گروه بنگاه‌ها: معاون ساخت و توسعه راه‌آهن با بیان اینکه طراحی و انتقال ایستگاه‌های مسافری به داخل شهرها در دستور کار است، گفت: تکمیل کریدور ترانزیت ریلی شرق دریای خزر از اولویت‌های بخش ریلی است.

سید مسعود نصر آزادانی با اشاره به اهمیت توسعه حمل‌ونقل ریلی و مزایای آن در میان سایر بخش‌ها گفت:‌ مصرف سوخت کمتر، سازگاری با محیط زیست، ایمنی بیشتر، قابلیت انتقال انبوه کالاو مسافر و راحتی سفر از جمله مزایایی است که اهمیت توسعه آن را در کاهش هزینه‌ها نمایان می‌کند.

وی تکمیل و افتتاح کریدور ترانزیت ریلی شرق دریای خزر و برقراری ارتباط ریلی با کشورهای همسایه را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: بخش حمل‌ونقل تاثیر بسزایی در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و توسعه اقتصادی هر کشور دارد که حمل‌ونقل ریلی شاه کلید این توسعه است. در همین راستا، این کریدور شرایط توسعه اقتصادی کشور را با توسعه ترانزیت در سطح بین‌المللی فراهم خواهد کرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن تاکید کرد: طراحی و انتقال ایستگاه‌های مسافری به داخل شهرها در دستور کار است و به منظور رفاه حال شهروندان و سهولت دسترسی به قطارها، طراحی ایستگاه‌های مسافری و انتقال آن به داخل شهرها به ویژه در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ از قبیل همدان، رشت، ارومیه و اردبیل از گام‌های اساسی در راستای تشویق مردم به استفاده از سیستم حمل‌و نقل ریلی است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن همچنین با تاکید بر اولویت‌بندی احداث خطوط ریلی بر اساس طرح جامع حمل‌ونقل و تسریع در تکمیل پروژه‌های در اولویت اظهار کرد: شاید بتوان گفت مدیریت منابع مالی و هدفمند کردن اعتبارات برای بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، مهم‌ترین سیاست ما در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و برای دستیابی به این هدف، طرح‌ها بازبینی می‌شود و ایستگاه‌های راه‌آهن با توجه به اولویت‌ها احداث می‌شود.

وی، طراحی ایستگاه مشترک تبادلی با قطار شهری تبریز در منطقه ائل‌گلی و پیگیری طراحی و احداث ایستگاه مشترک ریلی- بندری در بندر انزلی را گامی مهم در کاهش‌ هزینه‌ها و استفاده از مزایای حمل‌و‌نقل ترکیبی عنوان کرد. نصرآزادانی با اشاره به اولویت کشور در توسعه خطوط ریلی از طریق جذب فاینانس گفت: اصلاح توافقات فاینانس و شفاف‌سازی اسناد پیمان در طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان یکی از اقدامات مهم در همین راستا است که کاهش ۵۰ درصدی مبلغ برآورد و افزایش ۶۰ درصدی سهم طرف ایرانی نیز در همین زمینه صورت گرفته است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن همچنین اصلاح مفاد اسناد فاینانس طرح‌های ریلی شیراز- بوشهر و گرگان- مشهد و کاهش ۵۰ درصدی برآورد اجرای آن را از اقدامات دیگر این معاونت دانست. وی افزود: تغییر طراحی بعضی از پل‌ها برای کاهش وابستگی در واردات مصالح نیز یکی دیگر از راهکارهای توسعه اقتصاد ملی و قطع وابستگی در شرایط اقتصاد مقاومتی است.