گروه تاریخ‌اقتصاد- خلاصه‌ای از مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی در روز پنج‌شنبه، 3 دی‌ماه 1286 شمسی را می‌خوانید:‏
آقا سیدحسن تقى‌زاده: اینکه گفته می‌شود که هرج و مرج است بنده تصدیق ندارم که هرج و مرج باشد! این انقلاب ملى است به هواخواهى مجلس و این هم که گفته شد نباید خیلى طول کشیده باشد صحیح است، ولى در هر مملکتى که انقلاب ملى شده خیلى طول کشیده و اشخاصى که استهزا می‌کردند که ما به اسم تلگراف کار می‌کنیم بحمدالله معلوم کردیم که آن طور نبود، از این انقلاب و هیجان ملى که امروزه هست و اسمش را هرج و مرج گذاشتند معلوم شد که ملت می‌تواند حفظ حقوق خود را نماید. من یک واسطه براى رفع این هرج و مرج پیدا کردم و آن تنبیه چند نفر اشرار است و دیروز در حضور وکلا گفتم با هیات جدید وزرا که در حقیقت این طرف بودن دولت با ملت و اصلاح نمودن و رفع این غائله را که نقض قانون اساسى بود می‌خواهند بنمایند به‌دو چیز می‌شود یکى ظاهرى و آن مبادله کلام‌الله بود که شده و یکى مادى آن هم مواد صلح‌نامه‌ای است که باید تمام اینها به عمل بیاید نه فقط لفظ باشد و من می‌خواهم امتحان نمایم که ببینم آیا می‌توانم اکثریت آرا حاصل کنم که این وزرای جدید به واسطه این پذیرفته شدند که این مواد صلح‌نامه اجرا شود و اگر این شروط اجرا نشد بى‌حاصل است و اشخاصی که به این اساس مقدس که محل اطمینان سى کرور نفس است جسارت کرده‌اند باید مجازات شوند و اگر به شروط صلح عمل نشد باید این کابینه که بقایش متوقف بر اجراى این شروط است عوض شده کابینه دیگرى انتخاب نمایند تا اجرا شود و اگر آنها هم نکردند کابینه دیگر (اکثر گفتند صحیح است.)
رئیس: از شروط صلح که دو چیزى باقى مانده یکى رفتن سعدالدوله است که چیزى نوشته و اجازه خواسته که مال بگیرد برود و گویا امشب برود یکى هم مجازات اشرار است که مشغولند و ان‌شاءالله همین دو روزه منظم خواهد شد.
آقا شیخ حسین: حضرت رئیس فرمودند که مالیات وصول نشده بنده عرض می‌کنم روز سیم که وکلا با مشیرالدوله رفتند حضور اعلیحضرت فرمودند مجلس چه کار می‌کند گفتند مشغول تنقیح مالیات مملکت است فرمودند که مالیات به منزله روح مملکت است حالا عرض می‌کنم تعویق مالیات که در واقع روح مملکت است نیست، مگر به واسطه اشخاص آدم صورت دیو سیرت والا مردم ایران زودتر و بهتر از همه جا مالیات خود را می‌پردازند و البته اعلیحضرت هم که فرمودند مالیات روح مملکت است عرایض مغرضین را قبول نخواهند فرمود.
وکیل‌التجار: براى تایید فرمایش آقاى تقى زاده عرض می‌کنم آن چیزی که در این عهدنامه نوشته شده که هر کس مخالفت کند به مجازات برسد، اگر این مساله را همه وقت اعلیحضرت و وزرا و وکلا در نظر داشته باشند مملکت به زودى منظم و امن خواهد شد.
آقا میرزابوالحسن خان: البته بى‌مجازاتى فروختن مملکت است و امن نکردن مملکت خیلى ضرر است و همه وقت بنده با جناب تقى زاده هم رأى بوده و کمال اتحاد را هم داشته‌ایم، ولى در این رأى جزئى اختلاف هست و آن این است که آیا باید به وزرا چند روزى مهلت داد تا به طوری که خودشان گفته‌اند بدون فساد به آن اشخاص مجازات بدهند یا نباید مهلت داد نمی‌گویم مجازات ندهند باید حتما مجازات داده شود، ولى در صورتى که مهلت دادن به آنها صحیح است عرض بنده را تصدیق نمایند. (بعضى تصدیق کردند)
آقاى حاج امام جمعه: همه بدبختی‌هاى ما از بى‌پولى است و هر کارى می‌خواهیم بکنیم پول لازم است و نداریم! این مطلب را باید بدانیم که سه ماه به آخر سال داریم و تمام مالیات زمین مانده و از سال قبل هم خمس مالیات زمین مانده تا مجلس تقویت نکند. معلوم است این مالیات‌ها بر زمین خواهد ماند، اگر بخواهیم تقویت نکنیم باید فرض کنیم یکى نظم این مملکت است که باید به زودى رفع هرج و مرج بشود و مهم‌تر از همه براى ما نزد همسایگان مرتب کردن و نظم دادن قشون است و مجلس باید در این مطلب خیلى اهتمام نماید، و الا مالیات امساله و پارساله و سال آینده همه در زمین بدون وصول خواهد ماند.
وکیل‌الرعایا: عمده مالیاتی که باقى مانده است همان فارس می‌باشد و جهت آن هم معلوم است که چه چیز است و مانع آن کیست حالا نمی‌توانم عرض کنم، ولى عرض می‌کنم که اگر بخواهید مالیات فارس وصول شود باید دفع اشرار و مفسدین را بنمایید و باید از قوام‌الملک که مانع وصول مالیات شیراز و باعث برباد دادن و خراب کردن آن مملکت است جلوگیرى نمایند تا کار مالیات اصلاح شود.