ایسنا: کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا قرار است یک جلسه استماع غیرعلنی برای بررسی آن چه«توانمندی‌های نظامی غیرمتعارف و اطلاعات ایران» خوانده می‌شود، برگزار کند. به گزارش پایگاه اینترنتی مجلس سنای آمریکا، کمیته نیروهای مسلح ایالات‌متحده، دیروز چهارشنبه جلسه استماعی غیرعلنی با عنوان «توانمندی‌های نظامی غیرمتعارف و اطلاعات ایران» برگزار کرد. در این جلسه استماع، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در سیاست خاورمیانه، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در عملیات ویژه و مبارزه با تروریسم، معاون مدیر امور نظامی و سیاسی ستاد مشترک ارتش آمریکا در امور خاورمیانه و معاون رئیس واحد عملیات منطقه‌ای ستاد مشترک ارتش آمریکا در عملیات ویژه حضور داشتند. انتقال فناوری رایانه‌ای

همزمان مجلس نمایندگان آمریکا پس از بررسی اتهام انتقال فناوری رایانه‌ای به ایران اعلام کرد که با افراد و نهادهایی که در این کار دخیل بوده‌اند، برخورد خواهد کرد. به گزارش پایگاه خبری سیان‌اس نیوز، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا دیروز چهارشنبه در یک جلسه استماع درباره افراد و نهادهایی که متهم به انتقال فناوری و تجهیزات رایانه‌ای ساخت آمریکا به ایران و کره‌شمالی هستند، بحث کرد و این موضوع را مورد بررسی قرار داد. نمایندگان آمریکا مدعی‌اند که فرانسیس گاری، رئیس یکی از آژانس‌های زیرمجموعه سازمان ملل تجهیزات رایانه‌ای ساخت آمریکا را به‌طور غیرقانونی به ایران و کره‌شمالی انتقال داده است. این جلسه استماع به‌طور مشترک میان سه کمیته فرعی زیر مجموعه کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا برگزار ‌شد. حدود چهار سال پیش نیز قرار بود یک جلسه با موضوع انتقال غیرقانونی تجهیزات رایانه‌ای به ایران و کره‌شمالی برگزار شود که به دلیل حاضر نشدن شاهدان در جلسه لغو شد.


دستگیری یک متهم به دور زدن تحریم‌ها

از سوی دیگر، پلیس فدرال آمریکا مردی را که در واشنگتن ادعا می‌کند، کالاهای آمریکایی را به‌طور غیرقانونی به ایران صادر کرده است، دستگیر کرد. به گزارش«ایسنا» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، اعلام کرد: «شاهین طباطبایی روز دوشنبه هنگام ورودش به خاک آمریکا از کانادا دستگیر شده است.» شاهین طباطبایی یکی از چهار نفری است که پیش از این در یک کیفرخواست محرمانه به نقض تحریم‌های ایران در سال 2007 تا 2011 متهم شده بودند. براساس این گزارش، هیات منصفه فدرال در کالیفرنیا اولین ‌بار در سال 2013 این کیفرخواست را مطرح کرد که در آن ادعا شده است،‌ طباطبایی که شرکت‌هایی را در برزیل و کانادا مدیریت می‌کند از طریق کشورهای دیگر محصولات ‌آمریکایی را به ایران فرستاده است. این کالاها در زمینه‌های نفت و گاز بوده‌اند که به ادعای کیفرخواست مذکور برخی از آنها کاربرد دوگانه نیز داشته است. به گزارش آسوشیتدپرس، دیگر متهمان این پرونده در ایران و کانادا مستقر هستند.