گروه اقتصاد بین‌الملل، شادی آذری: گردهمایی وزرا و مقامات بانک مرکزی گروه بیست در شانگهای دیروز و امروز در شرایطی برگزار می‌شود که سایه سنگین کندی رشد اقتصاد جهان بر این اجلاس سلطه افکنده است. به همین دلیل سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) نیز همچون صندوق بین‌المللی پول، فشار خود را بر گروه 20 افزایش داده است تا هر چه زودتر نسبت به کاهش رشد اقتصادی جهان واکنش نشان دهند.

براساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، دیروز، آنخل گوریا، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با اشاره به وضعیت پرنوسان اقتصاد جهانی و بازارها گفت که با وجود گذشت ۸سال از بحران مالی، همچنان رشد اقتصادی جهان کند است. وی افزود:« مشکل این است که اصلاحات ساختاری درست در زمانی که باید شدت گیرد، رو به کاهش گذارده است.» وی در ادامه گفت: «ما در زمانی به‌سر می‌بریم که هشت سال از بحران مالی جهان گذشته است و هنوز به رشد ۴ درصدی که پیش از بحران داشتیم، دست نیافته‌ایم. سرعت، اشتیاق و شجاعت اجرای اصلاحات رنگ باخته است، ما باید برخیزیم و درست عکس این روند عمل کنیم.» وی گفت‌ که مقامات بانک‌های مرکزی «تقریبا هر آنچه می‌توانستند انجام داده‌اند» و حالا نوبت دولت‌ها است که در بخش خصوصی محرک ایجاد کنند تا بتواند دوباره سرمایه‌گذاری کند. سخنان گوریا در شرایطی مطرح شده است که نمایندگاه بیست کشور عضو گره بیست متشکل از اقتصادهای نوظهور و توسعه‌یافته، دیروز، در پایتخت مالی چین، یعنی شانگهای گرد هم آمدند. دو روز پیش صندوق بین‌المللی پول خواستار «واکنش چندملیتی برای رونق‌دهی به رشد اقتصادی و کاهش خطرات علیه اقتصاد جهانی شده بود» و راه آن را عمدتا در محرک‌های مالی یافته بود.

صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده بود هدف افزایش نرخ رشد اقتصادی جهان تا ۲ درصد دیگر تا سال ۲۰۱۸ که توسط گروه بیست در سال ۲۰۱۴ تعیین شده بود، با راهکارهایی که تا‌کنون کشورها به اجرا گذارده‌اند، محقق نخواهد شد و تنها ۸/ ۰ درصد بر نرخ رشد اقتصادی جهان خواهد افزود. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه موظف است اصلاحاتی را که توسط کشورهای عضو گروه بیست اعمال می‌شود، مورد نظارت قرار دهد تا به این گروه در رسیدن به هدفی که در سال ۲۰۱۴ تعیین کرده است، کمک کند. این سازمان روز جمعه گزارشی را در مورد اصلاحات سیاست‌گذاری‌ها منتشر کرد. در این گزارش آمده است: «حتی با وجود پیشرفت‌هایی که در حل برخی چالش‌های عمده شکل گرفته است، کندی روند اصلاحات که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ مشاهده شد، همچنان در سال ۲۰۱۵ نیز تداوم یافت.» سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه افزوده است که سرعت گام‌های اصلاحات در کشورهایی از جنوب اروپا همچون ایتالیا و اسپانیا بیشتر بوده است تا همسایگان شمالی آنها. در خارج از اروپا کشورهای ژاپن، چین، هندوستان و مکزیک طلایه دار رشد این اصلاحات بوده‌اند. ژاپن در این نشست اعلام کرده است که خواستار راه‌حل‌های گروهی قوی‌تری برای افزایش رشد اقتصادی است.