تصمیم دولت برای اجرای قانون دریافت عوارض

ملیحه ابراهیمی: «تصمیم جدی دولت برای اجرای قانون دریافت عوارض گازوئیل، پس از گذشت ۸ ماه»، «پیشنهاد راه‌آهن برای کاهش نرخ ارزش افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی به صفر»، «علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران بیش از ۱۰ کشور دنیا برای فاینانس پروژه‌های ریلی در ایران و نه سرمایه‌گذاری مستقیم» و «راه‌اندازی اولین هتل قطار ایرانی از ابتدای سال آینده» مهم‌ترین موضوعاتی بود که محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در حاشیه نمایشگاه راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران مطرح کرد.

براساس گفته‌های مدیرعامل راه‌آهن به نظر می‌رسد بالاخره پس از گذشت حدود ۸ ماه از سال، دولت تصمیم به اجرای قانون دریافت عوارض گازوئیل گرفته است براساس این قانون که به ماده ۷۰ معروف است، به‏منظور نگهداری راه‏های کشور و تلاش برای تثبیت تعرفه حق دسترسی شبکه ریلی و کمک به احداث، توسعه ظرفیت و بهسازی خطوط، ناوگان و شبکه حمل‏ونقل ریلی برون شهری و نگهداری راه‏های کشور با هدف صرفه‏جویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی محیط‏زیست و کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‏ای، ۲۰ درصد قیمت نفت گاز (گازوئیل) به استثنای مصارف بخش کشاورزی به‏عنوان عوارض توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‏های نفتی ایران محاسبه و دریافت می‏شود.

مدیرعامل راه‌آهن نیز با اشاره به تاثیر بسزای اجرای این قانون در حل مشکلات صنعت ریلی می‌گوید: اراده جدی در دولت برای اجرای این قانون ظرف یک ماه آینده، به چشم می‌خورد.پورسید آقایی همچنین معتقد است یکی از مهم‌ترین دلایل عقب‌ماندگی ایران در توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یک صنعت ایمن و با آلودگی زیست محیطی بسیار کم، قیمت کم سوخت در کشور است.

او می‌گوید: قیمت پایین سوخت در ایران حتی علامت غلط به سرمایه‌گذاران خارجی می‌دهد؛ چراکه سرمایه‌گذاران خارجی که در کشورهای دیگر به دنبال سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی هستند در ایران به‌دلیل قیمت پایین سوخت سعی در سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل جاده‌ای می‌کنند که صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

2 راه‌حل پیش روی دولت برای اجرای ماده 70

مدیرعامل راه‏آهن اظهارکرد: سهم ۲۰ درصدی راه‏آهن و سازمان راهداری از درآمد فروش گازوئیل باید پرداخت شود و در این باره دو راهکار پیش‏روی دولت است که یکی از آنها افزایش ۲۰ درصدی نرخ سوخت است.

محسن پورسیدآقایی در نشست خبری روز پنج‌شنبه در محل نمایشگاه راه و شهرسازی به سهم حمل‏ونقل ریلی از محل افزایش نرخ سوخت اشاره و اظهارکرد: مقرر بود که طبق قانون ماده ۷۰، ۲۰ درصد از محل عوارض نرخ سوخت به راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری بابت نگهداری جاده‏ها و اجرای پروژه‏های ریلی اختصاص یابد.

وی افزود: هنوز درصدی از این محل دریافت نکرده‏ایم؛ به تازگی وزیر راه و شهرسازی نامه‏ای به معاون اول رئیس‌جمهوری نوشت مبنی براینکه این ۲۰ درصد سهمیه راه‏آهن و سازمان راهداری از محل نرخ گازوئیل باید به دو ارگان مربوطه اختصاص یابد که معاون اول رئیس‌جمهوری این نامه را به سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور و وزارت اقتصاد و دارایی ارجاع داد.

مدیرعامل راه‏آهن ادامه داد: همچنین در این نامه پیشنهاد شده بود اگر وزارت نفت به‌دلیل پرداخت یارانه‏ها امکان پرداخت سهم ۲۰ درصدی راه‏آهن و جاده را از محل افزایش قیمت گازوئیل ندارد، از محل دریافتی‌های فعلی خود این رقم را پرداخت کند. پورسیدآقایی افزود: افزایش قیمت سوخت تصمیمی اقتصادی - اجتماعی است و وزارت نفت به تنهایی مایل و قادر به اخذ این تصمیم نیست و مبحثی ملی و در حوزه کشوری محسوب می‏شود.

وی بیان کرد: دولت در این موضوع دو روش را باید مدنظر قرار بدهد اول آنکه از محل درآمد حاصل از فروش گازوئیل همین ۲۰ درصد را به سازمان راهداری و شرکت راه‏آهن اختصاص دهد یا اگر به‌دلیل پرداخت یارانه‏ها مشکلاتی دارد ۲۰ درصد را به نرخ گازوئیل بیفزاید تا سهم ۲ ارگان مذکور تامین شود.

پیشنهاد راه‌آهن برای ارزش افزوده صفر برای حمل‌ونقل ریلی

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا نرخ مالیات ارزش افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی که در زمان حاضر در قانون ۹ درصد است صفر منظور شود، افزود: ما به دنبال معافیت مالیاتی برای این بخش نیستیم؛ چرا که این معافیت مشکلاتی دارد که فعلا زمان توضیح آن نیست، اما پیشنهاد روشن ما کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده حمل بار ریلی از ۹ درصد به صفر است. وی با بیان اینکه در زمان حاضر لایحه سازمان امور مالیاتی آماده شده و قرار است به دولت ارسال شود، افزود: ما به دنبال مطرح کردن این پیشنهاد در لایحه دولت هستیم و اگر موفق نشویم این پیشنهاد خود را در مجلس پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: محقق شدن این پیشنهاد می‌تواند به سودمندتر شدن فعالیت ریلی برای فعالان اقتصادی در کشور بینجامد، ما کلا به دنبال این هستیم تا فعالیت در عرصه ریلی برای فعالان این بخش مزیت پیدا کند.

استقبال وزرای 10 کشور خارجی برای فاینانس پروژه‌های ریلی

مدیرعامل راه‏آهن در ادامه به مذاکره با کشورهای خارجی و استقبال آنها برای سرمایه‏گذاری و فاینانس در پروژه‏های ریلی ایران اشاره کرد و گفت: ظرف ۳ ماه اخیر ۱۰ کشور در سطح وزرای اقتصاد و حمل‌ونقل به ایران آمدند و مذاکراتی در این باره داشتیم.

پورسیدآقایی گفت: اغلب سرمایه‌گذاران خارجی مایل به فاینانس کردن پروژه هستند به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در حوزه ریلی، چرا که در سرمایه‌گذاری مستقیم ریسک بازگشت درآمد به عهده خود سرمایه‌گذار است اما در فاینانس پروژه‌ها وامی خارجی است که بانک مرکزی ایران سود را تضمین می‌کند و سرمایه‌گذار خارجی به اقساط پول و سود خود را دریافت می‌کند.

مدیرعامل راه‏آهن با بیان اینکه در زمان حاضر ۲۵ میلیارد یورو پروژه آماده سرمایه‏گذاری در بخش حمل‏ونقل ریلی داریم، افزود: البته سقف وام دولت از بانک‏های خارجی محدود است؛ امسال دولت فقط می‏تواند ۳۵ میلیارد دلار فاینانس خارجی داشته باشد و طبیعی است که راه‌آهن نتواند ۲۵ میلیارد دلار وام خارجی دریافت کند.

پروژه‌های اولویت‌دار ریلی

پورسیدآقایی افزود: اولویت راه‏آهن برای دریافت فاینانس خارجی برای اجرای پروژه‏های خط آهن رشت - آستارا و تکمیل برقی‏سازی خط‏آهن تهران - مشهد است.

وی افزود: اگر خط آهن رشت- انزلی - آستارا تکمیل شود کریدور شمال - جنوب به سمت اروپا فعال خواهد شد و پیش‏بینی می‌کنیم در صورت تکمیل این حلقه اتصال ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی در این مسیر جابه‌جا شود.

مدیرعامل راه‏آهن یادآور شد: برای تکمیل این کریدور ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار نیاز است.

وی اظهارکرد: همچنین برقی‏کردن خط‌آهن تهران - مشهد ۲ میلیارد دلار هزینه دارد که به دنبال فاینانس خارجی برای این پروژه هستیم.

پیشنهاد شرکت‌های مسافری برای افزایش نرخ بلیت در زمان پیک

مدیرعامل راه‏آهن همچنین درباره پیشنهاد شرکت‌های مسافری برای افزایش نرخ بلیت قطار در زمان‌های پیک مسافر گفت: به صورت کلی تعیین نرخ بلیت قطار از سوی با شرکت‌های خصوصی و با تایید هیات‌مدیره راه‌آهن انجام می‌شود، بر این اساس تعیین نرخ بلیت برعهده راه‏آهن نیست.

وی ادامه داد: در این روش تعیین قیمت، شرکت‌های مسافری نرخ‏های پیشنهادی خود را با توجه به میزان هزینه‏ها و ارائه خدمات، ارائه می‏دهند و راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به بررسی‏های خود افزایش قیمت را تایید کرده یا با آن مخالفت می‏کند.

پورسید آقایی افزود: به تازگی شرکت‌های مسافری ریلی پیشنهاد دادند در قبال اعمال تخفیف‏هایی که در ایام کم‏تردد سال ارائه می‏دهند، به همان میزان افزایش قیمتی در ایام پرتردد سال داشته باشند که این موضوع در حال بررسی توسط راه‏آهن است.

راه‌اندازی هتل قطار ایرانی

مدیرعامل راه‌آهن همچنین با اشاره به سفر گردشگران خارجی به کشور و همچنین راه‌اندازی هتل قطار ایرانی از ابتدای سال آینده از سوی یکی از شرکت‌های ایرانی اظهارکرد: با توجه به ناامنی‌هایی که در ترکیه به وجود آمد دیگر امکان تردد هتل قطارهای خارجی به ایران از این مسیر ممکن نبود، بنابر این برخی شرکت‌ها تلاش کردند تا ازمسیر روسیه و سرخس تورهای هتل قطاری خود را برگزار کنند.

پورسیدآقایی افزود: همچنین راه دیگری که برای گردشگران خارجی علاقه‌مند به گردش با هتل قطار در ایران، در نظر گرفته شده است این است که با هواپیما به ایران بیایند و پس از آن از هتل قطارهای موجود ایران استفاده کنند که البته سیستم هتل قطار در ایران از سوی یکی از شرکت‌های بخش خصوصی در حال انجام است و تا پایان سال تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دو گروه از گردشگران خارجی به وسیله قطار از ایران دیدن کردند، افزود: امیدوارم با راه‌اندازی هتل قطارها زمینه ورود بیش از پیش گردشگران خارجی فراهم شود.