از ماده خردل و همچنین گاز اشک‌آور برای بازپس‌گیری یک کوهستان استفاده کردند. در اکتبر ۱۹۸۳ در جریان یکی از حملات ایران، فرماندهان عراقی یک بار دیگر از [ماده‌] خردل استفاده کردند.
۵ ـ بغداد تهدید کرد در برابر تهاجمات سنگینی که پیش‌بینی‌ شده به خاک عراق خواهد شد، با سلاح‌هایی تازه مقابله خواهد کرد. [حذف شده] کمابیش قطعی است که عراق متوسل به استفاده گسترده از ماده خردل برای کاستن از فشار تهاجمات [ایران] خواهد شد. به‌‌ همان اندازه‌ای که این ارزیابی نگران‌کننده است، من همچنین نگران [رخ نمودن] جلوه‌ای دیگر از این وضعیت هستم، یعنی مواجهه با توانایی بالقوه [عراق] برای استفاده از ماده محرک اعصاب از اواخر تابستان امسال.
۶ ـ عراق دو تاسیسات عمده تولید جنگ‌افزارهای شیمیایی دارد. تاسیسات کوچک‌تر تولید جنگ‌افزارهای شیمیایی در [منطقه‌] سلمان پاک است، ۲۰ کیلومتری جنوب بغداد که احتمالا کاربری‌اش تحقیقات و توسعه و تولید در حجم کم است. تولید در ابعاد تمام‌وکمال در تاسیساتی بزرگ‌تر نزدیک سامرا اتفاق می‌افتد، ۷۰ کیلومتری شمال‌غرب بغداد. این مجتمع قرنطینه است، به لحاظ امنیتی بسیار خوب حفاظت می‌شود، وسعت زیادی دارد و در دست اتمام است. [بقیه این بخش حذف شده است.]
۷ ـ [حذف شده] الان ماده خردل در این مکان تولید می‌شود، در نتیجه محتمل به نظر می‌آید که این تجهیزات فرآوری شیمیایی برای تولید ماده‌هایی دیگر هم باشد- احتمالا ماده محرک اعصاب- بنا به برآورد این تحلیلگران، این تجهیزات احتمالا ظرف ۶ ماه به بهره‌برداری می‌رسند.
۸ ـ این وضعیت معانی و دلالت‌های بسیاری دارد نظیر:
ــ استفاده از ماده کُشنده محرک اعصاب نقض معنادار و قابل‌توجه [معاهده بین‌المللی] منع استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی خواهد بود.
منبع: تاریخ ایرانی