ترجمه: شادی آذری

گزارش‌های جدیدی که از خبرگزاری‌های رسمی چین منتشر شده، حکایت از آن دارد که این کشور قصد دارد در سیزدهمین برنامه پنج ساله خود که مربوط به سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ است، دست کم ۸/ ۳ تریلیون یوآن، معادل ۵۳۸ میلیارد دلار در صنعت ریلی خود سرمایه‌گذاری کند. این برنامه بلند‌پروازانه با هدف رساندن طول خطوط راه‌آهن کشور به رکورد ۱۵۰هزار کیلومتر و طول خطوط قطار پرسرعت به ۳۰هزار کیلومتر تدوین شده است. در این طرح برنامه‌ریزی شده است تا هر شهری که بیش از ۲۰۰هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است، به شبکه سراسری قطارهای چین بپیوندد که زمان سفر بین این شهرها را به یک تا ۸ ساعت کاهش خواهد داد.

بر این اساس، قرار است بیش از ۲۰ مسیر قطار پر سرعت شبکه قطارهای پرسرعت این کشور را گسترش دهند و در این میان برخی مسیرها در اولویت خواهند بود. به‌عنوان مثال مسیر بین شهرهای شنیانگ واقع در شمال غرب استان لیائونینگ و پکن، مسیر بین تیائونان واقع در شمال استان شانژی و شهر شنگژو واقع در مرکز استان هنان و خطوط بین استان‌های غربی در اولویت خواهند بود. علاوه‌بر همه اینها همچنین گفته می‌شود که به احتمال زیاد احداث یک خط ریلی قطار پرسرعت در زیر دریای «بوهای» چین نیز در دست بررسی قرار خواهد گرفت. در حال حاضر بیش از ۱۰ ساعت طول می‌کشد که مسافت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری جاده بین لوشان و پنگلای پیموده شود. این دو شهر توسط دریای بوهای از هم جدا شده‌اند و به ترتیب در جزیره‌های لیائودونگ و شاندونگ قرار دارند. خط ریلی زیر دریایی مورد نظر به احتمال زیاد این مسیر را به بیش از ۱۰۰ کیلومتر کاهش خواهد داد و مدت سفر با این قطار نیز به ۴۰ تا ۵۰ دقیقه خواهد رسید.

چین در سال ۲۰۱۵ بالغ‌بر ۸۲۰ میلیارد یوآن، معادل ۱۲۶ میلیارد دلار صرف پروژه‌های ریلی کرده است و بیش از ۹۰۰۰ کیلومتر از خطوط جدید را به بهره‌برداری رسانده است و با این سرمایه‌گذاری توانسته است به فراتر از هدف خود مبنی بر سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد یوآنی و احداث ۸۰۰۰ کیلومتر مسیر قطار پرسرعت دست یابد. شرکت قطارهای چین با اعلام این موفقیت خود افزوده است که با احتساب یک خط قطار پرسرعت در استان جنوبی هاینان که به تازگی به مرحله تکمیل رسیده است، کشور چین هم‌اکنون دارای ۱۹هزار کیلومتر مسیر مخصوص قطارهای پرسرعت است. رشد پر سرعت ساخت‌وساز پروژه‌های ریلی در چین، آن هم در شرایطی که این کشور شاهد کندی رشد اقتصادی و کندی رشد سرمایه‌گذاری است، در این مقطع حساس برای اقتصاد چین از اهمیت صنعت ریلی این کشور خبر می‌دهد. در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۵ رشد سرمایه‌گذاری نسبت به سال پیش از آن در چین بالغ‌بر ۲/ ۱۰ درصد بود. این در حالی است که این نرخ رشد در ابتدای سال ۲۰۱۵ بالغ‌بر ۹/ ۱۳ درصد بوده است. ناظران بر این باورند که دولت چین قصد دارد برای ایجاد توسعه اقتصادی و ضربه‌گیر در برابر شوک‌های مالی-تجاری از صنعت ریلی کمک گیرد.