گروه دیپلماسی: در ادامه کشمکش‌‌‌ها میان دولت و مجلس نمایندگان آمریکا بر سر تحریم‌ها، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده از اعضای کنگره خواست تا برای تجدید قانون تحریم‌های ایران، عجله نکنند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در سخنرانی‌اش در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان از اعضای کنگره خواست تا در تجدید قانون تحریم‌های ایران عجله نداشته باشند.

کری گفت: «قانون‌گذاران فرصت بیشتری بدهند و برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران عجله نکنند تا ببینیم این کشور با توافق هسته‌ای بین‌المللی که ماه گذشته اجرای آن آغاز شده است، چگونه رفتار خواهد کرد.» او افزود: «من این کار را به چند دلیل توصیه نمی‌کنم، اگر ایران مفاد توافق هسته‌ای یا دیگر توافق‌ها را نقض کند، حتی اگر قانون تحریم‌های ایران تمدید نشود، تحریم‌ها می‌تواند بلافاصله علیه این کشور بازگردانده شود.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنانش بار دیگر مدعی شد، پولی که ایران پس از لغو تحریم‌ها به آن دسترسی پیدا کرده در واقع یک سوم سرمایه مسدود شده‌اش در حساب‌های خارجی است. تخمین ما این است که این مبلغ ۵۰ تا ۵۵ میلیارد دلار است.به گزارش رویترز، براساس این قانون که در سال ۲۰۰۶ تصویب شد، تحریم‌هایی در واکنش به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران علیه این کشور اعمال شد که تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۶) اعتبار دارد. برخی از قانون‌گذاران آمریکا در تلاش بوده‌اند قانون تحریم‌های ایران را تمدید کنند تا از این طریق پیامی برای تهران ارسال کنند مبنی بر اینکه کنگره آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران و همچنین توسعه موشکی و حقوق بشر این کشور موضعی تند دارد. این تلاش قانون‌گذاران آمریکا می‌تواند به یک رویارویی دیگر میان دولت و جمهوری‌خواهان آمریکا بر سر ایران منجر شود.روز چهارشنبه گذشته کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا یک جلسه استماع غیرعلنی برای بررسی آنچه «توانمندی‌های نظامی غیرمتعارف و اطلاعات ایران» خوانده می‌شود، برگزار کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی مجلس سنای آمریکا در این جلسه استماع، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در سیاست خاورمیانه، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در عملیات ویژه و مبارزه با تروریسم، معاون مدیر امور نظامی و سیاسی ستاد مشترک ارتش آمریکا در امور خاورمیانه و معاون رئیس واحد عملیات منطقه‌ای ستاد مشترک ارتش آمریکا در عملیات ویژه حضور داشتند.با توجه به مواضعی که بارها از سوی مسوولان کشورمان مطرح شده است، به نظر می‌رسد که تهدیدات و تحلیل‌های ارائه شده از سوی نمایندگان آمریکا یا مقامات این کشور بیشتر ادعاهایی است که برایشان بیشتر مصرف داخلی دارد و خودشان به این امر اذعان دارند که طرفین باید نسبت به تعهدات اعلام شده در توافق پایبند باشند.


نگرانی از حمایت ایران از سوریه

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس علیه ایران مدعی شد که ایران نیروهایش را از سوریه فراخوانده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه برقراری آتش‌بس در سوریه با ادعای حضور ایران در درگیری‌های سوریه گفت که تهران مشارکت مستقیم خود را کاهش داده است. او در ادامه ادعاهایش گفت که این به آن معنی نیست که آنها همچنان در سوریه حضور ندارند. این مساله باعث نگرانی است و ما همچنان درباره آن نگران هستیم. وزیر امور خارجه آمریکا در حالی این ادعاها را مطرح کرده است که هیچ منبع موثقی درباره اینکه این اطلاعات از کجا آمده‌است، ارائه نداد. این در شرایطی است که مقامات ایران همواره ادعاها مبنی بر حضور مستقیم نیروهای ایرانی در خط مقدم سوریه را رد کرده و تاکید می‌کنند که مشارکت ایران در سوریه تنها به‌صورت مستشاری و غیرمستقیم و به درخواست دولت مرکزی این کشور بوده است.

همزمان وزیر دفاع آمریکا نیز گفت بودجه پنتاگون برای سال آینده براساس چالش‌هایی که ایران، روسیه و چین پیش روی کشورش قرار می‌دهند، تنظیم شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، اشتون کارتر روز پنج‌شنبه در نشستی در کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان گفت که پنچ چالش پیش روی آمریکا، از جمله ایران، عامل هدایت‌کننده پنتاگون در تنظیم بودجه سال 2017 بوده است. او روسیه، چین، کره‌شمالی، ایران و تروریسم را پنج چالش راهبردی «رو به تحول» خواند که آمریکا را مورد تهدید قرار می‌دهند. اشتون کارتر، درباره ایران به توافق هسته‌ای اشاره کرد و با بیان اینکه این توافق، توافقی خوب برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است، با تکرار ادعاهای پیشین گفت: «ما همچنان باید جلوی توسعه‌طلبی ایران را بگیریم.»