صنعت ریلی سودده می‌شود؟

گروه بنگاه‌ها، ملیحه ابراهیمی: چالش سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل ریلی یکی از مهم‌ترین چالش‌های روز کشور است.

این صنعت به دلیل اهمیت بالای آن در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت، ایمنی بالا و حجم زیاد جابه‌جایی مسافر و کالا همواره مورد توجه دولت در کشورهای توسعه یافته بوده است و در سال‌های اخیر نیز کشورهای کمتر توسعه یافته با برنامه‌ریزی‌های سریع و جدی به سرعت زیرساخت‌های توسعه این صنعت را در کشورهای خود فراهم کرده و در تلاش برای پیوستن به قطار پرسرعت گسترش صنعت ریلی در کشور خود هستند.

ایران اما در سال‌های گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها موفق به سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه صنعت ریلی نشده است و بخش خصوصی نیز به دلیل دیربازده بودن سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی به نسبت ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری دیگری که در ایران وجود دارد همچون پتروشیمی و معادن، رغبت کمتری به سرمایه‌گذاری در این حوزه داشته است. راه‌آهن در دو سال گذشته با توجه به ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی در کشور و تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه این حوزه در تدوین سند برنامه ششم توسعه، اقدام به تدوین نقشه راهی برای توسعه عملیاتی این صنعت و جذب سرمایه‌گذاران به این حوزه کرده است. سندی که به گفته معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن دغدغه‌های سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه ریلی را برطرف می‌کند و نرخ بازگشت سرمایه را ۲۵ تا ۳۰ درصد پیش‌بینی می‌کند. سعید رسولی با بیان اینکه این سند در هفت محور اصلی تدوین شده است، می‌گوید: زیان ناشی از جهش ارزی برای سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت ریلی جبران می‌شود.

وی با بیان اینکه راه‌آهن برنامه راه روشنی را تا افق ۱۴۰۴ پیش روی توسعه صنعت ریلی کشور ترسیم کرده است، گفت: افزایش سهم بار و مسافر دو هدف اصلی این برنامه‌ریزی راه‌آهن است که تدوین این برنامه از ابتدای کار دولت تدبیر و امید آغاز شده است. معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن افزود: تحقق برنامه راه‌آهن نیازمند یک سبد منابع است و شرکت راه‌آهن تلاش دارد که وابستگی این سبد به منابع دولتی کاهش پیدا کند چون وقتی کشور با کسری بودجه مواجه است اعتبارات دولتی برای طرح‌های عمرانی به مشکل می‌خورد.

رسولی ادامه داد: برای تحقق هر یک از اهداف ذکر شده باید سرمایه‌گذاری کلانی صورت گیرد ضمن آنکه سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل ریلی دیربازده و نامطمئن بوده که سعی شد این مشکلات برطرف شود. وی یکی دیگر از مشکلات سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی را علاوه بر عدم تخصیص منابع دولتی، بانک‌های عامل تسهیلات‌دهنده عنوان و اظهار کرد: بانک‌های اعطاکننده تسهیلات در حوزه حمل‌ونقل ریلی تخصص لازم را ندارند و ما پیشنهاد دادیم برای حل این مشکل در بانک‌ها کارگروه‌های تخصصی ریلی حتی با حضور نمایندگانی از شرکت راه‌آ‌هن تشکیل شود که این موضوع در جلسه هیات دولت طرح شد و بانک‌هایی مثل صنعت و معدن و چند بانک دیگر در چرخه اعطای تسهیلات ریلی قرار گرفتند که در چرخه قرار گرفتن این بانک‌ها و تعاملات بیشتر موجب شد که تا حدودی ادبیات تخصصی صنعتی در بانک‌ها رایج شود.

صنعت ریلی سودده می‌شود؟