گروه دیپلماسی: علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، چهارشنبه بعد از ظهر میهمان نشست شورای راهبردی روابط خارجی بود. در ابتدای این نشست کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران به‌عنوان رئیس سازمان به سخنرانی پرداخت. خرازی با تاکید بر فراجناحی بودن تصمیمات در حوزه هسته‌ای گفت: «مقام معظم رهبری یک زمان تصمیم به برداشتن تعلیق‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای گرفتند و در زمانی دیگر تصمیم به مذاکره مستقیم با آمریکا. وقتی این سیر تاریخی را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که زمانی لازم بوده است مقاومت کنیم تا توانمندی خود را اثبات کنیم و بتوانیم در مقابل دشمن مذاکره کنیم تا دشمن ناچار شود خواسته ما را بپذیرد.

یک زمان به سوخت ۲۰ درصد نیاز داشتیم آن را به ما ندادند و خودمان تولید کردیم در حالی که برای‌مان تولید صفحات سوخت مشکل بود.» او ادامه داد: «آن موقع صحبت از مبادله سوخت ۲۰ درصد با صفحات سوخت برای رآکتور تهران بود و ترکیه و برزیل با هماهنگی آمریکا برای این کار واسطه شدند. آن موقع رهبری با اکراه این موضوع را پذیرفتند چراکه خوش‌بین نبودند. آنها به تهران آمدند و جشن هم گرفتند اما آمریکایی‌ها زیرش زدند و مشخص شد خوشبین نبودن رهبری حقیقت دارد. همان موقع اعلام شد که خودمان می‌سازیم اما برخی کشورهای خارجی ما را به تمسخر گرفتند در حالی که یک سال بعد ما صفحات سوخت را ساختیم و آنها دیدند وقتی ایرانی‌ها تصمیم بگیرند کاری را انجام دهند، موفق می‌شوند.» خرازی تاکید کرد که تصمیم‌گیری‌ها در لحظات حساس تاریخی می‌تواند تعیین‌کننده یا نابودکننده باشد. دقیقا مثل صحنه جنگ است. یک جا نرمش به کار می‌برید و یک جا با وجود همه فشارها و محدودیت‌ها باید خط مقدم را جلو ببریم. در ادامه این نشست علی اکبر صالحی در سخنانی با اشاره به اینکه ساختار، شاکله و نشاط هسته‌ای کشور با توافق هسته‌ای یا برجام حفظ شده است، گفت: «تا پایان سال شاهد آغاز احداث نیروگاه جدید در بوشهر خواهیم بود که از سوی روسیه ساخته می‌شود، البته دو واحد در بوشهر ساخته می‌شود.» همچنین او افزود: «اگر برجام هم نبود و می‌خواستیم به ۱۹۰ هزار سو برسیم نمی‌توانستیم با نسل اول ماشین‌ها به این سمت برویم. اگر بخواهیم ۱۹۰ هزار سو را در نطنز جا بدهیم با همین ماشین‌های نسل اول باید سه نطنز دیگر هم بسازیم در حالی که با ۴۰ هزار ماشین IR۸ می‌توان یک میلیون سو داشت.» رئیس سازمان انرژی اتمی به ساخت دو واحد نیروگاهی از سوی چینی‌ها اشاره کرد و گفت کره جنوبی و کشورهای غربی نیز برای همکاری با ایران در این زمینه ابراز تمایل کرده‌اند.


برای روسیه امتیاز ویژه‌ای قائل هستیم

از سوی دیگر صالحی با قدردانی از روسیه که در روزهای سخت و تحریم به ایران کمک کرد، افزود: «قبلا کسی با ما همکاری نمی‌کرد اما امروز همه در صف همکاری با ایران ضمن تامین مالی پروژه و موارد دیگرند. باور کنید آنقدر پیشنهاد وجود دارد که مانده‌ایم چگونه انتخاب کنیم؛ پس قابل پذیرش نیست که در این عرصه عقب افتاده‌ایم.» او همچنین گفت برای دوستانی که در سختی با ما همراهی کردند، در حالت عادی امتیاز ویژه‌ای قائل هستیم.


روند مذاکرات در دولت پیشین

صالحی با اشاره به پیشنهاد سلطان قابوس، پادشاه عمان مبنی بر آمادگی وساطت بین ایران و آمریکا برای مذاکره و بحث دوجانبه در بحث هسته‌ای در دولت گذشته تاکید کرد: «با اجازه مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ علاوه بر مسیر مذاکره با ۱+۵ مسیر دوم مذاکرات به‌طور مستقیم با آمریکا شکل گرفت. این مذاکرات از باب اتمام حجت با آمریکایی‌ها بود و در حالی انجام شد که رهبری اظهار داشتند هر چند به آمریکایی‌ها اعتماد نیست اما مذاکره کنید. مذاکره آغاز شد و جلساتی به‌طور حضوری و نوشتاری که نظرات در آن از طریق واسطه عمانی رد و بدل می‌شد، انجام گرفت.» مذاکرات در نهایت به این جا رسید که باید از سوی آمریکا غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شود وگرنه ادامه مذاکرات از سوی ایران معنایی ندارد. او افزود: «پادشاه عمان با توجه به این خواسته ایران نامه‌ای به آقای احمدی‌نژاد نوشت که در آن آمده بود آمریکا و ایران با وساطت ما مذاکره کردند و نماینده آمریکا اعلام کرده است غنی‌سازی را برای ایران به رسمیت می‌شناسد به شرطی که مذاکرات در سایر امور ادامه یابد.» به گفته صالحی گفت‌وگوها ادامه داشت تا اینکه به آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران رسیدیم و قرار شد ادامه گفت‌وگوها بعد از تعیین دولت جدید در ایران دنبال شود و با انتخاب آقای روحانی کار دنبال و پرونده هسته‌ای از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه ارجاع داده شد و نتیجه کار پس از دو سال آن چیزی شد که امروز می‌بینیم و برجام به فرجام رسید.


از هیچ حقی برای ابد محروم نشده‌ایم

صالحی همچنین درباره محدودیت‌ها در برجام توضیح داد که ایران خود را از هیچ‌ حقی برای ابد محروم نکرده‌ بلکه در برخی موارد محدودیت‌هایی را برای مدت معلومی پذیرفته است. او افزود: «مثلا در استخراج نکردن پلوتونیوم از سوخت مصرف شده یا همان بازفرآوری قبول کردیم برای ۱۵ سال این کار را انجام ندهیم که اساسا تا ۱۵ سال آینده ما چنین قصدی هم نداشتیم.» در ادامه این نشست صالحی تاکید کرد: « ما در صنعت هسته‌ای با برجام نه کند و نه متوقف شده‌ایم بلکه در مواردی از جمله تامین مواد اولیه سرعت هم گرفته‌ایم.» او ادامه داد: «با مبادله سوخت ما اکنون ۲۲۰ تن کیک زرد در اختیار داریم. همچنین در زمینه همکاری‌های فنی ساخت سوخت،‌ ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای با ایمنی بالا در آینده بسیار پیش خواهیم رفت به ویژه آنکه در برجام فرصت تبادل تجربه در ساخت سوخت را هم پیدا کرده‌ایم.»