زمان سنج - ۱۹ فروردین ۹۳
گروه تاریخ اقتصاد- «خدا چه چیزی ساخته است؟» این نخستین پیام تلگرافی است که از سوی ساموئل مورس ( 1872 - 1791 ) در سال 1844 از واشنگتن دی سی به بالتیمور، مریلند ارسال شد.
مورس از سال ۱۸۳۰ تا یک دهه بعد اندیشه اختراع تلگراف را در سر پروراند و سرانجام این آرزوی محال را محقق کرد. آشکار است که اختراع شگفت انگیز مورس سرآغاز ابداع تلفن و نیز همه فناوری های مدرن ارتباطی بوده است. مورس نخستین پیام های تلگرافی را به صورت ترکیبی از حروف الفبا، عدد و نقطه گذاری تعریف کرده بود .
پدر مورس کشیش بود و ساموئل کوچک با دیدن نقاشی‌های کلیسا با آرزوی نقاش شدن روزها را سپری می کرد.پس از تحصیلات مقدماتی در دانشگاه نیویورک در سال ۱۸۱۰ برای یادگیری نقاشی و مجسمه سازی به انگلستان سفر کرد. او در نقاشی‌های خود به چهره‌نگاری و ترسیم صحنه‌های مشهور تاریخی می‌پرداخت.مورس در انگلستان با پدیده برق و جریان الکتریکی آشنا شد و این آشنایی او را به وجد آورد.
در ۱۸۳۲ موفق شد دستگاه تلگراف را بسازد اما تلگراف او هنوز کارآیی لازم را نداشت. او دست از تلاش بر نداشت و در سال ۱۸۳۹ نمونه پیشرفته تر اختراع خود را به آزمایش گذاشت. او کشف خود را پی گرفت تا اینکه پنج سال بعد آن را کامل کرد و تحولی چشمگیر در عرصه ارتباطات بشری به وجود آورد.