گروه تاریخ‌اقتصاد- بخش دوم از مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی در روز شنبه 23 آبان‌ماه 1286 شمسی را می‌خوانید:
رییس‌الوزرا: اینجا مذاکره شده بود که از برای نظم و رفع اختلالات هرچه زودتر باید جلوگیری شود؛ این مطلب صحیح است و استقرار آن لازمه خرج شده به آن طوری که بودجه آمده بود به مجلس و خوانده شد، بسیار خوب و صحیح بود. حال البته پولی لازم است و نمی‌خواهیم که از مالیه امسال گرفته شود تا باز اختلالی در او پیدا شود، اگر صلاح بدانند از اشرفی موجودی قدری برای این گونه مخارج گرفته شود و بعد به‌جای او می‌گذاریم.
آقا میرزا محمود: چرا اشرفی‌ها را حال خرج می‌کنید که ارزان است؛ مالیات یزد نوشته حاضر است بخواهند و همچنین مالیات گلپایگان، اینها را بگیرید خرج کنید.
رییس‌الوزرا: فقط یک یزد این طور است آن هم معلوم نیست تا دستورالعمل‌ها نرود و مخارج محلی معلوم نشود، نمی‌شود گرفت خرج کرد، حال این مخارج فوق‌العاده که گفته شد صورت جزیی‌اش به کمیسیون مالیه ارایه می‌شود و خلاصه آن به مجلس خواهد آمد.
اسدالله میرزا: می‌شود فهمید چقدر اشرفی موجود است.
رییس: تقریبا سیصدو هفتاد و هشت هزار تومان است.
حاجی محمداسمعیل آقا: اینکه می‌فرمایید به جهت مخارج لازمه به تصویب مجلس خرج می‌شود، باید ببینیم این مخارج فوق‌العاده است یا خیر.
رییس الوزرا: بلی فوق‌العاده است؛ مکرر گفته شد که به جهت استقرار امنیت و قوه قهریه یک پولی لازم است، مثلا امروز باید یک عده سوار و سرباز برای امنیت گیلان روانه شوند، باید یک پولی به آنها داده شود تا بروند استقرار نظم آنجا را داده برگردند و اینها هم ساخلوی دائمی نیستند، موقتی است.
وکیل‌التجار: در بودجه یک اندازه برای مخارج فوق‌العاده منظور شده است و علاوه باید مخارج فوق‌العاده معلوم شود که چیست؟ به طور ابهام نباشد.
رییس‌الوزرا: البته در وقت لزوم معلوم خواهد شد و آن فوق‌العاده که در بودجه معین شده فوق‌العاده معمولی است، اما اینکه حال گفته شد فوق‌العاده است.
مستشار‌الدوله: در بودجه مملکتی یک مبلغ به جهت مخارج فوق‌العاده منظور شده است و از مال امسال هم که یک اندازه برای مخارج لازمه در اول سال برداشته شده است، خوب است وزارت مالیه صورت آن را بدهند تا معلوم شود که چقدر است تا به نسبت آن تجویز و تصویب شود.
رییس‌الوزرا: مشغول آن صورت هم هستیم که از جنس و نقد معین شود، حالا هم نمی‌گویم که به آن اندازه تصویب شود، بلکه به جهت مخارج فوق‌العاده که اتفاق می‌افتد اگر کلی باشد مثلا به اندازه ۱۵ هزار تومان البته به مجلس اطلاع خواهم داد، ولی اگر چهار پنج هزار تومان باشد برداشته شود؛ آن‌وقت یکدفعه صورت آن‌را می‌دهیم، فرض این است که اگر صلاح است این را تصویب کنند.
صدر نطنزی: بقایای پارساله را از حکام قرار بود بگیرند، چرا اقدام نمی‌شود.
رییس‌الوزرا: اگر بخواهید این مساله را بدانید در وزارت مالیه مشغول رسیدگی حساب حکام هم هستند.
وکیل‌الرعایا: شاهزاده عین‌الدوله از این اظهاراتی که کردند به فعلیت رسید یا نه محض قول بود؟!
رییس: جواب تلگراف ایشان داده شده، ضمنا هم اشاره شد که ترتیب اثر بر اقوالشان بنمایند، تلگرافی است ارثقه الملک از کردستان رسیده قرائت شود.
(تلگراف قرائت شد و مشتمل بود بر اظهار همراهی وطن‌خواهی و اینکه مبلغ پانصد و کسری از حقوق دیوانی خودم را به ملت تقدیم کردم.)
رییس: در جواب اظهار امتنان شده و گفته شد که ملت حقوق شما را به خودتان برگرداندند.
(جمعی هم از وطن‌پرستی ایشان اظهار امتنان نمودند.)
رییس: دیروز و دیشب را اقداماتی در باب فارس شده و آنچه لازم بود در این خصوص بارز بر داخله مذاکره شد، حال این تلگراف است از شیراز قرائت می‌شود. (قرائت شد قریب به این مضمون به توسط حجه الاسلام‌ آقا سید محمدجعفر، عرض تمام اصناف شیراز این است که ما بیچاره‌ها چند ماه است راحتی نداریم و عیال و اطفال ما جرات بیرون آمدن ندارند و دیگر قوه کاسبی نداریم، اگر قوه مجریه هست پس کو؟ اگر مجلس دادخواهی می‌نماید چرا نمی‌نماید و ما اشخاصی نیستیم که پول گرفته برای کسی داد و فریاد کنیم، ما چیزی نمی‌خواهیم مگر امنیت و کسانی هستیم که در هیچ آشوب و شورش فارس داخل نبودیم، البته جواب تظلم ما را وکلای محترم زودتر خواهند داد. (اصناف شیراز)
تلگراف دیگر از شیراز قرائت شد که مشعر بود براختلاف بین شیعه و سنی در بندر لنگه و ظهور موجبات اغتشاش امنیت آنجا و رفع انقلابات را خواستار بودند.