گروه تاریخ اقتصاد- آنچه می‌خوانید خلاصه‌ای از مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی است در روز یکشنبه، 6 دی‌ماه 1286 شمسی، در این جلسه تلگراف اصفهان که از طرف علما، انجمن ایالتی و سایر انجمن‌ها و عموم تجار و ... مخابره شده، قرائت شده است که عینا درج می‌شود:
تلگراف از اصفهان
حضور حضرتین مستطابین حجتین دامت برکاتهما. تلگراف مبارک زیارت شد. اهالی اصفهان تا آخر خون در همراهی ایستاده‌اند غیر از مقاصد حسنه مشروطه و مجلس هیچ عنوانی را از احدی نمی‌پذیرند. الان تلگرافی مبسوط از اشخاص طرف مقابل رسید جواب این قسم داده شد عینا درج می‌شود (تلگراف رسید خیلی تعجب است قبل از این اساس مقدس جز خلاف شرع و ظلم و تعدی و تعطیل احکام اسلام و عدم اجرای حدود و (تضییع) اعقار و اموال و حقوق و فروش خاک اسلام با جناب هیچ دیده نمی‌شد و در تاسیس این مجلس مقدس هم که رفع این معایب خواهد شد و به موجب همین عقیده در تعیین ارکان این اساس مقدس به جان و مال با کمال شرف حاضر هستیم و آخر امید ایرانیان است و به هیچ‌وجه فتوای در لوازم اقدامات تسدید و تشیید آن نخواهیم نمود و هر کس هم در مقام تخریب این اساس حرفی بزند یا اقدامی نماید او را مخرب شرع انور می‌دانیم و مایوس از اهل اصفهان بلکه از کل ممالک بوده باشد بعد از آنکه احدی همراه نیست و آنچه بعد از انعقاد مجلس بر مسلمین وارد آمده از سفک دما و نهب اموال و تعرض ناموس از جهت این‌گونه مخالفت می‌دانیم و خدا و رسول را شفیع می‌آوریم که ترک اینگونه مخالفت بکنید و خود را از یاد نزد خدا و رسول شرمسار ننمایید و مسلمین را به قتال و دفاع با خود وادار ننمایید که عاقبتی وخیم دارد.
عموم علما و اعیان و تجار و اصناف، رعایای اصفهان، انجمن‌های وکلا، انجمن ملی اصفهان، محمد تقی شیخ نورالله، ابوالقاسم‌الموسوی‌الزنجانی، اسمعیل‌الموسوی، صدرالاسلام، کلباسی محمد، حسین‌الموسوی، شیخ‌الاسلام، ملک‌التجار، کازرونی، انجمن سعادت سادات، انجمن همایونی اصفهان، اتحادیه طلاب، انجمن مهدیه خواجو).
آقای حاج‌ امام جمعه: گذشته از اینکه اهل اصفهان حقی از حقوق خود را با کمال خوبی ادا کرده‌اند، خیلی از این جواب معقولانه که به آنها داده‌اند امیدوار شدیم و باید در جواب این تلگراف خیلی اظهار تشکر شود.
(تلگراف از قزوین قرائت شد قریب به این مضمون:
ما فدائیان ملت را که اجازه دادید به باز کردن بازار اطاعت کرده بازار را باز نمودیم و عموم مجاهدین را تبریک می‌گوییم، ولی متحیریم که نتیجه چه شد، اما منتظریم که اشرار مجازات و مقصرین تنبیه شوند و الا ساکت نخواهیم شد. (مجاهدین قزوین)
آقا سید حسن تقی‌زاده: هیاتی از طرف مجلس معین شده و هیاتی از طرف دولت دستخط‌ها آوردند که در حقیقت شروط صلح بود و هیات کابینه جدید هم این شرایط را قبول کرد که اجرا نمایند و تشکیل یافت و مجلس هم این چند روزه را دوره انقلاب فرض کرده و صلح نمود، ولی بدبختانه هیچ‌یک از شروط صلح اجرا نشده است، اما حالا می‌بینیم که همه اظهار شعف می‌نمایند! نمی‌دانم به چه جهت و حالا آنکه هنوز امیر بهادر صاحب سوار و فوج است و هر روز از آذربایجان سوار می‌آید. سعدالدوله در همان جا که بوده هست و اشرار را مجازات ندادند، بعضی را هم می‌خواهند طرف عفو قرار دهند و بعضی را هم گریزاندند و ابدا امنیت نیست جناب حاجی میرزا علی آقا فرمودند که به ولایات تلگراف بکنید که مردم ساکت شوند و حال آنکه ابدا ساکت نمی‌شوند با آن تلگرافی که دیروز شد امیدوار بودیم که دیگر جواب نیاید و حال جواب آمده که ما ساکت نشده و نخواهیم شد، مادامی که شروط صلح اجرا شود و مجلس هم مثل بخاری که زغال سنگ آن تمام شده باشد سرد شده و می‌شود و من باز مکرر می‌گویم که ابدا هیچ‌یک از شروط صلح مجری نشده.
آقا میرزا ابوالحسن خان: فرمایشات آقای تقی‌زاده صحیح است و این سوالات ایشان مقرون به صواب بوده و هر دو وکیل ملت بوده و هم‌رأی هستیم، اما از اینکه ایشان بگویند و بنده جواب بدهم یا من بگویم ایشان جواب بدهند فایده مترتب نخواهد شد. باید این سوالات از وزرا مسوول بشود، پس خوب است به آنها اخطار شود که حضور به هم رسانیده و سوال شود که چه اقدام در اجرای شروط صلح کرده‌اند.
وکیل‌التجار: مقصود این نیست که مجلس بداند چه کرده‌اند، بلکه مقصود این است که هیات وزرا حاضر شوند از برای اجرا مقصودی که جدا‌ در آن اقدام کرده مجری نمایند نه اینکه بعد از چندی باز مجلس اصرار نماید و به آنها بگوید که چه کردید.