انتخـاب راه آینـده عکس: خبرگزاری مهر
گروه خبر: دولت حسن روحانی، روز گذشته در شرایطی اولین تجربه خود در برگزاری انتخابات را پشت‌سر گذاشت که گزارش‌ها از همان ساعات اولیه برگزاری انتخابات، از مشارکت کم‌نظیر و خیره‌کننده مردم حکایت داشت. اولین خبرها در این باره را محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور، در ساعات اولیه شروع انتخابات به خبرگزاری‌ها اعلام و استقبال مردم از انتخابات را خوب توصیف کرد. بر اساس آنچه این مقام وزارت کشور خبر داد، انتخابات هفتم اسفندماه برای تشکیل پنجمین مجلس خبرگان رهبری و دهمین مجلس شورای اسلامی حتی در دورترین نقاط کشور، مناطق مرزی، عشایری و روستایی نیز با استقبال خوبی همراه شد. با این همه، همزمان با آغاز رای‌گیری در شعب اخذ رای سراسر کشور، مسوولان نظام نیز با حضور در شعب مختلف، آرای خود را به صندوق‌ها ریختند؛ علاوه‌بر آنکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی (ره)، آراء خود را به صندوق انداختند. حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در نخستین ساعات آغاز رای‌گیری، مشارکت خود در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به ثبت رساند؛ رئیس‌جمهوری با حضور در ساختمان وزارت کشور در خیابان فاطمی علاوه‌بر آنکه رای خود را به صندوق سیار مستقر در این وزارتخانه انداخت، از ستاد انتخابات کشور نیز بازدید کرد. در این بازدید عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حسن روحانی را همراهی می‌کرد.

تلاش دولت برای حراست از آرای مردم

حسن روحانی روز گذشته پس از انداختن رای خود در صندوق سیار مستقر در وزارت کشور به ملت بزرگ ایران برای حضور فعال در این روز سرنوشت‌ساز در پای صندوق‌های رای در سراسر کشور تبریک گفت و تاکید کرد: دولت آرای مردم را امانت بزرگ می‌داند و برای حراست از این امانت همه توان خود را به کار می‌گیرد. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری ادامه داد: انتخابات و حضور مردم در واقع نمادی از استقلال سیاسی کشور و حاکمیت ملی است. اگر قبل از پیروزی انقلاب، دست‌های بیگانه برای اداره کشور تصمیم می‌گرفتند در طول این ۳۷ سال این مردم ایران هستند که در انتخابات در پای صندوق با دستان پربرکت خود برای کشور تصمیم می‌گیرند. روحانی رای مردم را سرمایه‌گذاری بسیار پرسود خواند و گفت: یک ساعت پای صندوق آرا بودن، آرا را نوشتن، آن را تحویل دادن و استفاده کردن از ثمره چهار ساله برای مجلس شورای اسلامی و هشت ساله برای مجلس خبرگان رهبری یک سرمایه گذاری پرسود است. رئیس‌جمهوری با طرح این سوال که کدام تجارت پرسودی است که یک ساعت کار و تلاش باشد و چهار یا هشت سال آثار آن امنیت ملی، آرامش، عزت سیاسی کشور، امید به آینده و رونق اقتصادی باشد، گفت: امروز مشارکت سیاسی به مفهوم امیدواری به آینده کشور، اعتماد به نظام و کارگزاران این نظام است؛ بنابراین امید و اعتماد سرمایه اصلی و بزرگی است که امروز پای هر دو صندوق با تک تک آرای مردم امضا می‌شود. وقتی امروز مردم در مشارکت سیاسی فعال هستند انتظار ما این است که فردا در مشارکت اقتصادی مردمی، همه فعال باشند و کشور را به نقطه‌ای برسانیم که در شان ایران بزرگ و ایرانیان فهیم باشد. روحانی همچنین به مردم ایران اطمینان داد که دولت، وزارت کشور، هیات‌های اجرایی، هیات‌های نظارت، شورای نگهبان و همه کشور و نظام تلاش می‌کنند تا انتخابات کاملا قانونی و سالم برگزار کنند. روحانی با تاکید بر اینکه همه ما که پای صندوق آرا هستیم، پیروزیم، گفت: تمام احزاب و جناح‌ها پیروز هستند؛ اگر جناحی اکثریت آرا را ببرد، پیروز است و اگر هم اکثریت آرا را کسب نکند باز هم پیروز است. این که همه ما آمدیم و همه احزاب، فعال و بانشاط بودند با یکدیگر رقابت کردند و حضور داشتند به معنای پیروزی همه است، کسی برنده شود یا به ظاهر بازنده شود باز هم پیروز است. رئیس‌جمهوری با بیان این که امیدوارم نتیجه انتخابات، نشاط همگانی و سراسری برای همه کشور به‌همراه داشته باشد، گفت: هر مجلسی با هر ترکیبی چه مجلس خبرگان رهبری و چه مجلس شورای اسلامی با نظر مبارک مردم به وجود آید برای ما محترم است و همه مردم به آرای اکثریت احترام می‌گذارند. روحانی همچنین تاکید کرد: اتکای ما به اکثریت آرا است و نگاه ما به صندوق آرای انتخابات امروز [دیروز] خواهد بود.


مجریان و ناظران امانتدار باشند

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ازجمله مسوولانی بود که صبح دیروز و در آغازین دقایق برگزاری انتخابات، در حسینیه جماران، رای خود را به صندوق انداخت. هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران از مجریان و ناظران انتخابات خواست امانتداری در این مسوولیت مهم و بزرگ را رعایت کنند. به گزارش «ایسنا» هاشمی رفسنجانی همچنین یادآوری کرد:حتما مردم ما به خوبی می‌دانند و تجربه‌های گذشته را دارند که امروز چیزی شبیه روز قدر است؛ هر رای که امروز می‌دهید در یک بخش هشت سال و دربخش دیگری چهار سال روی سرنوشت کشور تاثیر دارد. او خطاب به مجریان و ناظران انتخابات تاکید کرد: کسانی که کار ثبت‌نام تا شمارش آرا را انجام می‌دهند بدانند این کار یک کار ساده، معمولی و کارمندی نیست، بلکه امانتداری است و بدترین گناه در اخلاقیات اسلامی این است که در امانت خیانت کنند. در همین حال بسیاری دیگر از مسوولان دولت، نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان و اعضای مجلس خبرگان رهبری و برخی چهره‌های فعال سیاسی نیز ازجمله شرکت کنندگان در انتخابات هفتم اسفندماه بودند که اظهارات برخی از آنان در حاشیه انتخابات را در ادامه می‌خوانید:


*اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری: مردم اطمینان داشته باشند که مسوولان اجرایی انتخابات امانتدار رای آنها هستند و آنچه به صندوق‌های رای می‌رود همانی است که اعلام خواهد شد. هیچ گاه در ایران رای مردم نقش زینتی نداشته و همواره نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت کشور داشته است.

*آیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای نگهبان: مردم آگاهند مجلس خبرگان در طول قدرت رهبری قرار دارد و مقدس‌ترین نهادی است که در نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و وظایف مشخصی دارد. در این دوره انتخابات معذور هستم که خیلی مسائل را بگویم، خیلی از افرادی که ثبت نام کرده بودند براساس سابقه‌ای که داشتند به فکر خوش‌گذرانی و منافع شخصی خود بودند به همین دلیل به عدم صلاحیت آنها رای دادم.

*آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان: اولین توصیه بنده به کسانی که در انتخابات موفق شدند این است که خودشان قانون را قبول داشته باشند و به آن عمل کنند.

*آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه: انتخابات امروز یک پیام روشن برای کشورهای غربی خواهد داشت و آن هم این است که مردم ما یکپارچه از نظام و رهبری نظام دفاع می‌کنند.

* علی لاریجانی رئیس مجلس: مجلس در اخذ تصمیم‌های کوتاه و بلندمدت در کشور موثر است، به‌ویژه تصمیم‌های کوتاه و میان‌مدت که در معیشت مردم مستقیما موثر است، نقش برجسته‌ای دارد. هرچه افراد راه‌یافته به مجلس قوی‌تر و کارآمدتر باشند، برای سرنوشت کشور بسیار موثر است.

*علی اکبر ناطق‌نوری رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری: حضور گسترده ملت در انتخابات تایید راهی است که شهدا در آن راه شهید شدند. ملت باید بتوانند با همدلی گروه‌ها و همه جریان‌های سیاسی که در اصول انقلاب با هم متحد هستند، وحدتشان را حفظ کنند. صندوق انتخابات پیروز انتخابات را تعیین می‌کند. هر گروهی اکثریت را کسب کند، موفقیت برای نظام و کشور خواهد بود.

* محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه: مردم با حضور در پای صندوق‌های رای به دنیا نشان خواهند داد که همدل و همراه نظام و دولت هستند و از آن حمایت می‌کنند و این مشارکت بزرگ‌ترین اقتدار در صحنه بین‌المللی است.

*محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: مردم انقلاب را از خودشان می‌دانند که در همین راستا است که در ابتدای ساعات اولیه انتخابات صف‌های طولایی تشکیل داده که انتظار این را نداشتیم. قبل از انتخابات رقابت است که باید اخلاق در آن رعایت شود. اما پس از انتخابات باید رفاقت شکل بگیرد و افرادی که انتخاب نشدند به‌دنبال دغدغه‌های مردم باشند.

*علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس: مردم با احساس وظیفه در انتخابات شرکت کرده‌اند که فکر می‌کنم در مجموع مجلس قوی‌تر و معتدل‌تری خواهیم داشت.

* غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس: حضور مردم برای همبستگی ملی، افزایش عزت و اقتدار ملی ضروری است و پیام بسیار خوبی را به دنیا می‌دهد.

انتخـاب راه آینـده