تکمیل سیستم یکپارچه حمل‌ونقل ریلی خاورمیانه در آینده نزدیک

مدیرعامل راه‌آهن در این اجلاس گفت: به‌زودی شاهد تکمیل سیستم یکپارچه حمل‌ونقل ریلی در منطقه خاورمیانه خواهیم بود. سعید محمدزاده اظهار کرد: لازم است از اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها به‌خصوص رئیس مجمع منطقه‌ای راه‌آهن خاورمیانه بابت حمایت‌هایی که از دفتر منطقه‌ای انجام می‌دهند قدردانی کنم. وی ادامه داد: این گردهمایی به همکاری‌های منطقه‌ای ریلی شتاب بیشتری بخشیده و پشتوانه محکمی برای برنامه‌ها و فعالیت‌های منطقه‌ای پیش رو خواهد بود. مدیرعامل راه‌آهن گفت: اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها با داشتن سابقه طولانی و فعالیت بیش از ۹۰ سال در همه عرصه‌های حمل‌ونقل ریلی و با داشتن دانش تخصصی و نیروهای متخصص به عنوان سازمانی پیش‌رو در عرصه حمل‌ونقل ریلی خود را نهادینه کرده است. وی افزود:‌ در این بین، مجامع منطقه‌ای UIC با هدف گسترش همکاری‌های ریلی میان اعضای منطقه و شناسایی زمینه‌های جدید همکاری‌های بین‌المللی، نقش مهمی در گسترش ارتباطات بین‌المللی و منطقه‌ای در راستای توسعه حمل‌ونقل ریلی و افزایش مشارکت راه‌آهن‌ها در فعالیت‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌های UIC بازی می‌کنند.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: موجب خرسندی است که مجمع منطقه‌ای خاورمیانه اولین مجمع از ۶ مجمع منطقه‌ای UIC بود که تشکیل شد و با ۱۳ عضو توانسته است برنامه‌های مدونی در قالب طرح عمل‌های استراتژیک منطقه‌ای، طرح عمل سالانه و برنامه‌های کاری منظم تدوین کرده و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی منطقه‌ای و برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارها چشم‌انداز روشنی برای فعالیت‌ها و اقدامات آتی ترسیم کند. وی افزود: امروز گرد هم آمده‌ایم تا با مرور فعالیت‌های انجام شده در سطح منطقه‌ای و کشورها به توسعه صنعت ریلی بپردازیم؛ با توجه به نیازها و برنامه‌های موجود ضمن تداوم و ارتقای همکاری‌ها، به فعالیت‌ها و همکاری‌های خود جانی تازه خواهیم بخشید.

وی گفت: امروز چشم‌انداز روشنی در توسعه حمل نقل ریلی در منطقه پیش روی ما است؛ نگاهی به پروژه‌های بزرگ ریلی که در اغلب کشورهای منطقه در حال برنامه‌ریزی، انجام و سرمایه‌گذاری است، شاهد این ادعا است؛ با توجه به موقعیت جغرافیایی و مهم خاورمیانه به عنوان پلی میان شرق و غرب دنیا، در آینده نزدیک شاهد رشد بالای ترافیک ریلی در این منطقه خواهیم بود. مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد: برای تحقق این هدف لازم است همکاری‌های ریلی و فنی بیش از پیش تقویت شود و کشورهای منطقه تمرکز بیشتری در پروژه‌های منطقه‌ای و اتصال به یکدیگر داشته باشند و از هیچ تلاشی برای ارتباط بیشتر بین راه‌آهن‌های منطقه خاورمیانه کم نگذارند تا به‌زودی شاهد وجود سیستم یکپارچه حمل‌ونقل ریلی در منطقه باشیم.

پیگیری راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی در مجمع منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه

وی همچنین در حاشیه این اجلاس گفت: یکی از مهم‌ترین نکات مورد توجه UIC راه‌اندازی کریدور جاده ابریشم است و توجه به راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی به‌دلیل قرار داشتن ایران در چهارراه‌ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب همواره یکی از موارد پیگیری در جلسات مجمع به شمار می‌رود. محمدزاده خاطرنشان کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با راه‌آهن‌های منطقه، قراردادهای تجاری متعددی دارد و در حاشیه جلسات این چنینی در مورد آنها بحث و گفت‌وگو‌ می‌کند.