ایران، پس از ژاپن بزرگ‌ترین بازار آسیا
گروه تاریخ اقتصاد- روزنامه اطلاعات در 6 آذر 1352 خبری را منتشر کرده با عنوان «ایران، پس از ژاپن بزرگ‌ترین بازار آسیا خواهد بود» در این خبر آمده است که ایران تا سال 1978 با درآمد متوسط سرانه 1200 دلار در سال یک‌بازار هشت میلیارد دلاری خواهد بود که پس از ژاپن بزرگ‌ترین بازار آسیا محسوب می‌شود. خبرنگار اطلاعات می‌افزاید که نخست‌وزیر ضمن نطق افتتاحیه کنفرانس سرمایه‌گذاری ایران و انگلیس که در تخت جمشید ایراد کرد گفت:
دولت ایران به‌خاطر ادامه کوشش در جهت ساختن ایرانی مرفه‌تر و پیشرفته‌تر، از همکاری سرمایه‌گذاران انگلیسی استقبال می‌کند، نخست وزیر این بیانات را در ضیافتی که با افتخار شرکت‌کنندگان در این کنفرانس در تخت جمشید برپا شده بود ایراد کرد، در این ضیافت چند تن از وزیران صاحبان صنایع ایران، استاندار فارس، سفیر انگلیس در دربار شاهنشاهی و سرمایه‌گذاران انگلیسی حضور داشتند.
همچنین دراین تاریخ خبری دیگر با عنوان «همه گونه تسهیلات برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم است» آمده است که ایران آمادگی اش را در سرمایه‌گذاری‌های خارجی به خصوص در طرح‌های بزرگ کشاورزی با کمال میل اعلام کرده و اظهار داشته که آماده است تا در سایر کشورهایی که دارای امکانات کافی باشند سرمایه‌گذاری کند. وی‌همچنین می‌افزاید که استقبال از سرمایه‌گذاری‌های خارجی شامل تسهیلاتی از قبیل پرداخت وام‌های کم‌بهره به میزان بیش از نصف سرمایه و تهیه زمین‌های قابل آبیاری با اجاره طویل‌المدت و معافیت‌های گمرکی وسائل و لوازم کشاورزی می‌باشد. این مطلب را مهندس منصور روحانی، وزیر کشاورزی و منابع طبیعی در کنفرانس سرمایه‌گذاران انگلیسی که همان روز در تخت جمشید افتتاح شده، بیان کرده است.
وزیر کشاورزی ایران بیان کرده که امکانات سرمایه‌گذاری‌های‌ بزرگ خارجی در ایران وجود دارد و هرگونه همکاری مشترک از طرف دولت‌های خارجی در ایران مورد پذیرش قرار می‌گیرد. مهندس روحانی ضمن اشاره به ۴ درصد افزایش بازده کشاورزی در برنامه عمرانی چهارم گفت: در برنامه عمرانی پنجم، رشد کشاورزی ۵/۵ درصد پیش‌بینی شده است و طبق مطالعاتی که انجام گرفته مناطق حاصلخیزی را که می‌توان آبیاری کرد ۹ میلیون هکتار است که اکنون فقط ۵/۳ میلیون هکتار آبیاری می‌شود و با به کار بستن تکنولوژی، برداشت محصول از ۴/۱ تن به ۴ تن در هکتار خواهد رسید.