سفر به کربلا با قطار  تا اطلاع ثانوی ممکن نیست

گروه بنگاه‌ها: سفر به عتبات عالیات به‌ویژه کربلا با قطار فعلا تا اطلاع ثانوی ممکن نیست. مدیرعامل راه‌آهن می‌گوید: راه‌اندازی خط راه‌آهن خرمشهر - بصره لنگ پول است و هر دو طرف در انتظار بودجه هستند. محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: دولت تدبیر و امید به دنبال منابع مالی برای اجرای پروژه است و دولت عراق نیز به دلیل مسائل امنیتی که درگیر آن است فعلا اولویتی برای اجرای این پروژه ندارد. طرح اولیه راه‌آهن ایران و عراق سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب کلید خورده، این راه‌آهن نه تنها می‌تواند مسیر مطمئنی برای سفر روزانه ۲۰ هزار مسافر شلمچه به عراق در روزهای عادی و۵۰ هزار مسافر روزهای خاص باشد، بلکه می‌تواند مسیر جذابی برای مسافرانی که ترجیح می‌دهند با قطار به اروپا سفر کنند، باشد.

راه‌آهن سراسری ایران برای برقراری ارتباط ریلی با کشور‌های اروپایی و آفریقایی باید از طریق مرزهای غربی کشور وارد خاک عراق شود تا از آن‌سو به کشور‌های سوریه و اردن برسد و سپس به راه‌آهن اروپا متصل شود. برای برقراری این ارتباط، دو ‌مسیر جداگانه خرمشهر ـ شلمچه ـ بصره و همچنین مسیر اراک ـ کرمانشاه ـ خسروی در نظر گرفته شده است، که هیچ یک از این مسیرها تاکنون راه‌اندازی نشده است. اتصال این مسیرهای ریلی جدا از مزایای نقل و انتقال مسافر، مزیت‌های خوبی در ترانزیت کالا برای هر دو کشور دارد. با را‌ه‌اندازی این خط عراق می‌تواند از طریق شبکه ریلی ایران افزون بر اتصال به کشورهای مشترک‌المنافع آسیای‌میانه، پاکستان و افغانستان از ۷‌بندر بزرگ جنوبی ایران نیز استفاده کند. به علاوه بنا بر پیش‌بینی کارشناسان، با اتصال این خطوط، مبادلات کالا بین دو ‌کشور به ۵/ ۱ میلیون تن در سال خواهد رسید و رفت‌وآمد زائران ایرانی عتبات عالیات و زائران عراقی آستان قدس رضوی نیز آسان‌تر خواهد شد.

راه‌آهن شلمچه - بصره اگر چه ممکن است یک مگا پورت نباشد اما ظرفیت‌های ترانزیتی یک مگا پورت را برای دو کشور فراهم می‌کند، چرا که نه تنها بخش اعظمی از صادرات ایران به عراق است بلکه مسیر بسیار استراتژیکی برای کشور است. عملیات اجرایی خط آهن شلمچه ـ بصره از سال ‌۸۵ با پیش‌بینی ۱۳۰‌ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد. قرار بود این خط آهن تا نیمه اول سال ‌۸۷ به شبکه ریلی کشور متصل شود، اما عواملی همچون تملک اراضی در مسیر و پاکسازی زمین‌های آلوده به مین و مواد منفجره باقی مانده از جنگ تحمیلی و همچنین مسائل تامین مالی پروژه موجب به تاخیر افتادن اجرای این طرح شد.

پیگیر راه‌اندازی خط هستیم

مدیرکل ساختمان و تاسیسات راه‌آهن درباره خط راه‌آهن ایران و عراق با بیان اینکه این خط از خرمشهر آغاز و با عبور از مرز شلمچه به داخل بصره در عراق وارد می‌شود، افزود: براساس توافقنامه امضا شده میان وزرای راه دو کشور در ابتدای سال‌جاری قرار شد اتصال شلمچه به بصره که ۳۲ کیلومتر خط راه‌آهن است از سوی طرف عراقی انجام شود و ایران نیز پل روی رودخانه اروند (شط‌العرب) را که پلی ۷۰۰ متری با دهانه بازشو است را اجرا کند.فرداد فرهودی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ادامه داد: دهانه بازشو پل نیز به دلیل این است که طرف عراقی معتقد است کشتی از این مسیر رفت و آمد می‌کند و پل تمام بسته مسیر کشتی را مسدود می‌کند. مدیر پروژه وصل گلوگا‌ه‌های ظرفیتی محور جنوب با بیان اینکه ارزیابی‌های کیفی و طراحی اولیه پل از سوی ایران برای اجرا انجام شده است و حتی چند مناقصه‌گر را شناسایی کرده‌ایم و دولت نیز قول داده است اعتبار لازم را برای اجرای این پروژه در اختیار راه‌آهن قرار دهد.

فرهودی اعتبارات موردنیاز برای اجرای این پروژه را ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد. وی با بیان اینکه طرف عراقی نیز قرار بود مسیر را مین‌روبی کند و پیمانکار برای اجرای خط انتخاب کند، افزود: به نظر می‌رسد هنوز طرف عراقی اقدام عملیاتی انجام نداده است اما این به آن معنا نیست که موضوع راه‌اندازی این خط جدی نیست بلکه ما به شدت پیگیر اجرای این خط در هر دو طرف هستیم. وی با اشاره به اینکه با راه‌‌اندازی این مسیر تعداد زیاد مسافران کربلا می‌توانند با قطارسفر کنند و بخش عمده‌ای از مسافرت‌ها به عراق را پوشش می‌دهد، افزود: ترانزیت کالا نیز از این مسیر با شدت و قدرت بیشتری انجام می‌شود، چرا که این مسیر استان خوزستان را به بصره وصل می‌کند و بارهایی که هم‌اکنون با کامیون در این مسیر حمل و نقل می‌شوند می‌توانند از طریق این خط انتقال پیدا کنند. وی با اشاره به اینکه استان خوزستان به‌عنوان یک قطب صنعتی در کشور مطرح است و راه‌اندازی این خط حجم زیاد صادرات به عراق را آسان می‌کند، افزود: این مسیر بنادر امام‌خمینی و بندر خرمشهر را نیز به عراق متصل می‌کند و مسیر بسیار استراتژیک و قابل اهمیتی برای ایران و عراق است.

دو طرف در انتظار تزریق اعتبارات

مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز با اشاره به اینکه پروژه راه‌اندازی خط ریلی ایران به عراق لنگ اعتبار است،‌ افزود: در حال حاضر هر دو طرف گرفتار بودجه هستند و به دلیل کاهش قیمت نفت در زمینه تامین منابع مالی برای اجرای این پروژه مشکلاتی دارند. محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» افزود: ما به‌عنوان طرف ایرانی تلاش کرده‌ایم تا به تعهدات خود عمل کنیم بر این اساس طراحی‌های اولیه پل انجام شده و موافقت‌نامه‌ها نیز صورت گرفته است اما فعلا به مشکل تخصیص بودجه برخورده‌ایم. وی در پاسخ به اینکه ممکن است چقدر زمان ببرد تا این طرح اجرایی شود، افزود: تزریق اعتبارات به خروج ایران از تحریم‌ها بستگی دارد و با رفع موانع مالی دولت ممکن است هرچه سریع‌تر این اعتبارات تخصیص پیدا کند. طرف عراقی نیز به دلیل مسائل ناامنی‌های داخلی این کشور اولویتش بیشتر در زمینه سرمایه‌گذاری برای ارتقای بخش‌های امنیتی است تا اینکه بخواهد خط آهن خود را تکمیل کند. هادی شلال، مدیر پروژه راه‌آهن عراق - ایران در کشور عراق نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره وضعیت پروژه از سمت طرف عراقی گفت: که اقدامات لازم برای پروژه در حال انجام و نقشه کلی برای نصب ریل‌های راه‌آهن ترسیم شده است. وی با تاکید براینکه ممانعتی برای احداث از سوی طرف ایرانی وجودندارد، افزود: با مشکلات تامین مالی مواجه هستیم. شلال افزود: تلاش می‌کنیم برای رفع مشکل مالی این پروژه از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم.