راه‌حل بحران سوریه به روایت ظریف
گروه دیپلماسی: وزیر امور خارجه ایران در دومین و آخرین روز سفر خود به بلژیک در کنفرانس خبری مشترک با رئیس کمیته روابط خارجی اروپا در بروکسل اعلام کرد که نتیجه مذاکرات سوریه در داخل اتاق مذاکره تعیین می‌شود نه در پایتخت کشورهایی مانند عربستان. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف، در کنفرانس خبری مشترک با المار بروک، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا گفت: «در سوریه حکومت مشروعی وجود دارد که از سوی سازمان ملل به مشروعیت شناخته شده است. آنهایی که در سوریه بدون مجوز یک دولت مشروع عمل می‌کنند، قوانین بین‌الملل را نقض می‌کنند.»

ظریف ادامه داد: «ایران نیروی نظامی در سوریه آن‌گونه که ادعا می‌شود، ندارد. ما در آنجا مشاور نظامی به دعوت دولت این کشور داریم. ما این مشاوران نظامی را زمانی خارج می‌کنیم که دولت محلی این اقدام را ضروری بداند.» وزیر امور خارجه افزود: «آنچه در سوریه ضروری بوده اجازه به برقراری آتش‌بس است؛ اجازه برای گفت‌وگوی سیاسی بین مردم سوریه. باید دیکته کردن مفاد گفت‌وگوی سیاسی متوقف شود. سوری‌ها باید تصمیم را بگیرند. خارجی‌ها نمی‌توانند بگویند نتیجه مذاکرات چیست؟» او با بیان اینکه نتایج مذاکرات از سوی سوری‌ها در داخل اتاق مذاکره تعیین خواهد شد نه در پایتخت‌های کشورهای منطقه به‌ویژه ریاض، گفت: «ما برای مردم سوریه تصمیم نخواهیم گرفت. آنها نیز نمی‌توانند برای مردم سوریه تصمیم بگیرند.»


آمار تلفات یمن بیشتر از سوریه

وزیر امورخارجه همچنین بر حل بحران سوریه از طریق سیاسی تاکید کرد و گفت: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. ظریف در دیدار روز دوشنبه با یانوش لواندوفسکی رئیس هیات روابط با ایران در پارلمان اروپایی در محل اقامتگاه سفیر ایران در بلژیک با بیان این مطلب آخرین وضعیت تحولات سوریه و مذاکرات در این رابطه را تشریح کرد. همچنین وزیر امور خارجه از بحران انسانی در یمن ابراز نگرانی کرد و گفت: «آمار تلفات یمن بیشتر از سوریه است. اما اگر درباره نیروهای نظامی صحبت می‌کنیم باید بمباران یمن نیز متوقف شود که به‌صورت روزانه علیه مردم یمن انجام می‌شود، دیگر اهداف نظامی در آنجا وجود ندارد.» ظریف تاکید کرد: «غیرنظامی‌ها در یمن کشته می‌شوند و ما باید این فرآیند را هم اکنون متوقف کنیم و به ظلم‌هایی که در یمن صورت می‌گیرد، پایان دهیم.»


در یک قایق نشسته‌ایم

وزیر امور خارجه در ادامه با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکردهای چندجانبه در حل مشکلات منطقه‌ای و جهانی تاکید کرد: «باید همه بدانیم که در یک قایق هستیم یا با هم نجات پیدا می‌کنیم یا با هم غرق می‌شویم.» به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف در پارلمان اروپایی و در کمیته روابط خارجی این پارلمان ابراز کرد: «فکر می‌کنم اتحادیه اروپا و ایران می‌توانند به‌خاطر این واقعیت که نشان دادند دیپلماسی کارآمد است، افتخار کنند. دلیل این امور تغییر پارادایمی بود که از طریق آن به موضوعات می‌پرداختیم.» او افزود: «بازی با حاصل جمع صفر بازی باخت-باخت بوده و در پایان همه را بازنده خواهد کرد. بنابراین یا باید یک بازی با حاصل جمع مثبت داشته باشیم یا بازی با حاصل جمع منفی که در آن همه بازنده خواهند بود.»

پارلمان اروپایی تنها مجمع پارلمانی چندملیتی در جهان و تنها نهاد اتحادیه اروپاست که اعضای آن مستقیما از سوی شهروندان اروپا انتخاب می‌شوند. به دنبال نهایی شدن پرونده هسته‌ای و آغاز روند لغو تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپایی، روابط با پارلمان اروپایی نیز از جهش قابل توجهی برخوردار بوده است. مارتین شولتز، رئیس این پارلمان در ماه اکتبر سال گذشته به ایران سفر کرد. هم‌چنین این پارلمان با درک جدیدی از وضعیت روابط با ایران درصدد است گزارش راهبردی جدیدی در رابطه با ایران تدوین و منتشر کند که انتظار می‌رود نسبت به گزارش‌های قبلی معتدل‌تر باشد. گرچه بحث و ادعا در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران نیز در این گزارش پیش‌بینی می‌شود.


سفر روحانی به بلژیک

از سوی دیگر، نخست‌وزیر بلژیک در دیدار با وزیر خارجه ایران با بیان اینکه روابط دو کشور به سمت شکوفایی می‌رود، گفت: امیدوارم با سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بلژیک مناسبات دوجانبه تحرک بیشتری یابد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف که برای مذاکره با مقامات ارشد بلژیک و اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده است، با «شارل میشل» نخست‌وزیر بلژیک رایزنی کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به دو بار سفر وزیر خارجه بلژیک به ایران در دولت یازدهم تاکید کرد: دو کشور از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه مناسبات فیمابین از جمله در زمینه انرژی و همکاری‌های صنعتی و فناوری برخوردارند. نخست‌وزیر بلژیک نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های زیاد دو کشور، ابراز امیدواری کرد در دوره پسابرجام زمینه عینیت بخشیدن این ظرفیت‌ها فراهم شود. او با اشاره به سفر قبلی وزیر امور خارجه بلژیک به تهران تاکید کرد: روابط دو کشور به سمت شکوفایی می‌رود و امیدوارم با سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بلژیک مناسبات تحرک بیشتری یابد. شارل میشل با اشاره به لزوم تشویق بخش خصوصی بلژیک برای سرمایه‌گذاری در ایران تاکید کرد: از برقراری خط پرواز مستقیم بین تهران - بروکسل حمایت می‌کنیم. طرفین همچنین در این ملاقات درخصوص موضوع آوارگان، افراطی‌گری و تروریسم بحث و تبادل‌نظر کردند.


مهاجرت از مشترکات ایران و اروپا

ظریف همچنین با اشاره به وجود روابط خوب و متین بین مجلس شورای اسلامی و پارلمان اروپا گفت: «موضوع مهاجرت از مشترکات ایران و اتحادیه اروپا است.» به گفته ظریف، ایران میزبان ۳ میلیون افغانی است و طرفین بحث‌های خوبی را در این زمینه می‌توانند داشته باشند. ظریف در این دیدار به موضوع روابط گسترده ایران و اتحادیه اروپا پرداخت و افزود: «این گفت‌وگوها در همه حوزه‌ها می‌تواند ادامه باید.»


گسترش مناسبات پارلمانی

همچنین در ادامه این دیدار یانوش لواندوفسکی، رئیس هیات روابط با ایران در پارلمان اروپایی بر ایجاد پل ارتباطی بین ایران و اروپا تاکید کرد و گفت: «افزایش همکاری‌های اقتصادی در پرتو سفر رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه امکان‌پذیر است.» لواندوفسکی در این دیدار با تاکید بر نقش ایران در حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای افزود: «ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند در موضوعات آوارگان، مواد مخدر و مسائل انسان دوستانه و همچنین گسترش مناسبات پارلمانی همکاری کنند.»