دیدار روحانی و پاپ فرانسیس عکس: President.ir
گروه خبر: فصل پایانی اولین سفر اروپایی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به اروپا، دیدار روز گذشته او با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان بود. دیداری که می‌توان آن را نخستین دیدار یک رئیس‌جمهوری ایران با پاپ پس از 16 سال توصیف کرد. رئیس‌جمهوری در واتیکان پس از انجام مراسم استقبال رسمی از سوی سراسقف گئورک، رئیس تشریفات دربار پاپ، عازم دیدار با رهبر کاتولیک‌های جهان شد. پیش از حسن روحانی، رئیس دولت هشتم در اولین دوره ریاست‌جمهوری خود با پاپ ژان پل دوم دیدار کرده بود.
دیدار۴۰ دقیقه‌ای روحانی و پاپ در واتیکان

استقبال پاپ از توافق هسته ای‌
روحانی خطاب به پاپ: برایم دعا کنید


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبر کاتولیک‌های جهان روز سه‌شنبه در دیدار40 دقیقه‌ای‌اش با رئیس‌جمهوری ایران، خواستار افزایش تلاش‌های ایران برای حل و فصل سیاسی مسائل خاورمیانه شده است.همچنین به گزارش «ایرنا»، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پاپ فرانسیس در این دیدار ازحسن روحانی خواسته است تا ایران تلاش‌های خود را برای تحقق این مهم عملی سازد.همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری و رهبر کاتولیک‌های جهان، با تاکید بر اینکه ادیان الهی و آسمانی، مروج صلح و پرهیز از خشونت و افراطی‌گری هستند، ملت‌ها و کشورهای جهان را به تلاشی فراگیر برای استقرار صلح در جهان فراخواندند. استقبال از توافق هسته‌ای و اهمیت تعهد طرفین بر اجرای آن، مباحث مربوط به خاورمیانه و ضرورت تلاش برای حل و فصل سیاسی مسائل این منطقه از دیگر محورهای مورد گفت‌وگو در این نشست بود.از سوی دیگر به گزارش الف، رئیس‌جمهوری ایران در این دیدار به پاپ فرانسیس گفت: «از شما می‌خواهم برایم دعا کنید.» پاپ فرانسیس نیز ضمن تشکر از روحانی بابت دیدار از واتیکان گفت: «امید به صلح دارم.»در همین حال به گزارش تابناک، رئیس‌جمهوری در دیدار با پاپ فرانسیس، یک فرش بافت قم و کتابی از آثار استاد فرشچیان به وی هدیه داد.


امضای 14 سند همکاری

اما پیش از این دیدار مهم، حسن روحانی دوشنبه شب در اولین روز سفرش به ایتالیا، با «متئو رنتسی» نخست‌وزیر ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری از سوی «متئو رنتسی»، نخست‌وزیر ایتالیا در محل کاخ موزه شهرداری رم مورد استقبال رسمی قرار گرفت. همچنین ۱۴ سند همکاری در حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر ایتالیا به امضا رسید.به گزارش «ایسنا» این ۱۴ سند، در حوزه‌های حمل‌ونقل، راه‌آهن و ریل، همکاری‌های آموزشی و پزشکی، بازرگانی، ایمنی، همکاری‌های بندری، کشاورزی، قرنطینه و حفظ نباتات، پزشکی و دارویی است. دو کشور همچنین یک بیانیه سیاسی مشترک برای ترسیم نقشه راه کلی گسترش همکاری‌ها و تعاملات دو کشور منتشر کردند.


بخش خصوصی کلید گشایش همکاری‌ها

پیش از امضای این اسناد، حسن روحانی در دیدار متئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا گفت: پیام انتخاب ایتالیا برای اولین سفر بعد از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) این است که ایران به‌دلیل روابط دوستانه و نزدیک و همکاری‌های گسترده‌ای که از سالیان گذشته با ایتالیا داشته اکنون نیز تمایل دارد فصل نوینی از روابط دو جانبه و منطقه‌ای را با این کشور آغاز کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر ایتالیا بر اراده جدی دو کشور بر ارتقای سطح همه جانبه روابط تهران - رم به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی تاکید کردند.روحانی همچنین در این دیدار اظهار کرد: ایران به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاری مشترک، فناوری‌های نوین و همکاری‌های صادراتی است و از عموم فعالیت‌ها در این راستا حمایت می‌کند.رئیس‌جمهوری بخش خصوصی دو کشور را کلید گشایش فصل نوین همکاری‌های اقتصادی تهران - رم عنوان کرد و گفت: ایران برای گسترش تعاملات بین‌المللی خود اراده جدی دارد و از فعالان بخش خصوصی ایتالیا برای حضور در اقتصاد پرظرفیت خود دعوت به‌عمل می‌آورد.


دعوت از نخست‌وزیر ایتالیا

روحانی برقراری، حفظ و گسترش صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه و جهان را سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و ادامه داد: ما به‌دنبال همزیستی مسالمت‌آمیز با همه همسایگان خود هستیم و معتقدیم بحران‌های منطقه‌ای راه‌حل نظامی ندارد و باید از طریق مذاکره حل و فصل شود. روحانی همچنین از نخست‌وزیر ایتالیا برای سفر به تهران دعوت به عمل آورد. دعوتی که با استقبال «متئو رنتسی» روبه‌رو شد و نخست‌وزیر ایتالیا در پاسخ به این دعوت گفت که در آینده نزدیک به ایران سفر می‌کند.در همین راستا خبرگزاری رویترز روز گذشته به نقل از حساب کاربری «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری در توئیتر خبر داد که نخست‌وزیر ایتالیا برای تحکیم پیوندهای اقتصادی در ماه‌های آتی به ایران سفر می‌کند.


اعلام آمادگی برای همکاری‌های گسترده

نخست‌وزیر ایتالیا نیز در این دیدار با بیان اینکه «امروز صفحه جدیدی از همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف آغاز شده است»، گفت: به‌خوبی واقف هستیم که ایران روحیه همکاری بالایی دارد و صراحتا اعلام می‌کنم که ایران نقش آفرین بسیار مهمی در کل منطقه است.نخست‌وزیر ایتالیا تصریح کرد: ایتالیا در رابطه با ایران فقط به‌دنبال تعاملات اقتصادی نیست؛ بلکه خواهان همکاری نزدیک برای ثبات و توسعه در عرصه منطقه‌ای و جهانی است. وی همچنین افزود: بنده از طرف دولت ایتالیا آمادگی کامل کشورم را برای همکاری‌های گسترده با جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم.


ایران هاب صادرات مشترک

پس از امضای اسناد همکاری نیز حسن روحانی در یک نشست خبری تاکید کرد که فصل تازه‌ای در روابط ایران و ایتالیا آغاز شده است و دو کشور مصمم هستند سطح همکاری‌های خود را در همه حوزه‌ها افزایش دهند. رئیس‌جمهوری روابط ایران و ایتالیا را بسیار دیرینه خواند و تاکید کرد: ایتالیا در دوره‌ای، نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بود و مطمئن هستیم که در فصل جدید نیز همکاری‌های دو کشور گسترش بیشتری خواهد یافت.به گزارش «ایسنا» روحانی با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش‌های مورد علاقه دو کشور، گفت: ایران با موقعیت ویژه و نقطه اتصال آسیای مرکزی، قفقاز و اقیانوس هند می‌تواند هاب صادرات مشترک دو کشور باشد.


احیای جاده ابریشم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیر ایتالیا نیز در این نشست خبری تصریح کرد: برجام نشان داد که اگر توانستیم در موضوع هسته‌ای به توافق برسیم درباره تمام مسائل منطقه‌ای نیز می‌توانیم به تفاهم و توافق دست یابیم.رنتسی گفت: ایتالیا مصمم است با بهره‌گیری از فرصت به‌وجود آمده، گام‌های جدید و بلندی در تحکیم روابط دوستانه با ایران بردارد و در این راستا احیای جاده ابریشم می‌تواند سرآغازی در روابط جدید دو کشور باشد.همچنین دوشنبه شب روحانی در ضیافت شامی که از سوی متئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا ترتیب داده شده بود، شرکت کرد.


مشارکت برد - برد

در همین حال روز گذشته، رئیس‌جمهوری در نشستی با بازرگانان ایرانی و ایتالیایی در رم، با تاکید بر اینکه تهران در همکاری‌ها و سیاست اقتصادی خود، پیگیر یک همکاری و مشارکت برد - برد است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان امن‌ترین و باثبات‌ترین کشور منطقه، پذیرای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خارجی و از جمله ایتالیایی است.حسن روحانی در دومین روز سفر خود به ایتالیا اظهار کرد: از تحریم ها، اتحادیه اروپا و ایران متضرر شدند و اکنون با گشوده شدن فصل جدیدی در روابط و تعاملات تهران با جهان، زمان جبران زیان‌ها فرارسیده است.رئیس‌جمهوری جلسه حاضر را یکی از آثار و برکات توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها دانست و گفت: امروز شرایط برای سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و هدف‌گیری بازارهای جدید صادراتی و مشترک، کاملا آماده است و جمهوری اسلامی ایران تعاملات اقتصادی خود را با رویکرد سود دو طرفه و برد - برد پیگیری می‌کند.

دیدار روحانی و پاپ فرانسیس

دیدار روحانی و پاپ فرانسیس