گروه خبر: در ادامه رایزنی‌ها با شورای نگهبان در مورد کاندیداهایی که برای حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ردصلاحیت شده‌اند، روز گذشته رئیس کارگروه رایزنی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از ارائه لیست افراد شایسته ردصلاحیت‌شده به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری برای پیگیری خبر داد. به‌دنبال ردصلاحیت بسیاری از چهره‌های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا از سوی شورای نگهبان، چندی پیش حسن روحانی رئیس‌جمهوری به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات دستور داد تا با رایزنی با شورای نگهبان این موضوع را حل کنند. هم راستا با این رایزنی‌ها علی لاریجانی رئیس مجلس نیز پیگیری‌هایی را در این مورد آغاز کرد و در این ارتباط جمعی از نمایندگان مجلس که ردصلاحیت شده بودند با برخی از اعضای شورای نگهبان در مجلس جلساتی را برگزار کردند.

از همین رو روز گذشته محسن رهامی رئیس کارگروه رایزنی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که خود نیز در لیست ردصلاحیت‌شدگان قرار دارد، روز گذشته گفت: با کمک مسوولان استانی و احزاب اصلاح‌طلب لیستی از افرادی که به‌رغم شایستگی و فقدان محکومیت ردصلاحیت شده‌اند، تهیه کردیم و این لیست که زمینه رای‌آوری هم دارند پس از استخراج به آقای جهانگیری که مسوول پیگیری این مساله است داده شده تا موضوع ردصلاحیت‌ها از این طریق به وسیله رئیس‌جمهوری، شورای نگهبان و رهبری دنبال شود. رهامی در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به موضوع ردصلاحیت‌ها بابیان اینکه تاکنون با ۴ نفر از اعضای شورای نگهبان در خصوص موضوع ردصلاحیت‌ها دیدار کردم، گفت: معتقدم این پیگیری‌ها و ملاقات‌ها بی‌تاثیر نخواهد بود.


ناظران معصوم نیستند

هچنین به گزارش «ایسنا» آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، عضو خبرگان رهبری جمعه شب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تجارب شورای نگهبان امروز احتیاط را در حذف می‌گذارد، افزود: کار و قضاوت در این موضوع بسیار دشوار است. اما اینکه بعضی امتحان نکرده پذیرفته نشده‌ و بعضی پذیرفته شده‌اند یک معماگونه‌ای پیش می‌آورد. امیدوارم وحدت رویه روشن‌تری باشد. وی با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم ناظران معصوم هستند، تصریح کرد: اگر راهی وجود دارد برای اینکه علم پیدا شود که افراد اجتهاد دارند، انجام شود. ولو اینکه امتحان خصوصی بگیرند. وی همچنین گفت: خبرگان آینده مانند گذشته است و اتفاق جدیدی نمی‌افتد. همچنین به گزارش «ایسنا» محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار، عدم احراز صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات را منوط به رعایت حجت قطعی در آن زمینه دانست. همچنین به گزارش «ایسنا» روز گذشته محمدرضا عارف در این خصوص گفت: معیار در بررسی صلاحیت‌ها باید قانون باشد. هر اقدام فراقانونی در بررسی صلاحیت‌ها مطمئنا مورد پذیرش مردم و بزرگان نظام نخواهد بود. وی افزود: اصلاح‌طلبان با حفظ «آرامش» خود «امیدوار» به تجدیدنظر شورای محترم نگهبان هستند.