گروه تاریخ و اقتصاد- بخش دوم از مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی در روز سه‌شنبه، 18 فروردین 1287 شمسی را می‌خوانید:
آقاسیدحسن تقى‌زاده: باید ان‌شاءالله شروع کنیم وفا نمودن به وعده‌هایى که داده شده. مطلبى را که وکلا با یک حرارتى اظهار می‌کنند باید آن را دنبال نمایند که آن مطلب از بین نرود. چندى قبل یک مساله را جناب مخبرالملک اظهار کرده بودند که بسیار صحیح و لازم است و از پارسال تا حال این مطلب باید مرتب شود و آن یک مجمع قانون‌نویس و کنگره است که قوانین را نوشته و تنقیح کرده بدهند. براى اینکه هر وزارتخانه یک چیزى می‌نویسند و بى‌مناسبت بوده پر از لغات مختلفه و اصطلاحات متفاوته هستند. مثلا در قانون وزارت تجارت که نوشتند قانون مجالس تجارتى این لفظ نباید در آنجا نوشته شود و باید این لفظ از براى شوراى ملى علم باشد و در این موارد الفاظ دیگر مثل لفظ مجمع و غیره استعمال شود. غرض این است که براى تناسب وضع قوانین و ملاحظات لغات متناسبه و براى سهولت کار باید این کمیته تشکیل شود که مشغول نوشتن و ملاحظات قوانین باشند. حالا مطرح قرار داده این ترتیب را معین می‌کنند یا روز دیگر باید زودتر این کار بشود.
رئیس: این مساله بسیار خوب است و جناب مخبرالملک هم اظهار کرده بودند. بنا بود در این باب لایحه بنویسند. خوب است آن لایحه را نوشته، آن وقت راى گرفته بشود.
مخبرالملک: اینکه می‌فرمایید لایحه نوشته شود، لایحه براى مطلبى است که قبل از وقت در مجلس مذاکره نشده باشد و این مساله تاکنون چند مرتبه مذاکره شده و لازم به نوشتن لایحه نیست. عقیده بنده این است که از طرف مجلس به وزرا چیزى نوشته شود که به زودى تشکیل یک چنین هیاتى را بدهند.
رئیس: در این باب نیز باید راى گرفته شود و حالا باید در باب کمیسیون و انتخاب اعضای آن براى نظامنامه پلیس گفت‌وگو شود که تکلیف معلوم شود.
مخبرالملک: بنده با وکیل‌التجار در این باب هم عقیده هستم. خوب است به کمیسیون جنگ رجوع شود بی‌ربط هم نیست.
امان‌الله میرزا: ترتیبى را که وزیر جنگ پیشنهاد کرده‌اند در کمیسیون جنگ قریب به اتمام است و عن قریب به مجلس آمده و قرائت می‌شود، اما در جواب این نظامنامه اگر راجع به کمیسیون جنگ شود این اعضا کافى نیست و اگر اجازه داده شود اشخاصى که در این باب بصیرت دارند چند نفرى از خارج در کمیسیون خواسته شود که زودتر این کار تمام شود.
آقا سیدحسن تقى‌زاده: بنده رأیم این است که نه به کمیسیون جنگ و نه به کمیسیون تنقیح لوایح رجوع شود، بلکه عقیده‌ام این است که باید براى هر قانونى یک کمیسیون جدید انتخاب شود و از خارج هم صحیح نیست اشخاصى بیاورند، زیرا که باید نظریات و تغییرات در این قانون بشود و این حق وکلا است، زیرا که ملت باید اطمینان داشته باشند به اشخاصی که وضع قانونى می‌نمایند.
وکیل‌التجار: این اشخاص براى معاونت است، بلکه براى این است که اطلاعات خودشان اظهار کنند و تحصیل اطلاعى از آنها بشود.
رئیس: خارج از موضوع نشویم! مذاکره در این است که باید کمیسیون جنگ رجوع شود یا کمیسیون جدید انتخاب شود.
آقا میرزا محمود: عقیده بنده این است که به کمیسیون جنگ رجوع شود، ولى از خارج لازم نیست اشخاص داخل شوند.
اسدالله میرزا: بنده با آقاى تقى‌زاده هم‌عقیده‌ام و باید کمیسیون دیگر انتخاب شود و این نظامنامه چندان اهمیت ندارد و لازم نیست به کمیسیون جنگ رجوع شود.
حسام‌الاسلام: علم ادارات یا حسى است یا علمى و این مساله پلیس که تازه اختراع نشده و قانونى است که نوشته شده است، ولى باید ملاحظه اقتضاى مملکت را نموده و قوانین را اصلاح نمایند و این را تمام وکلا می‌توانند و بنده رأى نمی‌دهم کسى را از خارج داخل کنند.
امان‌الله میرزا: اینکه می‌گویند این مساله چندان اهمیت ندارد، عقیده بنده به عکس این است، زیرا پلیس اول قدرت مملکت است. براى اینکه باید از تمام افراد مملکت مطابق قانون جلوگیرى نماید و این قدرت را کسى می‌تواند به پلیس بدهد که عالم به علم حقوق و قانون باشد. در این موقع در خصوص اینکه نظامنامه پلیس راجع به کمیسیون جنگ شود یا کمیسیون جدیدى انتخاب شود.
(راى گرفته شد به اکثریت آراء تصویب شد که کمیسیون جدید انتخاب شود.)
رئیس: از اکثریت آرا معلوم شد که باید کمیسیون جدیدى انتخاب شده و نظامنامه پلیس به آنجا رجوع شود و حالا باید اعضای این کمیسیون را انتخاب نمایند. ورقه براى انتخاب اعضای کمیسیون منتشر شد.
وکیل‌التجار: تمام اینها که نوشته شده دستورالعمل داخلى مجلس تجارت است و قانون نیست.