گروه دیپلماسی: محمد‌جواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی امروز- شنبه - دور جدیدی از دیپلماسی پساتحریم را در شرق آسیا آغاز می‌کند تا فصل جدیدی از مناسبات و رایزنی‌های منطقه‌ای گشوده شود.

به گزارش «ایرنا» سفر دوره‌ای وزیر امور خارجه به شرق آسیا و اقیانوسیه از گام‌های فعال دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام برای استفاده حداکثری از منابع و ظرفیت‌های آزادشده کشور است. یکی از اولویت‌های اساسی در این سفر مسائل سیاسی و اقتصادی، پیگیری توافقنامه‌های اقتصادی ایران با سایر کشورها و رایزنی‌های سیاسی در مورد تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است. نخستین ایستگاه سفر ظریف و هیات همراه او جاکارتا پایتخت اندونزی است.این دیپلمات ایرانی قرار است در نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی که به درخواست فلسطین و در جهت حمایت از مسجد‌الاقصی برگزار می‌شود، شرکت و سخنرانی کند. نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی با موضوع آزادی فلسطین و قدس شریف روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۶ و ۱۷ اسفندماه (ششم و هفتم ماه مارس) در جاکارتا برگزار می‌شود.

اجلاس پیشین سران سازمان همکاری اسلامی سال ۲۰۱۳ میلادی در قاهره برگزار شد و نشست بعدی ۱۵ و ۱۶ آوریل (اواخر فروردین سال آینده) در استانبول ترکیه برپا می‌شود. وزیر امور خارجه اندونزی نیز نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی در جاکارتا را نشستی بسیار مهم توصیف کرد و گفت که هدف ورود به موضوع حل نشده فلسطین به رادار جهانی و توجه جهان به این موضوع است. رتنو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی ابراز امیدواری کرد که اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی وحدت میان گروه‌های فلسطینی و اعضای سازمان همکاری اسلامی را به منظور دستیابی به صلح مورد توجه قرار دهد.سنگاپور، تایلند، برونئی، نیوزیلند و استرالیا ایستگاه‌های بعدی سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه به شرق آسیا و اقیانوسیه است. وزیر امور خارجه ایران در این سفر دوره‌ای با مقامات عالیرتبه این کشورها در مورد مناسبات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و رایزنی می‌کند. ظریف در تایلند نیز در چهاردهمین نشست وزرای امور خارجه گفت‌وگوی همکاری آسیا شرکت می‌کند. سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به برخی از این کشورها برای اولین بار است و مقامات برخی از این کشورها نیز در سال ۹۴ به همراه هیات‌هایی به ایران سفر کردند. از جمله می‌توان به سفر وزیر امور خارجه و معاون وزیر خارجه استرالیا اشاره کرد که به ترتیب در فروردین و مرداد ۹۴ به تهران آمدند و از ظریف برای سفر به این کشور دعوت کردند.

وزیر امور خارجه اندونزی نیز امسال دو بار به تهران سفر کرد که آخرین سفر وی ۲۳ دی ماه بود، زمانی که روابط ایران و عربستان تیره شد، برخی یکی از اهداف این سفر رتنو مرسودی به تهران و ریاض را میانجیگری برای حل و فصل اختلافات بین ایران و عربستان تحلیل کردند. همچنین دون پرامودوینای، وزیر امور خارجه تایلند در اوایل بهمن ماه برای دیدار با مقامات ایرانی و شرکت در نهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تایلند به تهران آمد، پس از آن معاون نخست‌وزیر تایلند برای دیدار با مقامات عالی‌رتبه در راس یک هیات اقتصادی راهی تهران شد.ظریف را در سفر به ۶ کشور آسیایی و اقیانوسیه هیاتی سیاسی و اقتصادی همراهی می‌کند. توجه به شرق و گسترش روابط با کشورهای این منطقه از اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. بعد از توافق هسته‌ای و رهایی ایران از بحران ساختگی هسته‌ای تمرکز دستگاه سیاست خارجی بر گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با کشورهای مختلف جهان و حل مسائل منطقه‌ای گذاشته شد. اکنون سفر وزیر امور خارجه به شرق این فرصت را فراهم کرده است که ایران از ظرفیت‌های بالقوه خود برای گسترش مناسبات و ارتقای جایگاه خود در عرصه بین‌الملل استفاده کند.