مدیرعامل راه‌آهن در نشست مشترکی با قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر حمل ریلی کالاهای اساسی به تشریح حمایت‌های راه‌آهن در راستای تقویت حمل و نقل ترکیبی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن در نشست مشترک با قائم‌مقام بازرگانی وزیرجهاد کشاورزی با تشریح اولویت‌ها و مزیت‌های نسبی و آثار اقتصادی حمل و نقل ریلی در کشور درخصوص اقدامات در این زمینه گفت: کاهش تعرفه دسترسی حمل ریلی از ۵۵ درصد به ۳۱ درصد درسال ۹۳ به منظور ایجاد فضای رقابتی و اقتصادی با جاده برای صاحبان کالا، ارائه تسهیلات مناسب برای جذابیت سرمایه‌گذاری خرید واگن برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های راه‌آهن در این زمینه بوده است.

وی با تاکید بر حمل ریلی کالاهای اساسی افزود: برای تقویت حمل و نقل ترکیبی؛ شرکت‌های بازرگانی دارای ترابری جاده‌ای می‌توانند نسبت به سرمایه‌گذاری و خرید واگن اقدام کنند.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: درهمین راستا شرکت راه‌آهن تسهیلات مناسبی را در حد ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری واگن و به‌صورت بلاعوض از محل معافیت حق دسترسی در اختیار آنان قرار خواهد داد.

در این جلسه مهرفرد، قائم مقام بازرگانی وزیرجهاد کشاورزی با تشریح سیاست‌های وزارتخانه و برنامه حمل واردات و تولیدات داخل و کالاهای اساسی از تلاش متولیان کالاهای اساسی برای همکاری مناسب تر با بخش ریلی خبر داد و اعلام کرد: در راستای مصوبه نشست ۱۷۳ شورای عالی هماهنگی ترابری و ستاد تنظیم بازاردر سال ۱۳۹۳ مبنی بر اولویت حمل کالاهای اساسی با ریل، حمل کالاهای اساسی در سال گذشته با رشد ۶۶ نسبت به سال ۹۲ مواجه شده است.

در ادامه این جلسه پیشنهاد‌های تکمیلی برای فعال سازی حمل کالاهای اساسی بالاخص گندم در مبدا اسکله شهید رجایی، سیلوی رباط کریم و شهید علوی کرج و همچنین مطالعه و توسعه سیلوهای متصل به ریل از طرف معاونت بهره‌برداری و سیر و حرکت به شرکت مادر تخصص بازرگانی دولتی مطرح شد.

این جلسه به منظور تقویت و افزایش حمل بارهای کارگروه کالاهای اساسی از جمله گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی و روغن خوراکی و... و تنظیم برنامه حمل ریلی و رفع مشکلات عملیاتی در بخش‌های حاکمیتی برگزارشده بود با حضور معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت، مدیر کل بازرگانی و بازاریابی راه‌آهن به همراه جمعی از مدیران عامل شرکت‌های بازرگانی دولتی، خدمات حمایتی کشاورزی، پشتیبانی دام و طیور و بازرگانی خلیج فارس برگزار شد.