گروه تاریخ اقتصاد- آنچه می‌خوانید بخش اول مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی است در روز سه‌شنبه، 26 آبان‌ماه 1286 شمسی:
رییس: کاغذى است از طرف انجمن‌هایی که در مدرسه سپهسالار جمع شده‌اند، نوشته شده خوب است خوانده شود.
(قرائت شد قریب به این مضمون که حضور وکلاى عظام مجلس مقدس اولا تشکرات قلبى خودمان را تقدیم می‌داریم و متمنى هستیم که هر قدر زودتر کمیسیون نظامى جدید براى قشون ملى و داوطلب معین فرمایند، دیگر سه فقره مطالب است که عرضه می‌داریم؛ خطاب یکى از آنها به ریاست مجلس مقدس است و دو فقره آن راجع به وکلاى عظام است، آنکه به عهده حضرت رییس است این است که پولی که مقرر شده بود شاهزادگان و سایر امرا و اعیان بدهند و جناب رییس وصول آن را به عهده گرفته‌اند و از قرار معلوم بعضى نداده‌اند یا آنکه به عهده انجمن‌ها محول فرمایند تا آنها بگیرند آن دو فقره که راجع به وکلاى عظام است، یکى وصول مالیات است که موکول به تشکیل اردوهاى فورى است، گویا هر عاقلى تصویب کند که هفتصد هزار تومان را از براى وصول پانزده کرور باید مصرف کرد. عرض سوم شهر تهران چند چادرنشین مستحفظ و حاکم لازم دارد، حال که حاکم مقتدرى نیست و قراول و رییس نظمیه از عهده برنمی‌آید یا موجبات امنیت را فراهم فرمایند یا به انجمن‌ها محول دارند تا خودشان حفظ و حراست خود را بکنند، جواب این سه مطلب را مرحمت فرمایند، والا انجمن‌ها در اینجا هستند تا اقدام در این مسایل بشود.
جوابى از طرف مجلس به انجمن‌هاى محترم نوشته شده بود قرائت شد قریب به این مضمون: عموم انجمن‌هاى محترم همیشه وکلاى عظام از غیرتمندى و معاونت و همراهى شما در پیشرفت مشروطیت و تحمل زحمات که شب و روز متحملید کمال امتنان را دارند، در باب وجوه شاهزادگان و امرا به عهده مجلس است که باید وصول کند، در این باب حاجت به زحمت آن برادران نیست؛ در خصوص تشکیل اردو هم وزرا حاضر شده‌اند که در این باب گفت‌وگو شود. به این ترتیب حاجت نیست که در این هواى سرد انجمن‌هاى محترم در مسجد سپهسالار متحصن شوند در امنیت شهر و حفظ آن هم اقدامات شده و می‌شود.)
(همه تصدیق کردند که خوب است).
رییس: این انجمن‌ها همه کمال همراهى را در اساس مشروطیت و اجراى قوانین از مجراى خود دارند باید کمال امتنان را از آنها حاصل نمود.
(همه اظهار تشکر و امتنان کردند).
آقا سید علینقى: ما از این وعده‌ها خیلى به ملت داده‌ایم، حالا ببینیم این وعده که داده می‌شود منجزا وفای به وعده خواهد شد یا خیر؟ وزرا اقدام فورى می‌نمایند یا نه؟
آقا سید حسن تقى‌زاده: سواد جوابى که به انجمن‌ها نوشته شده بود صحیح است، ولى در فقره پول که راجع به مجلس است خوب است آن را در کاغذ علیحده بنویسید؛ زیرا که باید دانست این را تمام اهل مجلس تصویب می‌نمایند که این زحمت به عهده رییس باشد یا نه؟
رییس: بلى حالا که من متحمل شده‌ام و آنها هم وعده داده‌اند امیدواریم وصول شود.
وکیل‌التجار: این وجوهى را که این اشخاص داده‌اند گویا تمام ملت و بلکه اکثر وکلا هم ندانند که چقدر است و کى چه اندازه داده است و کى نداده است، این نکته فوت شده که صورت آن باید در روزنامه درج شود تا همه کس بداند و بلکه از آن زمانی که هیاهوى تاسیس بانک شده است باید نوشته شود و نیز اشخاصى که نداده‌اند معلوم شود تا ملت از اشخاصی که همراهى کرده‌اند اظهار امتنان کنند.
آقاى حاج امام جمعه: آن مطلبى که در آخر در جواب انجمن‌ها نوشته بودید درخصوص تشکیل اردو این مطلب در مجلس وزرا صحبت شده یا خیر.
رییس: نه صحبتى نشده بود انجمن‌ها خواستند.
آقاى حاج امام جمعه: از قرار آن لایحه چنین معلوم می‌شود که وعده داده بودند به تشکیل اردو.
رییس: مقصودشان تشکیل اردو فعلا نیست، بلکه صلاح‌اندیشى به جهت استقرار امنیت نموده‌اند.
آقا میرزا ابوالحسن خان: تشکیل اردو با هیات وزرا است، هر وقت صلاح دیدند تشکیل می‌شود و ما باید سبب لزوم آن را از ایشان بپرسیم.
آقا میرزا محمود خوانسارى: مقصود انجمن‌ها اظهار امتنان از اقدامات وزرا است و خواسته‌اند که در باب نظم هم اقدامات بکنند .
آقا سید حسن تقى‌زاده: مقصودشان این است که از براى چند سیاه چادر یک عده به عنوان حفظ و حراست لازم است، اما از براى شهر به این بزرگى هیچ تهیه در تنظیم و تامین آن نمی‌شود و حال آنکه از همه جا مغشوش‌تر است، حالا جواب این مطلب با هیات وزرا است که چه اقدامى کرده‌اند، والا ملت خودش به عنوان سرباز ملى یا غیر از آن یک عده براى محافظت خود تهیه کند.
رییس: همینطور است کمال همراهى را نمودند.