مدیرکل بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از سخنرانی سه وزیر و معاون اول رئیس‌جمهوری در کنفرانس بین‌المللی ریل- نفت و ریل- بندر طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه خبر داد و گفت: ۴۰۰ شرکت‌کننده داخلی و خارجی از شرکت‌های نفتی، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دنیا در این کنفرانس بین‌المللی حضور خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس نظری با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی ریل- نفت و ریل- بندر در اردیبهشت ۹۵ به میزبانی راه‌آهن گفت: پس از تلاش‌های دیپلماتیک فراوان، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران موفق شد امتیاز برگزاری نخستین اجلاس کنفرانس بین‌المللی ریل- نفت و ریل- بندر در تهران را از اتحادیه بین‌المللی راه‌‌آهن‌های دنیا (UIC) کسب کند. وی با بیان اینکه سه سازمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای برگزاری این اجلاس مهم درگیر هستند، افزود: شرکت راه‌آهن به‌صورت مستقیم و وزارت نفت و سازمان بنادر به‌صورت غیرمستقیم به همراه شرکت‌های حمل‌ونقلی برای برگزاری این کنفرانس اقدامات مهمی انجام داده‌اند.

مدیرکل بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه، قرار است در مراسم افتتاحیه این کنفرانس بین‌المللی معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه مدیرعامل شرکت راه‌آهن و ژان‌پیر لوبینو مدیرکل UIC و فرانسوا داون دبیرکل سازمان OTIF (سازمان بین‌الدول حمل و نقل بار با راه‌آهن) سخنرانی داشته باشند. وی با بیان اینکه این کنفرانس بیش از ۴۰۰ شرکت‌کننده داخلی و خارجی خواهد داشت، ادامه داد: تا به این لحظه با توجه به درخواست‌های فراوان کشورهای مختلف برای حضور در این کنفرانس حضور مهمانانی از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، فرانسه، روسیه، اوکراین، هلند، آمریکا و ایرلند قطعی شده است. این مهمانان از شرکت‌های نفتی، حمل‌ونقلی و بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دنیا هستند. افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است در این کنفرانس موضوعات چالش‌های حفظ وضعیت در محیطی با سرعت بالای تغییر، فرصت‌های سرمایه‌گذاری پس از کاهش جهانی قیمت‌ نفت و گاز، سیاست‌ها و توسعه بنادر و حمل‌ونقل ترکیبی، طرح عمل استراتژیک ۲۰۲۰-۲۰۱۳ برای راه‌آهن‌های منطقه خاورمیانه، توسعه ترانزیت ریلی با مشارکت بنادر ایران و مطالعه موردی پروژه‌ای از ایران در روز نخست مطرح شود.

وی اضافه کرد: همچنین در روز دوم این کنفرانس بین‌المللی برنامه‌هایی از جمله چارچوب قانونی حمل‌ونقل بین‌المللی نفتی و حمل کالاهای خطرناک از طریق راه‌آهن، قابلیت بهره‌برداری یکسان و استانداردهای ایمنی، سمیناری مختصر درخصوص تحریم‌های ایران و انقلاب در حمل و نقل ترکیبی نفت و گاز برگزار خواهد شد. این مقام مسوول در شرکت راه‌آهن تاکید کرد: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته سهم ریل در بندر و سهم ریل در حمل سوخت کاملا مشخص و واضح است درحالی‌که در کشور ما از ظرفیت موجود ریل در بنادر به شکل قوی استفاده نمی‌شود. افزون بر این سوخت و فرآورده‌های آن نیز با حمل و نقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شود، از همین‌رو این کنفرانس که به صورت تخصصی و مطالعات موردی به موضوعات مربوط ورود می‌کند، سعی دارد این موضوعات را جا بیندازد تا نحوه همکاری راه‌آهن با بنادر و حمل سوخت بازتعریف شود.