گروه دیپلماسی: احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه و معمار سیاست «تنش صفر با همسایگان» قرار بود شب گذشته برای انجام سفری دو روزه راهی ایران شود، تا بلکه بتواند در راستای سیاستی که تا به امروز به هیچ‌روی موفق نبوده است، گامی مثبت بردارد. درواقع ترکیه‌ای که با نظریه پردازی سیاسی احمد داوود اوغلو می‌رفت تا مسائل و مشکلات خود را در صحنه بین‌المللی و به‌ویژه در مناسبات خود با همسایگان تابع سیاست رسیدن به نقطه صفر تنش‌ها ادامه دهد، اکنون از جهات مختلف با کشورهای منطقه و همسایگان خود مانند روسیه، سوریه و ایران دچار مشکل شده است.

ترکیه از ۴ سال پیش با دنبال کردن سیاست‌های خصمانه و کمک مستقیم و غیرمستقیم به تکفیری‌ها علیه دولت بشار اسد، نشان داد که عکس سیاست خارجی مطرح شده توسط اوغلو را در دستور کار دارد. از دیگر‌سو آغاز بحران میان روسیه و ترکیه با سقوط یک فروند جنگنده هوایی روسیه در خاک سوریه توسط هواپیمای ترکیه، روابط مسکو-آنکارا را نیز با تنشی جدی مواجه کرد. در این میان، ترکیه کشور دوست و همسایه خود ایران را نیز بارها از خود رنجاند. صحبت‌های جهت‌دار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور علیه ایران و بروز تنش‌هایی درخصوص افشای فروش نفت داعش از سوی پسر اردوغان در رسانه‌های ایران با واکنش منفی مقامات آنکارا مواجه شد. همچنین دو کشور در مورد سوریه نیز مواضعی کاملا متضاد دارند. به هر حال با وجود تمامی این مشکلات شب گذشته داوود اوغلو، نخست‌وزیر فعلی ترکیه، در راس یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی راهی ایران شد تا شاید به گفته اردوغان بتواند نتایج خیری از این سفر حاصل کند. شاید وضعیت بحرانی منطقه، ترکیه را بر آن داشته تا به نوعی در سیاست خارجی خود تغییراتی ایجاد کند. همچنانکه رئیس‌جمهوری این کشور هنگام بازگشت از سفر گینه در گفت‌وگو با خبرنگاران در هواپیما درباره سفر داووداوغلو به ایران گفت: «وضعیت در منطقه خیلی حساس و خیلی خیلی جدی است. در این میان جناب نخست‌وزیر به ایران سفر خواهند کرد. این سفر خیلی مهم است و امیدوارم که جناب نخست‌وزیر با نتایج خیر از آنجا بازگردد.» احمد داوود‌اوغلو، عالی‌ترین مقام سیاسی ترکیه است که در یک سال اخیر به تهران سفر می‌کند. رسانه‌های ترکیه در انعکاس سفر داوود‌اوغلو به تهران، گزارش‌هایی درباره انگیزه‌های این سفر نوشته‌اند. این رسانه‌ها عمدتا تقویت مناسبات اقتصادی از یکسو و بحث و مذاکره درباره سوریه از سوی دیگر را مهم‌ترین‌ دلایل و انگیزه‌های سفر این مقام ترکیه‌ای به تهران دانسته‌اند.به گزارش «ایرنا» در این سفر وزرای اقتصاد، گمرک و تجارت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات و توسعه، کارشناسان و مسوولان دولتی و شماری از نمایندگان اصحاب رسانه‌ای مهم ترکیه، داووداوغلو را همراهی می‌کنند.منابع نخست‌وزیری ترکیه نیز ضمن اشاره به اینکه، برنامه این دیدار از یک هفته قبل طرح‌ریزی شده است، اعلام کردند: «این دیدار از این نظر نیز که در آستانه مذاکرات صلح سوریه در نهم مارس در ژنو انجام می‌گیرد، حائز اهمیت است.» آخرین سفر یک مقام بلندپایه ترکیه به ایران سفر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه بود که در ماه آوریل از ایران دیدار داشت.


اهداف سفر

از سوی دیگر سفارت ایران در آنکارا درباره این سفر اعلام کرد که نخست‌وزیر ترکیه با هدف توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دوجانبه، وارد تهران می‌شود. به گزارش «ایسنا» سفارت ایران در آنکارا اعلام کرد: «بنا به اعلام رسمی، جناب آقای احمد داوود‌اوغلو، نخست‌وزیر جمهوری ترکیه در رأس هیات‌ عالی‌رتبه سیاسی - اقتصادی از تاریخ چهارم تا پنجم مارس 2016 (14 و 15 اسفند 1394) به تهران سفر خواهد کرد. » برنامه این سفر با هدف توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه و در پی رایزنی و توافق انجام‌ یافته از سوی مقامات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه دو کشور تنظیم شده است.