فارس: شورای نگهبان نظر خود را در مورد طرح جرم سیاسی اعلام کرد. طرح جرم سیاسی مصوب چهارم بهمن‌ماه 1394 مجلس شورای اسلامی در جلسه 12 اسفندماه 94 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تایید نشد.

نظر این شورا به شرح زیر است: عبارت «سلب غیرقانونی آزادی افراد» در بند (پ) ماده ۳، با عبارت «نقض آزادی‌های مشروع دیگران» در بند (د) ماده ۱۶ قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده مصوب ۷/ ۶/ ۱۳۶۰ مذکور در بند (پ) ماده۲ قابل جمع نیست و ایجاد ابهام می‌کند؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد. در خبری دیگر، شورای نگهبان باز هم به «طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» ایراد گرفت. طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی که با اصلاحاتی در جلسه ۴ بهمن‌ماه ۹۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه ۱۳/ ۱۲/ ۱۳۹۴ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌شود: «ایراد بند دوم سابق این شورا در خصوص عضویت ۲ نماینده مجلس با حق رأی، کماکان به قوت خود باقی است.»


رد «لایحه بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث»

شورای نگهبان همچنین «لایحه بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث» را رد کرد. این لایحه مصوب جلسه 27 دی‌ماه 1394 مجلس شورای اسلامی است که در جلسات متعدد شورای نگهبان بحث و بررسی و از سوی این شورا رد شد. شورای نگهبان طرح اصلاحیه قانون اجرای احکام مدنی را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست و آن را تایید کرد.