شاهین مصطفی‌یف، وزیر اقتصاد و جاوید‌اف، رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان با حضور واعظی، وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه هیات همراه خود از راه‌آهن قزوین - رشت -آستارا بازدید کردند. به گزارش روابط‌عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محتشمی، قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین‌الملل طی این بازدید گفت: با توجه به اینکه وزیر ارتباطات و وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان از روسای کمیسیون مشترک اقتصاد هستند، از آخرین وضعیت پروژه ریلی قزوین به رشت و رشت تا آستارا با خبر شده و در جریان مشخصات فنی و زیر‌بنایی و امکانات مربوط به آن برای تکمیل آن قرار خواهند گرفت.

محتشمی تصریح کرد: در سفر اخیر وزیر ارتباطات به آذربایجان موضوع شروع عملیات ساخت پل راه‌آهن آستارا به آذربایجان مطرح شد که قرار است این پل توسط جمهوری آذربایجان احداث و تا پایان سال ۲۰۱۶ تکمیل شود که این امر دو راه‌آهن را به یکدیگر وصل می‌کند. قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین‌الملل افزود: طی مذاکراتی که با مقامات بانکی جمهوری آذربایجان داشتیم، برای فاز رشت تا آستارا سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری از طرف آذربایجانی صورت خواهد گرفت.

اهمیت محور ریلی قزوین- رشت در جابه‌جایی بارهای ترانزیتی

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن نیز در این بازدید اعلام کرد: این محور برای ایران و آذربایجان از درجه اهمیت بالایی جهت جابه‌جایی بارهای ترانزیتی برخوردار است. احمد خدایی افزود: هدف از این بازدید آشنایی بیشتر طرف آذربایجانی با وضعیت اجرایی پروژه و همچنین نحوه ادامه ساخت این محور ریلی تا آستارا و اتصال آن به راه‌آهن جمهوری آذربایجان است. وی افزود: با توجه به اینکه محور فوق برای جمهوری آذربایجان از درجه اهمیت بالایی برای جابه‌جایی بارهای ترانزیتی برخوردار است، بنابراین برای تکمیل و سرمایه‌گذاری برای آن اعلام آمادگی کرده است که امیدواریم به زودی شاهد ساخت و تکمیل این پروژه و بهره برداری از آن باشیم. وی در ادامه تصریح کرد: طی این بازدید نکات فنی ساخت راه‌آهن رشت تا آستارا مورد بررسی قرار گرفت.

خدایی بیان کرد: به‌طور خاص بازدیدهای طرف آذربایجانی از سایت آستارا ساخت و تکمیل محور ریلی را مشخص‌تر خواهد کرد و مهمتر از همه، مشارکت ایران و آذربایجان را برای حمل‌ونقل ترکیبی افزایش می‌دهد. او با اشاره به اعلام آمادگی دو طرف برای فعالیت حمل‌ونقل ترکیبی اضافه کرد: موافقت نامه‌هایی از گذشته برای حمل‌ونقل ترکیبی از سوی دو طرف اعلام شده است به‌طوری که کالا از روسیه به آذربایجان و سپس آستارا و از آستارا از طریق کامیون به رشت و از رشت هم به بنادر جنوبی ایران حمل شود.